Stora jobbsökartråden

@Gimlan Det låter ju hoppfullt! :)
Bättre än inget, men jag har svårt att hålla modet uppe till och från. Fick precis nu ett "Tack för din ansökan, men.."-mejl. Eg inte ett jobb jag så det supergärna ville ha men det känns surt ändå. Ansträngningarna i det här projektet (Projekt: Skaffa ett nytt jobb) känns som de är betydligt större än resultaten...

Även om jag vet att det är så för väldigt många så tycker jag att det är jobbigt att bli "avvisad". Men kanske är nyttig övning å andra sidan :p

@Gimlan Jag tror att många upplever det jobbigt att bli "avvisad" gång på gång. Klart självförtroendet får sig en törn av det - konstigt vore det ju annars. Man får försöka attribuera avvisandena till de yttre omständigheter som faktiskt råder istället för att ta det personligt. I många fall handlar det om tillfälligheter och en stor portion tur för att man ens ska lyckas bli tagen till intervju tror jag.

Mitt extrajobb hade 470 sökande på en plats och då inser man att mycket handlar om slumpen. Jag tror knappast min chef gick igenom 470 ansökningar särskilt ordentligt under de två veckor som ansökningsperioden var. Hon har ju andra arbetsuppgifter att sköta också.

Det här beror ju såklart lite på vilken typ av jobb man söker också, alla har ju långt ifrån så många sökanden men samtidigt så kan det istället hänga på vem som läser ansökningarna. Det är ju subjektiva bedömningar.

Jag har inte följt tråden särskilt noga, vad är det för jobb du söker? :)

Ja
@Gimlan Jag tror att många upplever det jobbigt att bli "avvisad" gång på gång. Klart självförtroendet får sig en törn av det - konstigt vore det ju annars. Man får försöka attribuera avvisandena till de yttre omständigheter som faktiskt råder istället för att ta det personligt. I många fall handlar det om tillfälligheter och en stor portion tur för att man ens ska lyckas bli tagen till intervju tror jag.

Mitt extrajobb hade 470 sökande på en plats och då inser man att mycket handlar om slumpen. Jag tror knappast min chef gick igenom 470 ansökningar särskilt ordentligt under de två veckor som ansökningsperioden var. Hon har ju andra arbetsuppgifter att sköta också.

Det här beror ju såklart lite på vilken typ av jobb man söker också, alla har ju långt ifrån så många sökanden men samtidigt så kan det istället hänga på vem som läser ansökningarna. Det är ju subjektiva bedömningar.

Jag har inte följt tråden särskilt noga, vad är det för jobb du söker? :)
Jag vet att det är så, men det är ändå inte alltid jag orkar hålla modet uppe. Tvärtom så känns det ännu tyngre att slumpen väger in så tungt.

@Gimlan Ja, jag tänkte på det när jag skrev det. Alltså att det skulle kännas ännu tyngre när slumpen avgör så mycket, då blir ju den enskilda människans makt mycket mindre. Men allt beror såklart inte på slumpen heller! Det behövs nog båda delarna. Men jag förstår att situationen känns hopplös :(

Vad är det för jobb du söker, allt möjligt eller inom ett specifikt område?

Jag har också fått en jäkla massa nej. Har sökt nånstans runt 12 tjänster under våren, mer eller mindre inom mitt område. Vissa hoppades jag på och hade tyckte varit jätteroligt att jobba med, andra sökte jag för att det skulle kunna vara inom mitt område... med lite fantasi. :p Men nu har jag fått nej ifrån samtliga. Det finns inte så många tjänster inom mitt område så jag har sökt det mesta i södra Sverige tror jag, först inom pendlingsavstånd men sen började jag söka i andra städer också.

Jag pluggar fortfarande så jag tog inte dessa nej så hårt då jag har en annan sysselsättning, men jag vill hellre jobba. Dessvärre när jobben är få så handlar det allt mer och mer om kontakter. Min uppfattning är att det är väldigt svårt att få jobb bara sådär, i så fall ska man ha gjort en riktigt bra d-uppsats och blivit publicerad och gärna även doktorerat. Nån måste liksom ge en chansen och börja nånstans så man kan skrapa ihop lite erfarenhet, man får börja med korta säsongsanställningar och praktik och se till att folk kommer ihåg ens namn efteråt!

Jag har också fått en jäkla massa nej. Har sökt nånstans runt 12 tjänster under våren, mer eller mindre inom mitt område. Vissa hoppades jag på och hade tyckte varit jätteroligt att jobba med, andra sökte jag för att det skulle kunna vara inom mitt område... med lite fantasi. :p Men nu har jag fått nej ifrån samtliga. Det finns inte så många tjänster inom mitt område så jag har sökt det mesta i södra Sverige tror jag, först inom pendlingsavstånd men sen började jag söka i andra städer också.

Jag pluggar fortfarande så jag tog inte dessa nej så hårt då jag har en annan sysselsättning, men jag vill hellre jobba. Dessvärre när jobben är få så handlar det allt mer och mer om kontakter. Min uppfattning är att det är väldigt svårt att få jobb bara sådär, i så fall ska man ha gjort en riktigt bra d-uppsats och blivit publicerad och gärna även doktorerat. Nån måste liksom ge en chansen och börja nånstans så man kan skrapa ihop lite erfarenhet, man får börja med korta säsongsanställningar och praktik och se till att folk kommer ihåg ens namn efteråt!
Jag har ju timjobb och så sommarjobb men jag vill ju ha nått fast alt. långvik så man kan andas lite :/

Ibland är ju livet allt för härligt!

Nu helt plötsligt, helt utan förklaring, har chefen ändrat sig och vill inte längre erbjuda mig jobbet. Bad om en förklaring, men fick ingen och vederbörande lade på i örat på mig. Bara så där ändå.

Fantastiskt hur vissa människor ens lyckas med bedriften att bli chefer.

Jaja, nya tag! Surt bara eftersom min inkomst hade varit säkrad i 10 månader framåt, men hey! Sånt är livet.

Ibland är ju livet allt för härligt!

Nu helt plötsligt, helt utan förklaring, har chefen ändrat sig och vill inte längre erbjuda mig jobbet. Bad om en förklaring, men fick ingen och vederbörande lade på i örat på mig. Bara så där ändå.

Fantastiskt hur vissa människor ens lyckas med bedriften att bli chefer.

Jaja, nya tag! Surt bara eftersom min inkomst hade varit säkrad i 10 månader framåt, men hey! Sånt är livet.
:yuck::yuck::yuck:

Indeed!

Har slängt ut ett tio -tal ansökningar så förhoppningsvis är det någon som nappar. Helst av allt skulle jag vilja jobba som skötare på psykiatrin. :)
Bra jobbat :) Fick mitt sommarschema idag, börjar en vecka tidigare än det var planerat fr början och kommer hinna med två positioner, den ena har jag aldrig ens varit i närheten av så vette 17 vad jag ska göra. Anar att det inte är alltför avancerat men bra att ha gjort, så det känns lite bra idag iaf.

Bara jag som tycker det här verkar väldigt oseriöst och märkligt?
Har en arbintervju på fredag, privat företag som inte har startat upp helt än.
Människan som har det har sökt folk för heltidsanställning, men går själv på aktivitetsstöd (hur ska det då kunna betalas ut löner), avtalad tid var kl 14 på fredag, fick ett mail nu där hon skrev att vi bestämt kl 11 men ville flytta det till tolv. O_o

Bara jag som tycker det här verkar väldigt oseriöst och märkligt?
Har en arbintervju på fredag, privat företag som inte har startat upp helt än.
Människan som har det har sökt folk för heltidsanställning, men går själv på aktivitetsstöd (hur ska det då kunna betalas ut löner), avtalad tid var kl 14 på fredag, fick ett mail nu där hon skrev att vi bestämt kl 11 men ville flytta det till tolv. O_o
Oj, det låter... intressant.

Jag skulle gå på intervjun och kolla läget. Alltså, de jag känner som startat upp företag har ju börjat själva utan anställda för att sedan utöka företaget, hur kan man vara säker på att man har ekonomi till en anställd annars? Eller finns det bidrag till det? Alltså fråga hur chefen tänkt det, hur ska hon kunna garantera din lön?

Jag skulle också kontrollera med din kontakt på AF (för visst har du A-kassa och sånt?), vad händer om du blir anställd men inte får någon lön och tvingas sluta, får du A-kassa direkt igen då? Kommer de tjafsa om du går själv för att du inte får lön? Vad finns för möjligheter att få ut lön för jobbade timmar om företaget går åt helvete, eller har du jobbat gratis då?

Alltså, förlåt att jag låter negativ, det kanske är jättebra, men det låter skumt så i din sits skulle jag kolla ev fallgropar noga.

Är lika negativ jag nu, tycker det låter jättemärkligt.
Tanken är att det ska startas cafe som ska drivas året runt, men arbetsgivaren har bara en friggebod som ska vara kök, det är inte godkänt för att köras hela året. Man kan få ha det sommartid som jag förstått det, men inget mer.

Ju mer man tänker på det, desto märkligare blir det

@Mirre Det där jobbet hade jag varit extremt tveksam till, jag förstår om man oerhört gärna vill ha jobb - vilket som helst kanske - men det måste vi finnas nåt annat att söka? Det låter som himla osäkert och som Mammas skriver, ha koll på vad som gäller med AF etc.

@Mirre Det där jobbet hade jag varit extremt tveksam till, jag förstår om man oerhört gärna vill ha jobb - vilket som helst kanske - men det måste vi finnas nåt annat att söka? Det låter som himla osäkert och som Mammas skriver, ha koll på vad som gäller med AF etc.
Mardrömscenario vore ju att jobba, inte få lön och sedan typ karens på a-kassan! :nailbiting:

Var på nån sorts vju idag på ett jobb jag spontansökt. De hade inget nu, vilket jag visste om men nu känns det nästan ännu konstigare.

Det var ett trevligt möte och hon tyckte vi kanske kunde ta en fika igen. Varför då? :confused: Hade jag lust att fråga, men svarade att det var en bra idé.

Bra jobbat :) Fick mitt sommarschema idag, börjar en vecka tidigare än det var planerat fr början och kommer hinna med två positioner, den ena har jag aldrig ens varit i närheten av så vette 17 vad jag ska göra. Anar att det inte är alltför avancerat men bra att ha gjort, så det känns lite bra idag iaf.

Tack så mycket! :)

Spännande med en ny position! Är det något du ser fram emot att få prova på? :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Lekstuga
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka