"Stoppa långa djurtransporter"

(Sydsvenskan) Nästan en miljon européer har skrivit under ett medborgarinitiativ som kräver att inga djur transporteras mer än åtta timmar. Nu är det dags för EU-kommissionen att agera i frågan, skriver Carl Schlyter (MP),...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Stoppa långa djurtransporter"

Den här regeln finns ju redan. I a f i Sverige och eftersom Sverige är med i EU så gäller väl samma sak här som i övriga EU? Citat: "8 § Transporttiden för tama hästdjur, nötkreatur, får, getter, grisar, fjäderfä
(inklusive strutsfåglar), renar, djurparksdjur och hägnade djur får inte överstiga åtta
timmar om ej annat anges i dessa föreskrifter. Detta gäller inte för transporter med
flygplan."

Källa: http://www.jordbruksverket.se/downl...8800011297/SJVs+föreskrifter+SJVFS+2010-2.pdf

Jo visst har vi den lagen i Sverige. Detta upprop vänder sej inte direkt till Sverige, utan är för få övriga Europa att förstå hur inhumant dessa transporter inom EU är. Och att få till en enhetlig lag som förbjuder transporter över 8-timmar.

Och som den djurvän jag är så har jag redan skrivit på - gör det du också!

Skrev genast under.

Är djurvän och gör allt i min makt för att dra mitt strå till stacken. Allt från vilket kött jag äter och smink jag använder!!!

Ok. Jag trodde att den 8-timmars regeln redan gällde för hela EU, men vid närmare Googling visar det sig att i EU är det 24 timmar som gäller som maxgräns.

Har skrivit under.

Minns ett klipp som visades på tv här om djurtransporter och det var bland det värsta jag sett, fy fan för människor ibland:cry:

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Varning först att det här blir jätte långt och dåligt skrivet. Men jag vill ändå ge som en förklaring ifall nån bryr sig men fattar om... 2 3
Svar
50
· Visningar
5 388
Senast: Andromedae
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 172
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma