Stofamilj...

Raja

Trådstartare
När bildas en stofamilj? Görs det fortfarande? Vem avgör detta? Hur får de familjenummer?
Jag har ett sto som tillhör stofamilj 36. Tillhör hennes stoföl automatiskt fam 36?

Många frågor men jag tycker det är intressant.
 
Sv: Stofamilj...

Från Hästkatalogen:

En stofamilj är en grupp hästar som har en gemensam anmoder. Alla hästar som i rakt nedstigande led mor-dotter är släkt med en och samma anmoder har en gemensam stofamilj. Inom vissa raser finns stofamiljer som är numrerade och/eller namnade. Dessa har i något sammanhang ansetts extra intressanta. Det är dessa stofamiljer som finns registrerade i hästkatalogen.

De flesta numrerade stofamiljerna i det svenska varmblodet är utvalda och numrerade av Hovstallmästare Hodder Stjernsvärd enligt tyskt mönster på 1930-talet. Därefter har man vid ett antal tillfällen numrerat ytterligare stofamiljer.
 
Sv: Stofamilj...

Tack! Är det någon som vet om det bildats någon stofamilj på senare år?
 
Sv: Stofamilj...

Stofamiljer bildas inte. En stofamilj är enkelt beskrivet en numrerad och namngiven stolinje. Däremot så döptes och numrerades ett antal nya av Gunnar Henriksson för några år sen.
 
Sv: Stofamilj...

kl

Ett litet tips för de som vill söka på stofamiljer på blup.se
Skriv stofamiljens nummer inom parentes i namnrutan så kommer alla ston ur familjen upp som sökresultat. :laugh:
 
Sv: Stofamilj...

Vad krävs samt av hur många avkommor/ättlingar för att en stofamilj ska numreras/namnges?
 
Sv: Stofamilj...

Jag vet inte hur många generationer som krävs, men jag vet att det ansöktes om att få till en "ny" stofamilj från ett sto som finns i stammen på några av mina uppfödningar, för ett några år sedan.
.
Från det stoet, Capri, finns i dag mer än 300 hästar, många framgångsrika i tävlingssammanhang, och ättlingar till stoet har blivit godkända hingstar i ASVH. Enligt ägarna till Capri var hon ett halvblod, jag vet dock ej hennes stam, men Capri betäcktes med en arabhingst, som inte är godkänd av ASVH, Rosenkavaljer, som ska ha varit en arabhingst som b la uppträdde på cirkus. Enligt Capris ägare var denna Rosenkavaljer speciellt utvald av en duktig cirkusryttarinna eftersom han var osedvanligt lättlärd och intelligent. Avkomman till Capri och Rosenkavaljer, Caprice, betäcktes sedan med hingstar som var godkända i ASVH. Vad jag vet så finns det i dag avkommor med 6 generationer med godkänd stamtavla, men då har jag inte uppdaterat mig på avkommorna födda förra året och i år avkommor.

Intressant i dag tycker jag att flera andra avelsförbund vill ha in nytt blod, och gärna föräldlare, b la godkändes hingsten Zonyx ox i Dansk Varmblod förra året, men det är ju inte ASVH. En livmodersimport till Zonyx ox skulle väl bli godkänd i ASVH antar jag?

Om någon är intresserad kan ni kolla på min hemsida där jag kartlagt" B-linjen från Maltesdal" t o m år 2010. Jag tycker att det är synd att ett sto som lämnat så mycket framgångsrika avkommor inte kan få en egen stolinje.
Jag ska ta mig tid att kolla 11 orna och 12 orna också någon dag...
 
Sv: Stofamilj...

Jag tycker absolut att detta skulle diskuteras med tanke på att stonas betydelse i aveln betonas mer och mer.
 
Sv: Stofamilj...

Capri var brännmärkt med trakehnermärket men hennes papper hade försvunnit vid utrymningen av Trakehnern. Stuterichefen, som bodde i Sverige något år efter kriget, intygade att hon var en äkta trakehner så hon är det enda stoet i ASVHs stambok utan stam.
 
Sv: Stofamilj...

Vad krävs samt av hur många avkommor/ättlingar för att en stofamilj ska numreras/namnges?

Det som krävs är att ASVH anser att den är värd att numreras.
Gunnar Henriksson gjorde ett hästjobb när han kartlade olika svenska stolinjer och gjorde den senaste numreringen.

Huruvida den var riktigt bedömd eller inte kan man diskutera.
 
Sv: Stofamilj...

Spännande ämne. Ser att du redan har fått goda svar på frågorna, undrar istället vad det är för sto du har ur st.fam.(36)? Har nämligen själv flera(7st) ur samma familj hemma på gården (dressyravel).
 
Sv: Stofamilj...

Hon heter Minette f -95 e Midt West Ibi light - Rex, uppfödd av Göran Wilt Persson i Näsum.
 
Sv: Stofamilj...

kl
Det jag vet sen "gammalt":Det finns (fanns?) ett planerat projekt inom asvh för att uppdatera de gamla och lista nya stofamiljer. Men världen är inte densamma som på GH:s tid, f a är den ju datoriserad. Idag skulle man lista och numrera alla stofamiljer, inte bara de någon tror eller tycker är framgångsrika. När de väl är listade och numrerade kan man kolla upp huruvida det är nån idé alls att ha dem dvs om vissa är uppenbart bättre än andra, t ex mha blup-värden och tävlingsresultat. Det gamla sättet dvs tycka&tro, är alldeles för ovetenskapligt idag. Men jag hoppas att projektet kan bli verklighet nån gång, tror det var tänkt som ett exjobb t ex på SLU vilket lär vara enda sättet att finansiera det hela. Så gjordes Hannovers stora stofamiljsprojekt för några år sen.
 

Liknande trådar

Avel Hejsan! Jag har googlat runt och runt som en tok men blir verkligen inte klok för står olika precis överallt. Så tänkte jag provar...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Ketrawzc
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·
Utrustning Hej allihopa! Jag letar efter en ny kavaj eftersom jag snällt får inse att den jag har inte passar mig :banghead: idag har jag varit...
Svar
1
· Visningar
2 059
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp