Stora jobbsökartråden

Blev bara enormt förvånad. Har liksom aldrig tänkt på det, dels att jobbet fanns, dels att det verkar vara ett svårt jobb.

Samma här. Detta trots att jag senast idag såg ett litet filmklipp på hur det ser ut på kycklingställen där de sorterar dem, med hela grejen kring hur de åker på rullband ner i tunnor där de avlivas om de är fel kön osv. Men ja, man såg inte så mycket av själva personerna som sorterade dem iofs... De ville nog inte visa sig...

Den biten känner jag också till, men inte ens tänkt att personer sorterar dem.

Måste finnas massa jobb man inte vet om!

Verkligen! Det är något jag brukar tänka på när folk frågar vad man vill jobba med i framtiden... Hur sjutton ska jag veta det? Jag vet inte ens vad man KAN jobba med. Fem spänn på att mitt "drömyrke" är något som jag inte vet att finns.

För cirka 2 månader sedan gav jag mig fan på ett ordentligt jobb.
Motivationen var nere på noll vilket kanske inte är så konstigt efter att sökt jobb i nästan 1 år,
Men jag satte mig ner en hel jävla kväll och skrev ner två mindmaps för både CV:et och Personliga brevet.
Sökte minst 20 jobb om dagen och här står jag idag, två månader efter och har precis skrivit arbetskontrakt (heter det så?) :rofl:

Jag kanske hade tur men lite hade jag i åtanke, bland annat:

Se över mitt Cv och personliga brev från grund och botten.

Ansöka så nära inpå sista ansökningsdatum som möjligt (jag fick för mig att min ansökan skulle ligga längst upp i deras inkorg) :angel:

Sööööök!! Det kanske är lätt och säga men been there, done that.
Kämpa :bump:

Grattis Askur! Vad har du fått för jobb? (Ungefär om du inte vill gå in på detalj.)

För min del så gör jag just det, söker som 17, men effekten känns väldigt begränsad.

Ligger lite lågt (söker bara sånt jag är kvalificerad för på pricken eller sånt jag verkligen vill ha) nu när jag jobbar heltid under sommaren. Måste få koppla av lite i alla fall.

Hur tänker ni andra med hur exakt kvalificerad man behöver vara?

Jag tänker att "Det jag inte kan, det kan jag lära mig" ;) Visst, står det att de vill ha någon med mångårig erfarenhet av något jag inte jobbat med eller där det absolut krävs utbildning jag inte har så söker jag inte. Men står det bara att "det är bra med erfarenhet av xx" så söker jag.

Ringde hemtjänsten idag, det behövdes ingen här just nu men nu har de mitt nr alla fall.
De skulle ringa om det behövde någon extra. Så liiiite mer hoppfullt nu alla fall

Jag ska på en jobbintervju nästa månad! Är en gruppintervju, därav den långa väntan. Så det är väl bara att fortsätta söka under tiden. Även om det hade varit kul att få jobbet som jag ska på intervjun till. Kan tänka mig betydligt tråkigare saker än att jobba som dealer :D

Jag ska på en jobbintervju nästa månad! Är en gruppintervju, därav den långa väntan. Så det är väl bara att fortsätta söka under tiden. Även om det hade varit kul att få jobbet som jag ska på intervjun till. Kan tänka mig betydligt tråkigare saker än att jobba som dealer :D
Vad gör en dealer? :p

Haha. Jo tack, det är något jag får höra ofta. ;) "KAN man jobba med sånt?" "Ja, nån måste väl jobba med det också, antar jag...". Folk blir ofta mycket fascinerade när de får höra om de projekt och liknande som finns. Det här med biologi ligger väldigt långt ifrån gemene mans världsuppfattning har jag insett. Annars får man klassikern "Du som är biolog [insert vilken fråga som helst som eventuellt kan ha att göra med naturen]...". Vanligast är att folk undrar varför deras krukväxter dör. ;)

Ha ha!! Journalister ska stå upp för och förklara allt som alla tidningar nånsin skrivit om och bekräfta fördomen om att journalisterna på tidningen måste bry sig om vad som skrivs på ledarsidan :p

Grattis Askur! Vad har du fått för jobb? (Ungefär om du inte vill gå in på detalj.)

För min del så gör jag just det, söker som 17, men effekten känns väldigt begränsad.

Ligger lite lågt (söker bara sånt jag är kvalificerad för på pricken eller sånt jag verkligen vill ha) nu när jag jobbar heltid under sommaren. Måste få koppla av lite i alla fall.

Tack! Jag kommer jobba som butiksäljare! :)

Ärlig talat så är det olika (vad jag märkt). Jag har inte 100% kvalificerad för detta jobbet men det är som min arbetsgivare sa "Det som kan läras behöver inte kunnas" och det är ju lite så. Man är inte 100 procent utbildad för allt även om det är samma typ utav yrke heller. Det man förmodligen skall vara noga med är att få fram är att man är driven och villig = kapabel till att lära sig. Det finns säkert 100 olika läkare med samma utbildning men säkert flera utav dem kan anses som "bättre" tack vare driv, personlighet m.m :)

Nu har jag kommit på att det trots allt finns några få jobb som jag skulle gilla och vara bra på. Problemet? Jag vet inte hur jag ska söka :p De arbetsplatser jag har i åtanke har inte annonserat om personal, så det blir ju till att skicka in spontanansökan. Behöver jag skicka med mitt CV eller räcker det med att väva in tidigare erfarenheter osv i mitt personliga brev? Mitt CV är svårt att få fint och bra, men jag har ändå samlat på mig rejält med kunskap inom sådant som måste vara till klar fördel när man ska jobba med det som jag nu spanat in...

Nu har jag kommit på att det trots allt finns några få jobb som jag skulle gilla och vara bra på. Problemet? Jag vet inte hur jag ska söka :p De arbetsplatser jag har i åtanke har inte annonserat om personal, så det blir ju till att skicka in spontanansökan. Behöver jag skicka med mitt CV eller räcker det med att väva in tidigare erfarenheter osv i mitt personliga brev? Mitt CV är svårt att få fint och bra, men jag har ändå samlat på mig rejält med kunskap inom sådant som måste vara till klar fördel när man ska jobba med det som jag nu spanat in...
Gör det som ser bäst ut, väva in fungerar troligtvis alldeles utmärkt :)

Blöh! Nu har jag hittat ett jobb där de borde älska att anställa mig, ungefär :p MEN hur sjutton ska jag avsluta det personliga brevet nu då? Det känns som om inget passar in...

Jag tror att jag har fått ihop något nu. Ska be en vän att fotografera ny bild på mig också, vi ska ändå ses i helgen. Tror inte att jag har någon bra bild på mig i nuläget nämligen, inte som är på det sättet jag tänkt mig att bilden ska vara :p Den jag använt i tidigare ansökningar vill jag inte ha när jag söker det här jobbet.

Så ja, nu har jag helgen på mig att finslipa brevet och verkligen få det bra och kolla igenom mitt CV...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Husvagnsrenovering
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Dejting

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka