Stofamilj och regler för dessa

prinsessfeminist

Trådstartare
Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar!

Varför har vissa ston parentes med stofamilj efter sitt namn, men vissa inte?

Jag har sett att det inte alltid är konsekvent inom swb och undrar om det är okunnighet hos uppfödaren, eller om det finns särskilda kriterier utöver att det är ett sto?
 
Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar!

Varför har vissa ston parentes med stofamilj efter sitt namn, men vissa inte?

Jag har sett att det inte alltid är konsekvent inom swb och undrar om det är okunnighet hos uppfödaren, eller om det finns särskilda kriterier utöver att det är ett sto?
Är det ston som borde tillhöra viss stofamilj alltså?
 
Kan inte påstå att jag är särskilt kunnig men har aktuell erfarenhet av hur det fungerar rent praktiskt. Mitt sto tillhörande stofamilj fick nyligen ett stoföl. För säkerhetsskull mailade jag SWB och frågade hur jag skulle namnge och om det var jag som skulle lägga till stofamiljen eller om det gjordes automatiskt och fick svaret att det gjordes automatiskt.
Mycket riktigt skickade jag bara in namnet på registreringshandlingarna och i passet står det "Namn (Stofamilj) (SWB)".
Fölet är efter en hingst godkänd av SWB, kan tänka mig att det kan påverka.
 
Jag har läst det, men det besvarar inte min fråga. Varför är det inte konsekvent?
Vissa ston saknar siffran, trots att modern är från en familj.
Jag har ett exempel. Mitt sto har stofamiljen efter sitt namn i både Blup och TDB. Hennes syster har stofamiljen i Blup men inte i TDB. Varför vet jag inte, har väl med vad man fyllt i när man ansökt om licens (?), men stoet tillhör ju oavsett stofamiljen.
 
Jag har ett exempel. Mitt sto har stofamiljen efter sitt namn i både Blup och TDB. Hennes syster har stofamiljen i Blup men inte i TDB. Varför vet jag inte, har väl med vad man fyllt i när man ansökt om licens (?), men stoet tillhör ju oavsett stofamiljen.
Ja det är ju vad som står i pass och på blup som spelar roll. Tdb är ju något annat.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 348
Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 855
Senast: Freazer
·
Hundträning Har funderat på en sak i många herrans år och tänkte höra om det jag kommit fram till är något som andra känner igen sig i. Jag tränar...
Svar
15
· Visningar
1 341
Senast: TinyWiny
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 142
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp