Stooooor mage

söderböna

Trådstartare
Hejsan
jag har en mycket glad(matglad) d-ponny som har lyckas med att få en mage som mest liknar en tunna när hon får gå ut på bete.

Förra sommaren, som var vår första, reds hon väldigt lite pga diverse oförutsedda händelser, men nu så har hon hållits igång hyfsat bra och hon har heller inte gått fullt ut på bete. Sover ute fredag till måndag, men går ute hela dagarna i sommarhagen.

Förra sommaren såg hon grotesk ut och jag lovade mig själv att så skulle det inte bli igen, men nu känns det som att vi är på väg dit igen:crazy:

Undrar om den här magen kan höra ihop med det faktum att hon faller ur jättemycket på våren när hon fäller:confused: Är det kroppens sätt att kompensera vikt förlusten innan?

Eftersom jag inte haft henne mer än 1.5 år så har jag först nu börjat få kläm på hur hon är över en hel säsong, och jag trodde att anledningen att hon tappade så mycket förraq våren var för att dåvarande stallägaren fuskade med matransonerna. Nu hat jag förstått att jag nog måste öka på hennes mat ordentligt för att hindra henne från att falla ur.

Men, hur kommer det sig att hon får en så stor mage, fast det inte är så himla mycket gräs. Och vad skjutton gör jag åt den, speciellt när det är så varmt att det inte går att kondisträna henne ordentligt:confused: kan inte vara nyttigt men jag tänker inte ta in henne! hellre tjock och lycklig än inne och uttråkad.

Det blev långt det här.
/Söderböna

Sv: Stooooor mage

Min islandshäst blir VÄLDIGT bukig om han går på bete konstant. Han blir absolut inte tjock bara utspänd och rund i buken. Det försvann på två dagar när han gick i en hage med mindre bete och mer hö. Nu går han varannan dag i hagen med mycket bete och varannan dag i den med mindre bete och lite hö. Många av de andra hästarna i stallet sväller upp på det sättet också. De blir inte feta utan bara utspända och bukiga. Kanske det som händer med din häst?

Men, hur kommer det sig att hon får en så stor mage, fast det inte är så himla mycket gräs. Och vad skjutton gör jag åt den, speciellt när det är så varmt att det inte går att kondisträna henne ordentligt:confused: kan inte vara nyttigt men jag tänker inte ta in henne! hellre tjock och lycklig än inne och uttråkad.

Vet ju inte huruvida din hästs mage beror på att den är överviktig eller på andra faktorer, men är det så att hästen har lätt för att lägga på sig så var försiktig! Överviktiga hästar har större benägenhet för fång (vilket jag själv tyvärr fått erfara), och det är ju inte heller nyttigt för övriga hästen att vara överviktig. Leder och liknande kan ta stryk. Du kan ju kanske exempelvis rida morgon eller kväll då det är svalare för att hålla igång? Måste hon gå hela utevistelsen i beteshagen, eller kan hon delar av tiden gå i hage med mindre gräs? Vill bara råda dig att vara försiktig, min häst fick en betesrelaterad fångkänning (och hon var dessutom också lite överviktig vid den tidpunkten), just i detta fall gick det bra och det hann aldrig gå speciellt långt, men hästen går exempelvis fortfarande i en nedbetad hage, kommer förmodligen inte att få gå på gräs på hela året och eventuellt aldrig mer någonsin, och kan bara titta trånande på de gröna hagarna omkring sig.

Jag råder dig verkligen att istället tänka: hellre smal och lite uttråkad än tjock och lycklig ett tag men sedermera med fång och aldrig mer gräs... Det är ju såklart inte säkert att din häst skulle få fång, men i mina öron låter det som att en lättfödd tjock ponny på bete ligger lite i riskzonen. Menar absolut inget illa utan försöker bara få folk att tänka efter en gång extra (det som jag själv inte gjorde), för fång är verkligen inget jag önskar ens min värsta fiende, vare sig för hästens eller ägarens skull! Hur som helst, lycka till med din häst!

dom blir bukiga och runda på bete, dom behöver inte vara tjocka för de..de mesta är bara mycke vätska som oftast försvinner lite när man börjar rida.
min häst blir väldigt bukig väldigt fort om ja låter honom stå i nägra dagar, men de försvinner nästan direkt så fort ja börjat rida igen.

man kan konditionsträna även om de är varmt, tror mest de är ryttaren som inte orkar när de är så varmt..rid annars på morgonen eller kvällen..och är hästen inte tjock utan bara bukig så skulle ja inte ta in den från betet.

Det är precis så med min häst. Inte tjock i övrigt men en tunna under magen. Klappar man magen så låter det lite som en trumma!

Hon är alltså inte fet i övrigt. Det tråkiga är bara att hon ser ut som om hon var dräktig med tvillingar.

Hon kommer att hållas igång så mycket som möjligt hela sommaren, men rondören får man kanske stå ut med då.
/Söderböna

Sån blir min häst oxå.
Hon är ganska tunn egentligen, hon har på vintern fri tillgång på hö och på sommaren fina beten, jag brukar få kommentarer om att min häst är fet men det är hon inte. Man kan faktiskt se några av revbenen. Jag ger henne kraft foder och veterinären har kollat henne för från början var hon rejält tunn. Hon ser i alla fall ut som en tunna!:rofl:
På senare år så går hon bara som promenad häst, hon börjar bli till åren, då blir hon ju rejält bukig.
Det mesta försvinner när hon rids mer regelbundet. Det är säkert så med din häst oxå, efter som du säger att hon inte är tjock och har tendenser att vara svårfödd. Har hon kanske haft ett/fler föl tidigare? då blir de ofta lite mer bukiga.
Det är kanske inte så bra att försöka reglera bukigheten med att minska på fodret för att motverka fång:eek:, då står du med en mager häst och h*n kan få problem med magen. Rid så mycket du, ni orkar och kan:idea:, njut av sommaren och ha det trevligt tillsammans med din häst. ;)

lycka till med din häst

Min pålle är också rätt matglad (fjording) som lätt blir rätt bukig. Han var jättefin i hullet innan han började gå på bete dygnet runt. Nu är det inte långt kvar tills han också kommer att bli en tunna :crazy:.
Jag ska ut och rida varje morgon / kväll. Är rädd att han ska få fång :cry:. Han ska få gå på ett lättare bete. Då fjordisar brukar ha rätt lätt och lägga på hullet :angel:

Skulle också vilja se bild på Söderbönas lilla pålle! Kan lägga in bild ikväll om ngn villse min lilla tunna :smirk:

Mina blir också väldigt bukiga, dels är det mycket vätska i gräset nu och det är kraftigt. Eftersom jag har en arab som lätt lägger på sig och en shettis som jag inte vill ska få fång så stängslar jag fram en liten bit morgon och kväll. Då kan de inte gå och vräka i sig konstant, vilket de gör annars. Vill gärna att de ska kunna gå ute dygnet runt och detta har faktiskt funkat bra. Dock är de lite bukiga i år också, men inte tjocka. (Än...):D

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 584
Senast: Bobloblaw
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 696
Senast: Fille
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns... 2
Svar
24
· Visningar
6 014
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka