Stoppa om sadel?

bambi82

Trådstartare
Hur ofta gör ni det? Ska jag vara ärlig har jag nog aldrig stoppat om nån :o. Men har/haft flera som är permanent stoppade så de ska ju klara sig ändå? eller behöver även de stoppas om? Kan tillägga att alla känns och ser jämna och fina ut och är "lagom" mjuka/hårda utan "klumpar"

Men funderar nu på att låta sadelmakare kolla några av mina sadlar, men vilka av dessa är permanent stoppade? skriver de jag vet/tror på listan:)
Prestige ,eventing P
Prestige hippos ULL
stübben tristan DL ULL
zaldi royal super P
zaldi atlanta
zaldi star P
albion SLK ULL
CTD allround?

Sv: Stoppa om sadel?

Mina sadlar som används hela tiden stoppar jag om 1 gång per år.
Jag har 4st prestige sadlar.

Men de du har är ullstoppade då va? eventingen som jag har har jag fattat som att den är permanentstoppad. Dock behöver inte just den kollas då den kollades när jag köpte den för 6 månader sen och den har bara blivit riden i 2 ggr.

Men nån som vet om zaldi atlanta är permanent stoppad el ullstoppad?
Är den och royalen som jag vet är permanent och albionen som använd mest.

Bara att klämma på bossan så känner man om det är ull eller någon form av skumstoppning.

Jag har aldrig behövt stoppa om mina ullsadlar så mkt som en gång i året!!!! Har faktisk endast behövts för att anpassa till hästen, aldrig för att stoppningen blivit dålig. Huvudsakligen haft Prestige.

Permanentstoppning kan också ändras/bytes men det får man oftast fixa på fabriken.

Fast det är ju inte så att de sliter ut all stoppning o lägger i ny.

Jag lämnar in min sadel en gång per år för genomgång o det tycket jag är en självklarhet

Finns ingen andelning öht att stoppa om en sadel där stoppningen är bra bara för att. Är den mjuk, fjädrande och jämn behövs ingen omstoppning.

Jag kollar med mäster varje år , och ibland får jag stoppa om. Oftare dom senaste åren.

Jag stoppar om den första gången när jag ridit in sadeln, sedan gör ajg det bara vid behov, dvs om stoppningen skulle klumpa sig, bli hård, eller behöver justeras för att passa hästen lite bättre. Är stoppningen däremot jämn och fjädrande så stoppar jag inte om den.

Nu tror jag det är 2-2,5 år sen jag stoppade om mina sadlar sist, för det har helst enkelt inte behövts.

Liknande trådar

Utrustning Nu har jag nog provat sisådär 15 dressyrsadlar på min häst, och inte blivit mycket klokare av det. :crazy: Eller det har jag nog...
Svar
11
· Visningar
1 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bästa länet för häst?
  • Födda 2022
  • Födda-24
Tillbaka