Stora jobbsökartråden

Sv: Stora jobbsökartråden

Knapp

Det har börjat flyta på lite för mig. Var på intervju idag för en tjänst som personlig assistent på 50-75% (beroende på vilket av passen jag får). Det gick så pass bra så att vi bokade in en tid tills på tisdag att träffa brukaren på, och om allt går bra där så blir det dags för brevidgång sedan.:) Dock är det ett ställe som det kommer vara VÄLDIGT psykiskt tungt på, men jag tror jag hade fixat det.

I morse blev jag även uppringd av ett annat assistansbolag och blev inbokad på en intervju direkt med brukaren på onsdag nästa vecka. Denna tjänsten är extra vid behov, så det hade ju varit toppen om jag fick båda två eftersom de borde gå att kombinera.

Jag hoppas på det bästa:)

Vad roligt! Toppen! :) Idag gjorde jag mitt första pass själv på Te- och kaffehandeln, grymt roligt, blev dock lite stress vid lunch och jag känner att jag måste bli snabbare där utan att göra misstag. I morgon blir ett rejält eldprov, då är det löning och många i huset kommer att vilja köpa takeaway och liknande. Usch, nu blev jag nervös. Har i vilket fall som helst också pratat med butikschefen på en arbetsplats där jag sökt folk, det är som sagt 1,5-2 helger i månaden + några vardagskvällar. Det bästa är att de i de flesta fall är förmiddagar och vardagar i butiken där jag är nu, där jag gärna vill vara kvar.

Kanon ju! :D

Nu har jag också fått jobb. Det blev på samma ställe som kallskänks-jobbet men som lokalvårdare istället. Lönen och mängden arbetstid var den samma, så det tackade jag inte nej till :) Börjar ifs inte fören den 14 dec (ev. tidigare) men nu är jag garanterad jobb i 5månader (dec-april) iallafall :D

Fick välja om jag ville ha fortsatt praktik eller inte på kondiset fram tills jag började jobba i december. Har inte riiktigt bestämt mig men känner just nu att jag skippar nog praktiken faktiskt.

*kl*
Grattis alla som fått jobb! :) Själv har jag bråkat med den där förbannade aktivitetsrapporten och till sist fick jag gå dit utan att ha gjort den. Då visade det sig att min handläggare skulle gett mig info och inloggning, och hon är sjukskriven... Kul att ens ersättning ska riskeras pga det! Men nu ordnade det sig ändå till slut, tack och lov! Sökte ett nytt jobb idag också, inte inom min bransch egentligen men jag måste ju söka allt jag kan nu typ...

Det går framåt ;) Tråkigt med strulet, känns som att det alltid ska vara något!

Jag blev uppringd av en arbetsgivare idag, men kunde inte svara då jag stod på jobbet. Tjänsten som det handlar om är som en butiksdemonstratör, sådana som visar upp och låter kunder smaka på olika nyheter eller dylikt från olika sorters produkter. Jag måste ringa dit på måndag och se om de ville boka in en intervju (förhoppningsvis), men nu ska jag bara njuta (och jobba) av helgen ;)

Kul att det går framåt för flera här :)

Har en intervju på måndag, hoppas som tusan på att få där.
Men har legat i som sjutton nu så hoppas att det lönar sig. Tjat ska ju göra det sägs det ju ;)

Åh hoppas det går bra! Vad är det för jobb?

Var på intervju idag, bra känsla. Supertrevlig rekryterare och jobbet lät mer intressant än jag tyckte tidigare, efter att vi klargjort mängden arbete som de kan "garantera"/jag kan jobba. Tror det gick bra. :) Fick äntligen mailsvar från min förra chef (kollade så hon fortfarande ville var referens) och fick positiv backning där. Sånt är så härligt, det värmer!

Detta vore i vilket fall perfekt tror jag, ca 10 h jobb/vecka eller något mer.

Låter toppen! Jag blev tipsad om en tjänst som jag mer än gärna skulle vilja ha, i en butik, och ansvarig över ett visst område. Jag har aldrig jobbat med den typen av ansvar förut, men tror definitivt att jag skulle klara av det. Jag är framåt och har entreprenörsanda, det gäller bara att jag ska få fram det.

Alltså jag behöver ett råd om det här. Det står i annonsen att kunskaper från vissa dataprogram är meriterande, vilket jag då tolkar som ej nödvändigt. Jag har inte de kunskaperna, men enligt min kusin som jobbar på arbetsplatsen så är det inte program som är svåra men möjligtvis lite krångliga att lära sig. De är i behov av någon med anställning snarast, ska jag i det personliga brevet eller CV:et att jag vill lära mig och att jag jobbar hårt för att lära mig nya saker? Eller ska jag helt enkelt strunta i det och ringa i morgon och ställa lite frågor, skicka in ansökan och sedan ringa igen om några dagar samt hoppas på att jag får komma på en intervju i alla fall?

Nåja, om ingen annan skriver så gör jag det ;)

Ringde upp arbetsgivaren som ringde mig i fredags och vi har bokat in en telefonintervju nästa vecka. Blev även uppringd av en annan arbetsgivare, som butikssäljare, men hade ingen möjlighet att svara då. Gick därför dit (ligger i samma hus) efter att jag slutat, men butikschefen hade hunnit sluta också så i morgon får jag gå dit i stället när butikschefen jobbar eftermiddag. Ingen av de här tjänsterna är heltid och knappt deltid, så om jag får det senare så tar jag det i första hand. Ska som sagt även försöka få tag i den tredje arbetsgivaren som min kusin tipsade om, fick aldrig något svar när jag ringde idag så jag får försöka i morgon helt enkelt! Annars får jag skicka in en ansökan utan att ha pratat med rekryteringsansvarig, då det är sista dagen för ansökan i morgon.

Men hallå! :D Jag blev uppringd av butikschefen och de vill att jag ska provjobba! :banana: Så det blir några intensiva veckor nu, men det ska nog gå bra ändå! ;) Som sagt, inget heltidsjobb, men såväl ett jobb! :D

Jättekul, grattis!:)

Knapp

Idag var jag och träffade brukaren och det slutade med att jag kommer att gå bredvid onsdag, torsdag och fredag denna veckan, vill jag ha jobbet sen så är det mitt och då börjar jag direkt med jobb lördag och söndag. Intensivt, men vad gör det? Jag har ju inget annat för mig ändå liksom:)

P.g.a. dessa nyheter fick jag ringa och avboka intervjun jag hade imorgon eftersom jag ska gå bredvid istället. Men det gör inte så mycket, jobbet för den intervjun var bara vid behov, det jag ska gå bredvid på är iaf minst 70% tydligen så det känns så jävla nice! Det enda tråkiga är ju det här med den psykiskt tunga arbetsmiljön som kommer råda. Men ett jobb är ett jobb och definitivt bättre än inget alls:)

Vad roligt! Grattis till dig också! På vilket sätt är det en psykiskt tung miljö? Jag antar att det är för att brukaren är av den karaktären, att psykiska sjukdomar och liknande kan ligga som grund till åtminstone en del av det. Jag är övertygad att det blir vad man gör det till, men om jag antar rätt och jag vore i din sits, då skulle jag försöka höra med den personal lite diskret om hur brukaren är och vid en eventuell känga från brukaren ta ett djupt andetag, tänka på att det är sjukdomen som talar och sedan inte göra sådan stor grej av det, men säga ifrån vänligt men bestämt. Utan att bli snorkig liksom. Lättare sagt än gjort, men min erfarenhet är iaf att det är bäst så. Sen helt enkelt försöka att flytta fokus till något annat.

Det är dels psykiska besvär, och säkert en hel del osäkerhet pga olika omständigheter. Människan borde varit död för 30 år sedan, så ja... Jag vet inte om det är så lönt att fråga personal som är där då alla (som precis börjat) har sagt upp sig.(!) Det är ju därför jag halkat in så lätt också antagligen för de behöver verkligen assistenter eftersom alla slutar eller redan har slutat.

Brukaren är sådan att hen kan vara hur go och trevlig som helst i flera timmar, sen rätt vad det är blir hen så arg och skriker på en och går till personangrepp och är riktigt elak tydligen (och detta kan pågå i timmar). Samt att hen försöker skapa intriger mellan assistenterna genom skitsnack. Inget av detta är något jag alls skulle kunnat tänka mig om brukaren efter att ha träffat hen idag, men jag blev ordentligt varnad på intervjun så jag får väl förbereda mig på det värsta. Men jag tänker väl lite som du, att det är sjukdomen som talar, det blir vad man gör det till (oftast) och jag tror att jag kan låta det bara rinna av mig då jag brukar vara bra på att hantera tuffa situationer.

Jag nämnde under intervjun att det var ju bra att man kunde gå bredvid så fick man se om man hanterade det. Fick till svar att Oja! Han är hur snäll och trevlig som helst under bredvidgången (ironiskt sagt av den som intervjuade mig alltså, kanske inte framgår så bra i text). Så jag får väl anta att smällen inte kommer att komma förrän jag redan påbörjat min tjänst, tyvärr. Men det ska säkert gå bra, om inte annat så tänker jag bita ihop tills jag hittar ett annat jobb om det nu blir så illa.:)

Jo, sådana situationer är grymt tuffa helt klart. Angående intriger mellan assistenterna så får väl gruppen med assistenter se till att ha en öppen konversation på möten osv. En person som faller för brukarens manipulativitet etc tycker inte jag hör hemma hos den brukaren och i den gruppen. Man måste verkligen gå in i en roll som personlig assistent tycker jag, samtidigt som man måste vara sig själv för att kunna arbeta med en annan person under de premisserna. Jag håller i alla fall tummarna på att det går bra!

Jag var in till butikschefen på stället där jag kommer att få 1½-2 helger/månad + några vardagskvällar, och jag ska börja en inskolning på tisdag och redan på torsdag jobba helt själv! :banana: :eek: Har iaf varit öppen med att jag söker annat under tiden, men att jag klarar mig på kaffehandeln och det butiksjobbet ekonomiskt så länge. Dvs, jag behöver inte söka fler extrajobb, utan nu får jag fokusera på åtminstone 50% upp till 100%. Pratade för övrigt med den andra butikschefen jag nämnde i tidigare inlägg, som var supertrevlig. Jag ställde mina frågor, några följdfrågor och så ställde han några frågor. Det kändes bra, så jag hoppas på en intervju där åtminstone och sen kanske jag inte är den de söker, men jag är övertygad om att de skulle tjäna på att ge mig en chans. Det är schemalagd tid på 30-35 h/vecka, men den som har haft det jobbet jag sökt nu, har jobbat ca 45 h/vecka och ibland mer! :eek: Det vet inte jag om jag pallar, men det beror helt på hur arbetsdagarna ser ut.

KL

Alltså, jag är besviken på bemanningsföretaget jag sökte jobb hos. Den rekryteraren jag träffade blandade ihop två uppdrag hos samma uppdragsgivare och gav mig helt fel uppgifter. Så jag har ju föreställt mig en viss arbetsbörda, som inte alls stämmer. I själva verket är det bra mycket mindre arbete, vilket känns jättetrist. Känns inte ens värt att åka och jobba om det är 1-3 dagar i månaden, jämfört med 2 halvdagar per vecka.

Ska tänka på det till imorn men jag kommer nog att tacka nej. Det känns rätt skumt att inte ta ett jobb men jag kan inte riktigt se hur det ens ska betala bensinkostnaden att köra dit...

Jag tror inte heller man hör hemma där om man är lättmanipulerad. Jag har nu avverkat 2 av mina 3 bredviddagar, sista är imorgon. Men shit vilken KRIS där är. Assistansbolaget är omöjligt att få tag i och de ska ansvara för ersättare för de som inte finns kvar längre. De har inte ens svarat på sitt akutnummer utan allt ansvar ligger nu på 3 kvarvarande assistenter (som dessutom sagt upp sig och ska sluta snart allihop och brukaren har dygnet runt assistans). Jag behöver hoppa in redan på lördag om jag vill ha jobbet. Och vad jag vet finns det bara jag och 1, ev 2 till intresserade. Vissa nya har inte ens kommit och påbörjat sina bredvidgångar, trots ombokningar.:eek:

Jag har hittills gått bredvid en som började sin tjänst där förra måndagen (!) och slutar idag, samt en som varit där 3 veckor totalt. Det känns definitivt inte som någon bra start för ingen känner brukaren ordentligt så det blir väldigt snurrigt. Tyvärr har jag ingen bra känsla alls där tyvärr, men det kanske blir bättre. Jag tänker inte säga nej till ett jobb iaf för det är bättre än inget medans jag isf letar nytt:)

Vad kul att du fått det andra jobbet också. Jag tycker dessutom det verkar ganska skönt att ha två jobb som ändå funkar ihop. Det blir ju lite mer omväxling, och omväxling förnöjer:) Men förstår att du vill upp i fler timmar. Och angående det sistnämnda jobbet, så slit inte ut dig om du tar får det, inget jobb är värt att riskera hälsan för:)

Jag håller med, ett jobb måste iaf täcka kostnaderna för att ta sig dit och hem, annars är det ganska värdelöst.:)

Nämen åhh vad trist! Visst, det är mänskligt att fela men jag tycker liksom att ett sådant fel är väldigt dyrbart för bemanningsföretaget. Om du nu tackar nej (vilket jag förstår om du gör), så måste rekryteraren börja att sålla igen. Mer jobb för dem och dåliga referenser om bemanningsföretaget.

dramatik: Ditt alias gör skäl för sitt namn! ;) Riktigt tråkigt att det verkar som rena rama krigszonen. Har brukaren några anhöriga? Så där får det ju inte gå till, det måste gå att göra något åt det. Någon anmälan? JAG tror att den där brukaren behöver någon slags fast punkt och ett assistentbolag som ser brukaren som en människa, och inte ett dött ting.

Haha indeed!:p 2 av de anhöriga arbetar som assistenter, men ska sluta. Frun , eller ja exfrun nu, jobbar natt där och får täcka upp där det fattas folk i värsta fall. Hon väntar bara på att det ska komma in assistenter som stannar så att hon ser att det rullar på och sedan slutar hon. Dottern jobbar också där, men henne har jag inte träffat än, men gör imorgon. Hon slutar också snart, redan uppsagd. Sen är där alltså 1 utomstående assistent som slutar när som helst också. Och så jag och en till som är de nya assistenterna. Så även om vi båda två börjar så är det ändå underbemannat, och dessutom håller de på och ska skaffa dubbelassistans, och då måste de ha in dubbelt så mycket folk!

Det är total kaos alltihop känner jag, och det känns verkligen inte som ett bra företag att arbeta hos när det redan nu är så här:crazy: Sen vet jag inte om brukaren funderar på att byta bolag redan, hen är klar i huvudet nämligen och är inte precis nöjd med situationen, förståeligt nog.

Jag funderar faktiskt på att tacka nej, men samtidigt vill jag inte det för jag behöver faktiskt ett jobb, hur dåligt det än må vara. Dock var det även en nattjänst utannonserad på stället, och det var den jag var intresserad av när jag sökte. Men nu visade det sig att den inte alls är ledig, iaf inte förrän frun slutar. Men visst, den blir ju ledig tids nog i så fall...

Det värsta är att jag har verkligen ingen tid på mig att smälta allt och försöka prata med företaget innan jag bestämmer mig för om jag vill arbeta där eller inte i och med att jag isf behöver rycka in direkt på lördag morgon.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka