Stöd på bettet?

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Orkide
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 808
O

Orkide

Jag har alltid fått för mig att man måste ha korta tyglar och kommunikation med munnen för att hästen ska kunna gå i en bra arbetsform med stöd på bettet. Men är det verkligen så?

När folk lägger ut bilder ser man ofta att tygeln glappar, men folk skriver att hästarna går rätt. Och då borde det ju inte vara nödvändigt att ha sträckta tyglar?

Jag har också hört att man ska ha ungefär 1 kg häst i handen. Och om det stämmer så måste man ju ha sträckta tyglar för att känna det där i handen. Och annars tar hästen väl inte stöd på bettet utan bara går där utan stöd? Annars borde väl tyglarna sträckas utav det där du ska känna i handen?

Usch, det här blev svamligt. Jag hoppas ni förstår vad jag menar! :)

Jo, hästen ska gå med ett lätt stöd i handen, lika mycket på båda tyglarna. Går hästen "på tygeln" utan kontakt med bettet går den antingen bakom hand, dvs den har knäppt av kommunikationen mellan rygg/bakdel och framdelen, den kröker bara på nacken. Det kan också vara så att hästen helt enkelt är så pass samlad och eftergiven och lösgjord att den bär sig själv helt. Då kan den arbeta i korrekt form utan att behöva ha stödet där.
Men mest sannorlikt är att den går bakom han+d.

Man behöver inte ha ett stöd för att hästen ska gå i rätt form, därimot behövs det kontakt bakifrån och fram.

Jag skulle aldrig vilja rida med ett kilo i handen, jisses.. då sitter man ju och håller uppe hästen. Nej, låt hästen balansera sig själv och låt tygeln vara där som kommunikation - inte en vägg att luta sig mot.

inom dressyren vill man ha stöd i handen. inom tex. barock och western vill vi att hästen bär sig själv. Vi använder tyglarna under hästens utbildning och i uppmjukning, men målet är att använda dem så lite som möjligt/inte alls.

Vår samling kommer istället från sätet. Hästen ska vara mellan skänklarna och mellan tyglarna, om andra ord både mellan skänkel och skänkel, tygel och tygel och skänklar och tyglar. Hästen ska jobbas bakifrån och fram, där man guidar den med lätt hand och motiverar den att vara fri och lätt i framdelen.

Ridning ska inte vara ett workout-pass för ryttaren. Ett ekipage i harmoni består av en ryttare som sitter helt still, och en häst som rör sig med frihet och glädje.

En korrekt form innebär, tycker jag, att hästen arbetar med sin kropp på ett ändamålsenligt sätt, så att den dels kan utföra det vi ber den, och dels kan göra detta utan risk för att felbelastas/skadas.

Hur "rätt form" ser ut borde alltså vara olika för olika hästar, beroende på att olika raser och olika individer inom raserna ser olika ut och har olika förutsättningar att gå på ett speciellt sätt.

Ibland tycker jag att "stöd på tygeln" kan hjälpa hästen att hitta en vettig arbetsform, men det är långt ifrån alltid. Min häst blir gärna lite framtung och stark och jag jobbar därför på att INTE ge honom något stöd att "hänga på", utan försöker få honom att bära sig själv istället. Speciellt gäller detta när jag tränar tölt (islandshäst!), då min häst går klart bäst UTAN tygelkontakt. Tycker att det går utmärkt att rida hästen utan att dra i tyglarna....

Se förresten på Klaus Ferdinand Hempfling ("Dansa med hästar") - han rider piaff och passage i grimma med hängande grimskaft! Och någon tvekan om att hans hästar går i rätt form är det INTE!

JAG vill helst ha en häst som jobbar så som Lina_Olsson beskrev, dvs bör upp sig självt och att jag inte behöver använda handen.

men där jag rider nu får jag inte rida så. :p
det är "klassisk" dressyr med "2 pounds per hand" som gäller. och hästarna är ju skolade att gå så. blir jag för lätt i handen tappar hingsten formen direkt. han tar mitt lättande på tygeln som att han inte behöver lyssna på mig. :p

men det beror ju på hur hästen är skolad, och hur duktig man är själv! :)

Som Lizan sa, allt beror ju på hur hästen är tränad från början. Tar man en western/barockhäst och helt plötsligt börjar rida den med konstant, stadigt stöd i handen blir det ju också en krock, och vice versa.
Eftersom detta är ett forum om "allmän ridning" och inte speciellt inriktat på barock så antog jag att trådskapare syftade på "allmän ridning". DÅ behövs ett stöd, men som sagt, det finns ju tusen metoder och träningssätt för att få hästen att arbeta på olika sätt...

det där med "allmän ridning" hur definierar du det?

allmänt för vem?

mvh rymdentusiasten :bump:

Svarar inte specifikt Lizan, men lånar lite text. :)

det är "klassisk" dressyr med "2 pounds per hand" som gäller. och hästarna är ju skolade att gå så. blir jag för lätt i handen tappar hingsten formen direkt. han tar mitt lättande på tygeln som att han inte behöver lyssna på mig.

Jag tycker inte en häst som, hela tiden behöver ca 1 kg i varje hand, är färdigskolad. Jag anser att man har kommit en bit på väg men att det i det här läget är dags att börja kräva att hästen utför rörelserna själv, utan stöd i tygeln.

Kontakt/kommunikation via tygeln är helt okej, men absolut inte 1 kgs stöd per tygel.

Jag har själv ridit hästar som blir helt konfysa när man släpper på stödet. Det finns inte ett uns form kvar i de hästarna när man tar bort stödhjulet, dvs handen.

Jag tycker att man kan jämföra lite med hur barn lär sig cykla; först behövs det stödhjul under tiden som barnet lär sig hålla balansen och efter lite träning kan barnet cykla utan att stödhjulen tar i en endaste gång. Då tar man bort stödhjulen eftersom de inte behövs, men vips så kan barnet inte hålla balansen längre, eftersom det vet att stödhjulen är borta. Det tar ett tag att lära sig att det går lika bra ändå.

Jag tror alltså att det är en mental grej som hästen och barnet måste komma över. De har varit så vana att lita på stödhjulen/stödet i ryttarens hand att de blir helt förvirrade när hjälpmedlet tas bort.

Och en ryttare som är van att hästen går som en klocka så länge de håller stöd i tygeln blir ju förtvivlad om hästen börjar valsa runt utan någon som helst koordination, när de släpper på stödet i tygeln, och plockar ganska snabbt upp stödet igen och hävdar att hästen "behöver" stödet. De har hamnat i en ond cirkel och kan/vill inte försöka ta sig ur den.

mvh Jessica

ja de kan tom rusa iväg eller börja snubbla för att de är framtunga de är helt enkelt vana att bära ryttaren och sig själv på framdelen. å det klarar de inte riktigt lika bra utan stöd på tygeln. en del klarar det efter många års träning...

hästen är utrustad med utmärkt balans men vill man ha den att gå på framdelen måste man ju träna upp den balansen å ett bra sätt är då att dra hårt i tyglarna

Den funderingen har jag också haft(och har väl fortfarande).
Det är ju så att med stöd i handen så stör man inte hästen med "glappande" tyglar. Hästens huvud(och din hand) rör sig ju hela tiden och för att kunna följa med ordentligt krävs att du håller en kontakt som du kan följa. Alltså du måste kunna hålla tygeln mellan er helt stilla för att inte störa hästens balans.

1kg häst i handen? Ja, okej. Men det kilt ska du inte "ta" utan det kilot "lägger" hästen i din hand när den börjar arbeta korrekt. Du ska inte hålla så hårt i tygeln att du har 1kg häst i handen. Då stör du hästen garanterat och finner aldrig balansen.

Att man ska ha stöd på bettet beror ju på att man ska balansera hästen. Men din häst behöver egentligen inte tygelns inverkan för att balansera upp sig. Så man skulle egentligen lika gärna kunna rida på lång tygel. Men då förlorar man ju de andra tygelhjälerna, och alltså måste dessa göras om till skänkel-, röst- eller vikthjälper.

Det är vad jag har kommit fram till.

Tänkte bara påpeka att ett kilo i handen inte är speciellt mycket.
Var det inte nån undersökning för ett tag sen som visade en dressyrryttare som haft 23 eller 24 kilo i tyglarna vid halt?

ja å många har stooora muskler i armarna å tjocka handskar för att få bra grepp om tygeln å inga skavsår i händerna undrar om det hänger ihop???

Hästen ska ju ha stöd i handen.

Men hästen som jag rider går ibland i bättre mer lösgjord form om man lättar i handen och släpper efter på tyglarna en aning. Det blir lägre form och jag burkar anväda det då jag travar av henne.

vet att du inte sa det till mig specifikt, men jag måste försvara "min" hingst lite ändå! :D

för hästen jag beskrev handlar det inte om att han inte KAN gå utan stöd på bettet, för det kan han!

men han har en hel del egen vilja och anser sig själv störst, bäst och vackrast, så han bestämmer då att slack på tygeln = göra som man vill. dessutom är han egentligen ingen dressyrhäst, han skolades inte alls i det förns han var 17 (hopphäst, gick grand prix innan det), nu är han 23.

men hans ägare eller våra bästa tränare på anläggningen kan säkert rida honom med lite slack i tygeln. för kan, det kan han! :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: Elo
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i... 2
Svar
27
· Visningar
2 818
Senast: villhöver
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 725

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka