Stora flughuvor sökes

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 637
E

Egonson

Häst behöver en huva att byta med.

Tipsa mig om huvor som är normala eller stora i storlekarna och finns i X-full, det måste vara MED öron, och bra med utrymme framför ögonen.
Nät som inga flygfän kan ta sig igenom på några villkor såklart.

Jag (eller hästen förståss.. :p ) har en Bucas och måste ha en att variera med för det är en början til skav på nosryggen tyvärr på en annars kanon huva. Det blir nog så när hon har huvan dagligen, ofta dygnet runt.
Den hon har är strl 145/L, den passar alldeles perfekt. Måste därför vara stor i storlekarna?

Jag köpte den mörkblå/beiga på Hööks i strl XL men den var för liten, den passar perfekt på en häst med cob/fullhuvud :grin:
Köpte en annan på GeKås i XL, den är också som en cob/full tyvärr och alldeles för tajt.. Inte normala i strl alltså utan på tok för små.

Jag vill också att det ska vara spänne under hakan, inte sån man trär på om den inte är väldigt elastisk och mjuk.

Sv: Stora flughuvor sökes

När jag köpte mina flugtäcken från Rambo fick jag med huvor med öron, de tyckte jag var stora. alldeles för stora för mina hästar.

jag har en jacson huva är helteckande med öron och har som mjukt resår runt nosen och under ganacherna (stavning ?) den har iaf töjt ut sig på min häst, som kankse inte har så super stort huvud ligger mellan cob och full, har full på flughuvan iaf, och den har han lyckats fått av sig i hagen så stor är den. Vet inte om den finns i x- full men de är inte spec dyra iaf kostar typ 70 kr.

Jag köpte denna till nordisen här hemma, hon har (som du kanske vet:D) ett enormt huvud. Den fanns på hööks i hstd i både full & xfull. Xfull är jättestor! Dragkedja under hakan men man kan dra på den också, gjord i "badräktstyg"

Flughuva

Den tittade jag på när jag köpte den beige/blåa men jag tyckte öronen såg så långa ut. Men det kanske inte gör något, mer än att det ser lite roligt ut.. :p
Är den slitstark? Så att den håller några månader åtminstone.

Rambo har jag också sett att det finns, jag såg den förra helgen men jag kollade inte närmare på den, för då hade jag inte hunnit prova GeKås luvan än så jag trodde den skulle passa..
Man är alltid efterklok.

Jag ska titta efter den och Jacson i hästaffären i alla fall, man kanske kan köpa på öppet köp och prova. Man kan ju inte köpa en av varje huva man hittar som man tror ska passa, det blir inte jättelönsamt i längden har jag märkt..

Tack för tips!

Jag måste i vilket fall ha en extra huva, där är några hemska flygfän som äter sår stora som 1-kronor I öronen på häststackarn så utan går ej :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

jag har den svarta f(rån hööks) med tunnt nät till min stora. den har lite korta öron men den funkar. han har xl på bucas huvan.

Granngårdens domani är tokstora min är för stor förvisso i xl men normalt sett är full för litet :p

Det låter hoppfullt att hitta en tillräckligt stor huva iaf.
Jag får helt enkelt kuska runt på "alla" affärer med hästgrejer här finns och kolla.

Min häst har inte stort huvud på det viset, hon har strl full i grimmor (normala storlekar, ibladn är full alldeles lagom, ibland nästan för litet), och full/x-full i träns beroende på märke och typ.

Hon har däremot grövre huvud som nordis hon är.

Hållbarheten kan jag inte säja något om, Linda har bara haft den i 3 dagar:D

Men jag hade en liknande till W & S, samma modell som Centaur tipsade om och den höll faktiskt bra. Dock var öronen på tok för små på den så de fick jag klippa av. Men de hade sin i 2 somrar utan att de gick sönder däremot försvann en del elasticitet andra sommaren men den var hel och satt kvar ändå. Och inte ett endaste litet skav på någon av dem!

På den vita är öronen ganska enorma men Linda verkar inte störas av det, men det se ju ganska roligt ut, nattmössa typ:o Det verkar inte störa henne att de är stora dock men det blir små "tippar" av överblivit tyg längst upp.

En sak till om den vita/den lila är att det är dragkedja under ganascherna på den vita så den är enklare att ta av och på!

Jag gillar dessa huvorna, kanske märks?:angel:

Hittade en bild på den, låt blir att titta på bilen :D Vi satte nytt staket och hästarna är ganska nyfikna av sig!

På fjordan sitter en annan asbra huva, tyvärr har de inte längre den:mad: Hoppas den kommer hålla i evigheter, 3 år hittills!

KL
Jag köpte denna till nordisen här hemma, hon har (som du kanske vet:D) ett enormt huvud. Den fanns på hööks i hstd i både full & xfull. Xfull är jättestor! Dragkedja under hakan men man kan dra på den också, gjord i "badräktstyg"

Flughuva

jag har också den flughuvan(på hästen)..men jag gillade den inte alls.. den "ligger" på ögonen och det är feppligt med dragkedja. har den svarta australienska huvan på ponnyn och den är skitbra tycker jag, bara att dra på och det är väldigt gott om utrymme för ögonen.

Hm.. Hur menar du med fepplig med dragkedjan? Svår att knäppa eller hur då?
Jag får nog köpa en sån där vit huva på öppet köp, och bilda mig en egen uppfattning. Fast det mesta jag har hört och läst är bra.

Jag är lite intresserad av Rambo huvan också, fanns olika modeller när jag googlade men denna ser ok ut om inte kanterna är hårda förståss för då blir det ju samma skavpunkter som Bucas (som jag inte trodde skulle skava men det har den gjort..)

Jag länkar och hoppas det är ok så länge jag inte lägger bilden rakt i inlägget.
http://www.hopevalleysaddlery.co.uk/acatalog/flymaskbig.jpg

Hehe, lite fånigt känns det allt att oja sig över flughuvor, men min älskling förtjänar bara det allra bästa, handplockat givetvis :D

Var det den här beige/blåa som du menade?... för den är väldigt liten i storleken i sånna fall. Har stl X-full till min bamsehäst, men som "tur är" har han ett nätt huvud, annars skulle den inte passat:p Iof vet jag inte riktigt hur hållbar den är, har endast haft den nån enstaka dag pga vädret...
21077674.jpg

en i stallet har rambo,den är helt enorm och verkar bra:)
Jag har en från hööks till ponnyn,den som van remo visade ,jag tycker dne är ganska normal .Och equiline till den stora,den är väldigt liten över huvudet,skaver på pållen.Öronen är dock väldigt stora.

Ja en sådan är det, de är jättesmå!
Jag gav bort den till min syster, hennes häst har rätt litet cob/fullhuvud och den passar perfekt på honom.
Samma med GeKås luvan.. Jag köper grejer och ger bort dem. Jag tjänar inte pengar på det :angel:

Den beige/blå är rätt hållbar hos oss, men en vi känner har också en sådan, hennes häst hade kliat sönder öronen på luvan nästan direkt. Så det beror nog lite på hur hästarna 'behandlar luvan' också.

Min Bucas håller superbra, den är bara lite nopprig på öronen, inte ett enda hål trots att min häst gärna kör huvudet i diverse risiga grenar..

Annie__ Helt enorm låter bra :D Jag ska definitivt titta på Ramboluvorna.

Globus huvor i stl XL har jag använt till ardenner, nu iofs de utan öron men dom borde ju rimligtvis vara lika stora.

/zelma

UltraShield Fly Bonnet. Absolut bästa flughuva jag någonsin haft. Ett exempel där reklamen inte ljuger. Sitter kvar utan grimma på trots hästar och klivänliga träd i hagen. Skaver inte, väger inget, lätt att göra ren, håller allla flygfän ute, lätt att sätta på och justera med kardborre och ger ändå hästen goda möjligheter att se. Väldigt smidig på alla sätt. Verkar också väldigt hållbar. Min häst drar normalt full men på den här modellen har han small horse, den finns också i storlek horse som jag då antar är x-full.

Jag köpte en Globus, oberoende av ditt tips ;) Den bara låg där ensam bland alla andra huvor, med öron och i X-full. Med ludd på kanterna och hårt framför ögonen så den inte ligger på.
Dock.. Illblå :crazy: Men men det gör väl inget.
Man såg verkligen jättebra igenom den också :)
Den kostade bara 59 kr.

lite trådkap.

gärna snabbt svar :)
Men ska till h**ks idag. Och jag läste här att endel är små i storlekar. Han hade en bucas XL som satt jätte bra.. frågan är om någon vet om http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1024
(någon tar sig tid :o ) den huvan som kallas flugnät är normala i strl. tagit hem från granngården här hemma. men varit för små eller märkliga i storlekarna.. hoppas nu att jag hittar någon där..
någon som kan hjälpa mig..

Liknande trådar

M
Utrustning Nu är det så att jag vill beställa en Kingsland Tricolor jacka(den trefärgade med stor "kingsland" text på ena armen), och eftersom de...
Svar
1
· Visningar
2 460
Senast: Nova_
·
C
Utrustning Köpte för ett tag sedan två stycken Flughuvor Buzz-Off BUCAS i strl XS (115) till mitt russ och M (135) till min arab och till min...
Svar
3
· Visningar
794
Senast: cerrox
·
Hästvård När hovslagaren var här i förrgår upptäckte jag att hästens öron såg "skabbiga" ut. Jag kan plocka/skrapa bort päls och vid rötterna på...
Svar
3
· Visningar
1 302
Senast: Constance
·
Utrustning Bucas \"Buzz off\" flughuva Hur ska den sitta? :o :D Köpte en till min pålla igår, strl. 135, men jag misstänker att den är lite stor...
Svar
5
· Visningar
1 052
Senast: CosmicQueen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Vilken färg?
  • Svensk Politik 4

Hund, Katt, Andra Djur