Stor- vs. mellanpudel

hjärter_dam

Trådstartare
Jag har bestämt mig för att den dagen jag skaffar hund, helst inom de närmaste åren, så ska det bli en pudel. Dels tycker jag de är otroligt vackra, dels verkar de vara "lagom" för mig som inte har någon större hundvana sedan tidigare. Att de inte fäller och är mer allergivänliga än andra hundar är såklart också ett plus. Pojkvännen är väl inte helt lyrisk över att det så småningom kommer en hund till oss, men hunden kommer att vara min och mitt ansvar, och jag tror faktiskt att han kommer att gilla den när det väl gäller.

Jag har fram tills nu varit helt övertygad om att det är en storpudel jag vill ha, de känns lite mer robusta och stabila än de mindre pudlarna. Förra helgen träffade jag och pojkvännen på ett par storpudlar och pojkvännen tyckte då att de var lite i största laget :o Jag kan väl till viss del hålla med honom, det är rätt mycket hund att härbärgera, men jag tycker att de stora är absolut finast.

Så, ett tankeexperiment där man ställer storpudel mot en mellanpudel. Jag vet ju att enligt rasbeskrivningen så ska det inte vara några skillnader. Men hur ser det ut i verkligheten? I min fördomsfulla värld så är mellanpudeln mer hoppig och skällig och en tanthund :angel: Om man tänker sig en annan ras med pudelns kvaliteter och i mellanpudelns storlek, vad finns det då för alternativ. Och ni som har storpudel eller annan ras i samma storlek, hur mycket plats tar de egentligen? I bil, säng, soffa etc.
 
Sv: Stor- vs. mellanpudel

Har en tant hund:laugh: En aprikos därgpudel. Som är en allert pigg, uppmärksam, lättlärd, duktig på spår och uppletande. Hoppig eller inte det är upp till ägaren att lära hunden att inte hoppa. Skällighet är varierande. Vår skall tala om när det kommer någon. Inne är hon en undrer bar soffhund. Med små lek stunder. Ute allert och uppmärksam på vad som vi skall hitta på i hop. Hon sitter i baksätet i sele i bilen. Sover hos matte.

Fundera på trimming skall du göra själv eller lämna bort, Hur mycket plats du har inne, Hur mycket foder det går åt, Framför allr vad skall du ha hunden till? Är det bara utsendet du fastnat för? Det är inteligenta lättlärada hundar som kräver en del pälsvård.
 
Sv: Stor- vs. mellanpudel

Tack för ditt svar!

Efter att ha läst på om ett otal raser så verkar pudeln fylla alla mina kriterier. En "lätt" hund, lugn inomhus, men med motor och energi. Jag vill ha en hund som kan hänga med på det mesta, åka båt på sommaren, ut i skogen eller bara slappa nån dag emellanåt. Träna lydnad, kanske framförallt vardagslydnad. Jag vill definitivt ha en lydig hund och är väl medveten om att det tar tid.

Ang. trimning så har jag planerat att klippa min pudel kort, till att börja med lämnar jag nog bort den för klippning men beroende på hur svårt det är kanske jag kan fixa det själv.
 
Sv: Stor- vs. mellanpudel

Jag har också en dvärgpudel och en underbarare ras är svårt att hitta. Hoppigheten är ju vad man tränar dem till, även skälligheten till viss del. Visst vissa har lättare att ta till ett skall än andra men det gäller de flesta hundraser. Jag är själv sugen på en storpudel. Men jag tror min nästa blir en dvärg också då jag tycker storleken är perfekt, lätt att ha med sig överallt. Däremot tykcet jag många glömmer att pudel är en aktiv ras som kräver en del för att må bra. Jag tror det är därför man ser så många understimulerade pudlar som pensionärer har då många av dessa inte får utlopp för sin energi. Sen tror folk direkt att alla pudlar är så:grin:

Det krävs ju mer pälsvård på de större då det tar längre tid att börsta och klippa. Det är dock en del pälsvård med alla storlekarna om man vill ha dem fina och trasselfria.
 
Sv: Stor- vs. mellanpudel

Det finns en pudeltråd här inne där du kan läsa och få bra tips om pudlar =)
 
Sv: Stor- vs. mellanpudel

Någon här som har sin pudel nerklippt? Vad kostar det att få det gjort hos "proffs" och hur ofta behöver man göra det för att hunden ska se anständig ut? Hur mycket arbete är det på pälsen om man har den nerklippt? Hur ofta behöver man bada?
 
Sv: Stor- vs. mellanpudel

Jag har inte min nerklippt utan har en mellanfrissyr mellan nerklippt och utställnings. Jag kan svara ändå. Det beror lite på vad det kostar att klippa men mellan 400-600 kr och jag tycker man bör klippa var 4 vecka som snitt om man vill hålla hunden fin. Sen måste den kammas då pälsen växer ganska fort och tovar sig lätt om det är fuktigt ute eller regnar.
 
Sv: Stor- vs. mellanpudel

Ska du ha din pudel nerklippt kan du fixa det själv. Uppfödaren hjälper dig säkert med tips och råd. Det är faktiskt inte så svårt att fixa en hyfsad vardagsfrisyr, och man kan alltid trösta sig med att de misstag man gör (min dvärgpudel hade ett tändsticksframben ett tag när matte varit lite för entusiastisk:o ) försvinner kvickt. Pudelpälsar växer som ogräs!

Pudlar, oavsett storlek, är 50% hund, 25% katt och 25% apa. Dessutom är de både clowner och divor.:D
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 328
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 217
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 483
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 216
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp