Stöldgods

Fiorano

Trådstartare
Vi är många som köper begagnat på hästnet osv. Men hur agerar ni om ni köpt något som ni, när ni får varan, anar är stöldgods? För OM det är stöldgods gör man ett brott om man behåller. Agerar ni lika om det är ett schabrak som ni tror att stulet som om det skulle vara en sadel med bortfilad märkning?

Var ju med på TV3s program "Stoppa tjuven" om hur vanligt det är med att det handlas med stöldgods och jag anar att bland just hästsaker är det vääääldigt vanligt.
 
Har aldrig varit i den situationen så att jag har anat att det skulle vara stöldgods, men skulle jag få hem en sadel med t. ex. bortfilad märkning hade jag nog hört av mig till polisen och frågat hur jag skulle gå vidare.

När det gäller schabrak, träns, etc. så tror jag att det är extremt svårt att se på varan om det är stöldgods eller inte. Tyvärr.

Är medveten om att jag inte riktigt svarade på din fråga, men jag köper så sällan begagnat så har inte riktigt reflekterat över det. Men jag hoppas att jag hade agerat på samma vis oavsett vara. Ringa och höra sig för, samt lämna säljarens kontaktuppgifter är väl det minsta man kan göra. Kan jag tycka i alla fall.
 
Har aldrig funderat på fall tex schabrak skulle vara stöld gods när jag handlat begagnat.... Kanske fall det skulle komma upp en annons med saker till ett pris långt under vad varan borde kosta fast då hade jag nog misstänkt det innan jag handlade o inte när jag fått hem sakerna. Skulle jag handlat något i godtro o sedan när det kommit hem till mig uppdagats att de var stulna så skulle jag nog inte ha samvete att ha kvar dem fast det inte var jag som gjort fel. Fast jag vet inte hur det skulle kunna märkas att sakerna varit stulna visst sadlar kan vara märkta men annars? Kanske om den som fått sina saker stulna lägger ut bilder på det som stulits och jag ser bilden efter jag handlat. Då skulle jag i sådana fall kontakta den som fått sakerna stulna för som sagt så skulle jag få dålig samvete annars.
 
Skulle jag handlat något i godtro
Det är just det som inte går längre p g a att säljs så mycket som är stulet, att handla i god tro. Man är numera skyldig att ta reda på att den som säljer verkligen är den som har rätt att sälja varan d v s är ägaren.
Skulle man ändå köpa utan att vara säker och det sedan uppdagas att varan är stulen, så blir man av med den och har ingen rätt till ersättning för det man har betalat.
Förr kunde man hävda god tro och få behålla varan men nå så går man på den som verkligen är ägares linje och ser till så att den personen får tillbaka det.
 
Numera riskerar man inte bara att bli av med det man köpt, utan även att bli åtalad för häleri. Man förväntas begära att få se originalkvittot när man köpet t ex en begagnad cykel eller en sadel.
 
Jag vet vilka lagar som gäller. Jag undrar därför hur ni andra agerar OM ni skulle köpa något över nätet som ni misstänker är stulet.
 
Absolut inte! Jag skulle dra öronen åt mig omgående om jag misstänkte att ngt var skumt med en affär! Sättet personen kommunicerar på, mailadress, mobilnummer mm säger mycket om motparten. Konstiga mailadresser, oregistrerade mobilnummer är varningsklockor för mig! Så är även klara underpriset eller en privatperson som lägger ut mängder med annonser på fina varor!
 
Senast ändrad:
@Ridinglady Ja det är ju vanligt "köpvett" när man handlar på internet. Min hypotetiska fråga är fortfarande vad du gör OM du nu haft en bra känsla/kollat mobilnr/köpt till rimligt pris osv osv ÄNDÅ får hem vad du misstänker kan vara stöldgods. Vad gör du då?
 
Jag hade nog i första hand kontaktat annonssidan om jag misstänker att det ev. är stöldgods som säljs. Rätt eller fel vet jag inte.
Får jag hem en sadel som jag tror är stulen så kontaktar jag polisen i första hand.
 
För mig blir frågan hypotetisk eftersom jag inte skulle köpa t ex en sadel utan att stämma möte med säljaren och jag har svårt att se hur du skulle kunna se på t ex ett täcke att det är stulet -vad skulle kunna väcka en misstanke? Om jag trots detta skulle bli misstänksam så hade jag nog börjat med att begära att få returnera varan. Tyvärr har jag erfarenhet av att det inte hjälper att kontakta annonsidan och inte heller den bestulna! Jag rapporterade annonser om uppenbart stulna varar för några år sedan till både annonssida och butikskedja ( privatperson lade ut samma plagg i flera storlekar -plagget såldes i butik samtidigt) och möttes av axelryckningar ...
 
Numera riskerar man inte bara att bli av med det man köpt, utan även att bli åtalad för häleri. Man förväntas begära att få se originalkvittot när man köpet t ex en begagnad cykel eller en sadel.

Att bli av med det man köpt är väl en sak, men att bli åtalad för häleri känns inte bara så lite surt heller. Jag har aldrig bett om att få se något originalkvitto när jag handlat begagnat. Många sparar ju inte ens på sådant. Jag har inte heller kvar kvitton för allt jag köpt genom åren. Att bli åtalad för häleri bara för att man inte sett något originalkvitto känns helt horribelt.
 
Köper jag säg en 10 år gammal sadel är det ju inte direkt nån idé att fråga efter originalkvitto. Den sadeln kan ju ha bytt ägare mer eller mindre hur många gånger som helst. Jag frågar heller inte om kvitto när jag köper nåt där garantin med allra största sannolikhet gått ut. Jag själv sparar heller aldrig kvitton efter garantitiden gått ut. Då skulle jag ju drunkna i kvitton.
 
Om jag fått reda på/misstänker att något jag köpt är stöldgods hade jag ringt in det till polisen. Annars hade jag mått skit varje gång jag använt saken.
 
Jag vet inte hur en polis /åklagare skulle se på situationen med en äldre sadel där inget kvitto finns kvar, men i Sydsvenskan rapporterades nyligen om en tjej som köp en cykel, med ngn form av kvitto. Hon blev misstänksam och upptäckte att cykeln sannolikt var stulen. När hon gick till polisen fick hon veta att hon borde försäkrat sig om att få originalkvittot -hon blev åtalad för häleri. Vore ju bra om det visar sig vara en skröna - känns ju inte bra att få skit för att försöka vara ärlig!
Ang kvitton -när det gäller dyrare saker med andrahandsvärde -t ex sadlar och cyklar -sparar jag alltid kvittona just för det fall att jag kanske vill sälja ngn gång i tiden , eller om jag skulle bli bestulen och vill ha pengar från försäkringen!
 
Vi är många som köper begagnat på hästnet osv. Men hur agerar ni om ni köpt något som ni, när ni får varan, anar är stöldgods? För OM det är stöldgods gör man ett brott om man behåller. Agerar ni lika om det är ett schabrak som ni tror att stulet som om det skulle vara en sadel med bortfilad märkning?

Var ju med på TV3s program "Stoppa tjuven" om hur vanligt det är med att det handlas med stöldgods och jag anar att bland just hästsaker är det vääääldigt vanligt.
Jag säljer ut mina saker pga såld häst och lånade nyligen ut min sadel för provning. (jo, jag har kvitto med serienummer).
Den eventuella köparen hade (om jag minns rätt) provat en Amerigo och den hade ingen märkning alls.
Jag trodde i min enfald att moderna och någorlunda dyra sadlar hade märkning av bomvidd/sitsstorlek och serienummer.
 
@Rie Amerigos märkning är lite gömd på undersidan av ena kåpan. Den finns alltid men vet att många inte hittar den och få kan läsa den rätt heller. Finns inte märkningen är det garanterat djupa spår efter att ngn filat bort den.
 
@Rie Amerigos märkning är lite gömd på undersidan av ena kåpan. Den finns alltid men vet att många inte hittar den och få kan läsa den rätt heller. Finns inte märkningen är det garanterat djupa spår efter att ngn filat bort den.
Åh, det ska jag säga till henne om jag träffar på henne igen.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 748
Senast: lillamy73
·
T
Utrustning Har fått rekommendationer från olika håll att prova Albion K2 till min hästs rygg. Tog en chansning och köpte en begagnad, men den...
Svar
11
· Visningar
2 297
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp