Sto som inte låter sig betäckas (naturligt)

L

linus11

Mitt sto har varit hos hingsten i 3 veckor för naturlig betäckning (för hand). Hon sprutades igång för 9 dagar sen. Kom i jätte fin brunst, men nu till problemet.... Hon lät aldrig hingsten komma nära henne. SKIT förbannad och sparkade mot han. Även fast hon va högbrunstig!! Så nu fick jag åka och hämta henne obetäckt:confused:. Fattar inget!! Varför lät hon inte hingsten betäcka?? Nu har jag iallafall bestämmt mig för att köra henne till semin nästa brunst och byta hingst. Tråkigt då jag gillar hingsten jag valde skarpt!! Någon som varit med om detta?? Vad tycker ni?? Ska jag köra henne till semin eller ska jag ge naturlig betäckning en andra chans???
 
Sv: Sto som inte låter sig betäckas (naturligt)

Vissa ston kan välja sin hingst lika väl som vissa hingstar väljer sina ston. Finns de som man fått lura med att ställa annan hingst/sto brevid.
 
Sv: Sto som inte låter sig betäckas (naturligt)

Hej mitt sto betedde sig så första året hon var hos en hingst.
Super brunstig men så fort han kom i närheten så sparkade hon efter honom.
Hon var hos honom genom tre brunster men sedan gav vi upp.

Mitt sto är skimmel och den hingsten var brun. Fick rådet att försöka betäcka med en annan skimmel(eller prova en annan hingst).

Hon skadade sig året mitt emellan och sedan kördes hon till en skimmel hingst. Trodde först att hon skulle beté sig på samma vis men där sparkade hon inte efter honom. Men hon stod inte stilla när han väl försökte hoppa på henne. Men med en liten människas kraft som höll henne på bogen medans hingsten hoppade. Så fattade hon ifallafall hur man ska göra.
Sprutades igång den sommaren. Blev dräktig och resorberade.

Året efter åkte hon till samma hingst igen. Då var det bara att leda henne till hingsten. Betäcka och åka hem igen. Tíllbaka två dagar senare och samma procedur igen. Resulterade i ett dräktigt sto.
Som senare inte ville ta hand om sitt föl. (men det är en annan historia)
 
Sv: Sto som inte låter sig betäckas (naturligt)

Vissa ston kan välja sin hingst lika väl som vissa hingstar väljer sina ston. Finns de som man fått lura med att ställa annan hingst/sto brevid.

Dom har 2 hingstar på stationen och ingen dög åt henne :(. Dom testade båda 2.....
 
Sv: Sto som inte låter sig betäckas (naturligt)

Är det första gången kanske hon är jätterädd?
 
Sv: Sto som inte låter sig betäckas (naturligt)

Ja det är första ggn men hon är inte ett dugg rädd! Bara kaxig!! Något stressad av hela situationen....
 
Sv: Sto som inte låter sig betäckas (naturligt)

Dom kan vara rädda fast dom visar det som kaxighet. Hingsthållaren måste vara jätteförsiktig när ett förstagångssto ska betäckas. Dom kan bli skrämda så det aldrig går att betäcka igen.
 
Sv: Sto som inte låter sig betäckas (naturligt)

Dom kan vara rädda fast dom visar det som kaxighet. Hingsthållaren måste vara jätteförsiktig när ett förstagångssto ska betäckas. Dom kan bli skrämda så det aldrig går att betäcka igen.

Dom har varit jätte duktiga på stationen!! Jag va med vid sista försöket och hon vill verkligen inte:cry:
 
Sv: Sto som inte låter sig betäckas (naturligt)

Min ena slog och hade sig, tillslut satte hon sig ner. Det viktiga med såna ston är att hingsten går sakta, sakta fram, och hälsar framifrån först. Det går inte att binda upp stoet och sen komma med hingsten, då börjas det.

Hingsten måste vara försiktig med och liksom prata med stoet så allt går lugnt och sansat tillväga. Numera har mitt sto inte varit några som helst problem, förutom med en viss hingst, då vägrar hon.
 

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 407
Senast: Novalisa
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 877
Senast: ginnies
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
4 981
Senast: Digbil
·
Avel Mitt sto har aldrig innan visat brunst, hon sprutades därför igång för att komma in en cykel. Den sprutade brunsten visade hon lite...
Svar
8
· Visningar
1 448
Senast: chap13
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp