Stöd/bidrag o.s.v. för landsbygd/hästverksamhet

J

Jenny_K

Hej!
Är det ngn som vet om man kan söka bidrag eller liknande för hästverksamhet? Jag ska starta upp eget företag på hästgård och skulle behöva hjälp med pengar till paddocken och att förbättra och bygga ut stallet. Det blir försäljning av hästar och ridlägerverksamhet i första hand. MKT tacksam för svar.
M.V.H Jenny
 
Ja det finns startstöd för unga lantbrukare och det finns diverse investeringsstöd. Jag kan för lite för att råda dig men kontakta din Länsstyrelse så hjälper de dig säkert.

Sen håller ju lantbruksstöden på att reformeras inom EU och det påverkar din hästgård. Det kommer att kunna gå att få bidrag för all lantbruksmark även om man har hästar. Det finns vidare diverse olika miljöstöd att söka. DEt här är en djungel som jag inte kan reda ut här men läs gärna här:
http://www.jordbruksverket.se/net/SJV/Startsida/%c4mnesomr%e5den/St%f6d%2C+bidrag+&+mj%f6lkkvoter

Det kan vara viktigt vem som äger eller brukar marken 1 januari 2005 dom det ser ut nu. Jag tycker du skall kontakta tex LRF Konsult eller någon annan konsult på lantbruk för det gäller att göra rätt med alla ansökningar nu så att du inte går miste om bidrag nästa år när de nya stöden troligen införs.

Jag kanske bara gjorde dig förvirrad men det jag vill säga är att det finns MÅNGA olika stöd att söka men det är besvärligt så du bör se till att få experthjälp och inte bara fråga här på nätet!

Lycka till
 
Det går att söka bidrag för att du betar hagmarker. Det finns också ett EU-bidrag för landsbygdsstöd men där får investeringarna inte uppgå till mer än 30 procent av det sökta bidraget. Instämmer med föregående. Tala med länsstyrelsen, de har full koll!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Jag har ett aning förvirrande "problem"... kortfattat kan vi säga att jag vill satsa på ett yrke som min handläggare säger är...
Svar
7
· Visningar
3 980
Senast: Wega
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp