Bukefalos 28 år!

Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

Sv: Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

martha skrev:
Hon är aldrig startad, det är jag 100 på, för hon har INGA resultat, och det har man i hundra år om man har gjort det....hennes mormors resultat finns ju med....

Ang att avla på hingstar som inte lämnar nåt så är det så att de blir godkända på resutat(han var alltså bra själv) men för det första kanske dom får dåliga ston eller så nedärver dom inga bra anlag för trav...ofta är det bägge delarna...sen finns det ändå en o annan som betäcker med hingsten trots detta......och så blir det en "Smilla" :rofl:

På travsport står det ju att ägaren o uppfödaren är densamma, kan du inte försöka få kontakt med honom då??? Han kanske vet vad som gjorts med hästen.....

Nej jag trodde väl det - att hon inte var startad alltså. Javisst skall jag ta kontakt med uppfödaren som också är reggad som ägare hos STC och höra med honom om han minns henne och har något att berätta om min dam.

Jo jag förstår detta med Joe Spin, men jag undrar ändå eftersom han var 19 år när han betäckte Smillas mamma... Vid det laget borde man ju ha sett många avkommors resultat och liksom insett att han inte ärvde ner sin travtalang?... Men men, det är ju samma sak inom halvblodsaveln i viss mån. Särskilt underligt tycks det mig att man tror att framgångsrika hopphingstar skulle ärva ner hoppteknik... Inte skulle jag ha bättre medfödd talang för höjdhopp än någon annan bara för att båda mina föräldrar var OS medaljörer i höjdhopp. Däremot kanske jag ärver ner kroppslig disposition, tävlingsinstinkt etc. men själva tekniken, nej det kan jag inte tro på. Annat är det väl i så fall med gångarter, inom såväl dressyr som trav. Men som sagt, i Joe Spins fall var det inte så.

Smilla ja... också tråkigt, jag vet ju inte vad den förra ägaren kallat henne, vad hon är van att bli kallad... Och namnet Smilla bara dök upp för mig när jag hälsade på henne för första gången... Så för mig är hon en Smilla. Och en alldeles underbar sådan :smirk:
Jag låter lite fånig när jag pratar om henne men jag är liksom förtrollad av henne - om det är sådana här individer man kan hitta inom denna ras så förstår jag 150 procentigt alla som skaffar sig varmblod. Samma känsla har jag för min Greyhound; jag har haft flera andra raser men efter att ha träffat några Geryhounds och skaffat en själv så finns det bara denna hundras för mig...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

Hej!
Mitt travsto har lite "överhals" om man nu kan kalla det så, samt bred vid manken, men hon är riden i ca 5år...
Har 2 ston i stallet (ett hbl och en holsteinare) som är riktigt kraftiga, särskilt holsteinaren som är riden dressyr i hela sitt liv, den skulle man verkligen kunna ta för en hingst! Halvblodet är 12år men har i stort sett inte gjort "någon nytta" i sitt liv än så länge, kom till oss för ca ½ år sen, hon är också grov med "överhals"..

Munkpeppar verkar endast med nedvärkande lust till sex, och vad jag förstår så är det inte detta du har problem med.. Utan att din häst Ser hingstig ut, eller tar jag fel??
 
Sv: Sto m hingstlook-allvarliga hormonproblem!?

Ja dels ser hon inte ut som hon skall, jag tvivlar också starkt på att hon är dressyrriden då hon inte är musklad på det viset och dessutom beter hon sig ju annorlunda; märker revir, vallar flocken m.m. Munkpeppar skall väl vara hormonstabiliserande, men allt eftersom jag funderar och lyssnar på folk här så stämmer det nog att hon kanske inte är hjälpt av just munkpeppar... Någon sade däremot att dessa fettansamlingar kan ha med ämnesomsättningen att göra... Hmm, jag kommer att låta en veterinär bedöma henne istället för att laborera på egen hand.

Tack för inlägget Etoile, det är skönt för mig att höra att det finns fler ston av olika raser som har detta utseende och att det inte verkar vara något galet med dem. Jag har ju som sagt så begränsad erfarenhet av ston, så jag har inte direkt något att jämföra med.
 

Liknande trådar

F
Träning Jag beslutade mig för att "rädda" ett 10-årigt varmblossto jag hittade hos en hästhandlare nyligen. Stoet i fråga följde mig som en hund...
Svar
6
· Visningar
1 704
Senast: Carolrita
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp