Sto som inte slutar producera mjölk?

purity_666

Trådstartare
Vi har ett sto i stallet som gick med föl i somras, fölet såldes i höstas.

Hon gick sen med en 1 åring o en 2 åring. Eftersom han inte slutade ha mjölk misstänkte vi att någon av dom två var på o snuttade så i december-januari någon gång flyttade vi henne till en annan hage och hon går nu med 2 andra vuxna ston. Hon har ändå fortfarande mjölk :confused: Juvren är inte jättefyllda, men ändå lite och klämmer man så kommer det ut mjölk. Den är helt vit. Hon blev betäckt igen i somras men vi är inte helt säkra på att hon är dräktig (hon kollades då o var dräktig då i somras) men hon är inte så tjock som hon borde vara.

Å andra sidan borde hon vara fet med tanke på att hon inte ridits något heller men fått lika mycket mat som de som har ridits.

Problemet är alltså att hon aldrig slutat producera mjölk. Någon som varit med om något liknande? Hon har haft juverinflammation en gång men då syntes det ju tydligt att det var missfärgad vätska som kom ut, nu är den som sagt helt vit. Vi har frågat runt och ingen har hört talas om det...så vi frågar här om någon varit med om det? :confused:

Hon är som vanligt annars, äter, busar o visar inga tecken alls på att inte må som hon ska. :confused:
 
Sv: Sto som inte slutar producera mjölk?

Ston som har haft föl brukar alltid ha lite mjölk i juvren. Vissa har alltid vit mjölk, men enligt min erfarenhet får de flesta genomskinlig mjölk efter ett tag.
Jag har dock haft ett sto som hade vit mjölk flera år efter sitt senaste föl. Hon är numera såld, så huruvida hon fortfarande har vit mjölk i juvren kan jag inte uttala mig om. Hon brukade alltid få större juver när det började sticka upp gräs ute.
 
Sv: Sto som inte slutar producera mjölk?

Mitt shetlandssto Amaze hade sitt hittills enda föl 2004, och fölet gick med henne tills hon var ca ett år. Sen var dottern utlånad ett år, så det fanns alltså ingen möjlighet för henne att dia, och under tiden gick stoet med större vuxna ponnyer. Jag vet inte hur det är just nu, mina föräldrar har inte sagt något om det på ett tag, men åtminstone så sent som i somras producerade hon fortfarande så mycket mjölk att det sprutade längst benen på henne så fort man körde eller tömkörde henne. Hon har haft juverinflammation några gånger på vägen, hon har varit behandlad med hormoner flera gånger, veterinärerna har försökt få stopp på det flera gånger, en gång var hon riktigt dålig och hängig och fick till och med åka till Skara över helgen. Efter den senaste gången verkade det lugna sig, men vi får väl se vad som händer när brunsterna börjar komma igång igen och det blir sommar. Förhoppningsvis lyckas jag övertala mina föräldrar att få betäcka henne i år, jag inbillar mig att ett föl skulle ändra hormonerna igen och förhoppningsvis sina mjölkproduktionen.

Det veterinärerna sagt är att det åtminstone inte verkar som att hon har något ont av det, så länge hon inte har juverinflammation eller är hängig på annat sätt. Hon har inte ont i ljuvret och det har inte varit svullet utom när det varit inflammerat.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Dräktig Ridgeback. Vi parade henne den 17,18,19 och 20 Oktober. Vi har hannen också och de har fått en kull för 3 år sen med 13 friska...
Svar
18
· Visningar
4 767
Senast: regina11
·
Hästvård Har någon av er stött på att ett sto har mjölk i juvret utan att vara dräktig? Och vad kan man i så fall göra åt det? Vårt 18-åriga...
Svar
7
· Visningar
2 170
Senast: Milene
·
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 141
Senast: mackan
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
4 976
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp