Stor hästtransport

Penny_Lane

Trådstartare
Gav mej själv en julklapp när jag bytte min gamla Volvo S40 från 97 mot en Jeep Grand Cherrockee V8 från 96. Saken är den att jag nu med mitt CE kort kan med jeepen dra 3500kg och letar som ni förstår efter den absolut största transport som går att hitta.
Har sedan tidigare en Värmlandsvagn som för det första är alldeles för trång (smal) och som inte får lasta lagligt mina två hästar som tillsammans väger runt 1400 kg.

Mina kriterier är att den skall vara:
* bred (vanliga 168 cm duger inte)
* rymlig
* sadelkammare är ett plus men inget som är nödvändigt.
* Prisvärd

(Jag undanbeder mej från alla diskussioner som "hur fan kan du köpa ett sånt bränslaslukande monster när miljön är som den är". Bilen är köpt istället för en lastbil. Punkt. )

Sv: Stor hästtransport

Vi har en Humbaur Maximus totalvikt 3000kg (tjänstevikt 910kg, fast det står 975 på deras hemsida) så jag får lasta en jädrans massa :D

Innermåtten är bland dom större och var den mest prisvärda av dom "stora" (109,000:-)Sadelkammare har den också
Jättenöjd!

(Längre leveranstid om man reggar för 3000kg på grund av andra axlar)

Denna Ifor Williams, kanske?

HB 510 R
2-hästars boggiesläp med fronturlastning.
Innermått
Bredd 1,75m
Längd 3,47m
Innerhöjd 2,30m
Totalvikt max 2,58 ton enligt önskemål. Finns i färgerna Grönt, Blått, Rött och Vitt. HB 510R har 4 störtbågar

Böckman har stora ,breda, välbyggda släp. inte dom billigaste kanske men det är kvalitet

jag har en böckmann big champion, den är 175 bred och riktigt rymlig. dessutom stadig och rejäl. du kan gå in på böckmanns tyska hemsida och kolla alla mått. en annan stor modell är big master.

HB 510 R
Innermått
Bredd 1,75m
Längd 3,47m
Innerhöjd 2,30m
Totalvikt max 2,58 ton enligt önskemål. Finns i färgerna Grönt, Blått, Rött och Vitt. HB 510R har 4 störtbågar

Inte dyr, bra andrahandsvärde,finns sadelkammare att köpa till....
Rekomenderas!

europaslapet.se

kolla deras ODYSSEUS släp. innerbredd 175, panoramafönster, heldörr-skötardörr in till hästen.. och sadelkammare mm.... :love:

Jag själv har varit i samma sits som du. Valde efter mycket om och men till slut ett släp från Cheval Liberté. Det jag valde först var ett tvåhästars släp där man lasta diagonalt (4002). Men efter ca 1,5 år så bytte jag till ett Cheval 4004 XL Pro. Det har en totalvikt på 3500 kg och en lastkapacitet på 2000 kg. Om man inte har alltför stora hästar så får det plats 3 hästar på diagonalen. Har man lite mindre hästar så får det plats 4 st.

Innermåttet är 2.17 bred. Längden kommer jag inte ihåg. Det gamla släpet hade ett innermått på 2 meter.

När jag letade efter ett stort släp så upptäckte jag två saker (förutom att de var dyra) dels att det är många släp som bara går att väga upp till 2000 - 2500 kg + att släpets egenvikt blir väldigt högt när de är så pass stora så det är inte alltid man kan lasta så mycket som man tror.

Mvh

Tora

HB 510 R
Innermått
Bredd 1,75m
Längd 3,47m
Innerhöjd 2,30m

Ett sådant släp har jag hyrt, min häst åkte väldigt bra och hade gott om plats att stå smalt:eek: (Nsv bruks, 160cm i mkh, 800kg)

Vi har en Humbaur Maximus totalvikt 3000kg (tjänstevikt 910kg, fast det står 975 på deras hemsida) så jag får lasta en jädrans massa :D

Innermåtten är bland dom större och var den mest prisvärda av dom "stora" (109,000:-)Sadelkammare har den också
Jättenöjd!

(Längre leveranstid om man reggar för 3000kg på grund av andra axlar)

Lägger till måtten:
Lastutrymmet (cm):Längd 345 Bredd 175 Höjd 235

187cm mellan bommarna (fram & bakbom). Totalvikt: 1200-3000kg

Öppningsbara fönster, taklucka, sidostoppning, sparkplåtar, utdragbar sadelhängare m.m.

Umesläp har rymliga släp som får dra mkt. Finns att kombinera med både sadelkammare, hingstvägg m.m. m.m.

Vi har ett från -07 (? kanske -06) och det är suveränt. Vi hade också en Vämland innan och nu i efterhand så kan jag inte förstå att våra hästar över huvud taget ville åka i det gamla släpet!

Umesläpet får bra betyg utav mig då både hästarna och jag själv har gott om plats i släpet, det är ljust, rymligt och högt i tak och väldigt god ventilation. Perfekt för både långa och korta resor. Något negativt... Tja, hästarna har gnagt lite på hingstväggen men det är nog det enda jag kan minnas just nu..

Jaja, hoppas att du hittar ett släp som du trivs med! Lycka till!

Ume där de åker med rumpan först. Det skulle jag köpa :)

Men vill du upp i 3500kg så är ett fyrhästars i lagom klass ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka