Stora jobbsökartråden

@Gimlan Ok :)
Tycker det är så svårt och veta vad man ska skriva, det låter bara uppstyltat och allmänt jättetrist.
Speciellt nu när man liksom tappat motivationen att få något :(

Ok, undrar om det gäller i den här kommunen också
Jag kan läsa och ge lite tips. Är journalist så skriva kan jag, kanske inte perfekta personliga brev, men nånting kan jag säker ha att komma med.

Inte så aktiv här men läser ofta och tänkte att jag kan dela med mig lite av hur jag ser på det. Jag rekryterar till mycket olika tjänster i mitt jobb och är precis inne i en process med ungefär 250 ansökningar så brev och cv:n har jag läst sista veckorna så ögonen glöder.

Detta är vad jag tycker är viktigast för att jag ska fastna för en ansökan:
  1. Personligt brev på minst en halv och MAX en sida - mer än en sida signalerar i min värld lite omständlig och långrandig
  2. Gärna en personlig vinkling så klart men krångla inte till det för mycket och var noga med att vinkla brevet till den tjänst du söker! Här går väldigt många bort, läs annonsen noga eller om du spontanansöker kolla på hemsidan och lyft fram vad du har med dig för erfarenheter/egenskaper som matchar de krav företaget sätter upp.
  3. Gällande bild så är det oftare negativt än positivt- mycket beroende på att man väljer fel bild, har sett allt från man i badbrallor på klipphäll till kvinna i blåställ med grep i handen - och då har de sökt ett kontorsjobb! Jag har aldrig valt ut någon till intervju bara för att de haft en bra bild men dock valt bort för att de haft en dålig
  4. CV på MAX 2 sidor om du har mycket erfarenhet - är du lite äldre, ta inte med sommarjobben du hade för 30 år sedan om det inte är relevant för tjänsten
  5. Skriv tydligt mellan vilka datum du haft tidigare positioner - inte bara ex 2012 vilket kan innebära allt från 1 dag till 1 år
  6. Beskriv gärna tidigare tjänster lite kort och inte bara ex Kundtjänst- det kan innebära mycket olika arbetsuppgifter och jag vill få en bild av vad personen faktiskt har arbetat med och haft för ansvarsområden och inte bara titeln
  7. Om du söker ett arbete på annan ort ge gärna en liten förklaring till det och kanske beskriv om du har löst boende eller annat. Söker någon från en stad långt bort utan förklaring tänker jag gärna att det där blir ju bökigt med intervjuer och boende och väljer bort den, särskilt om det finns många andra sökande
Jag vad ska man säga mer finns hur mycket som helst men en sak vill jag skicka med - skriv aldrig att du är noggrann och stava fel till noggrann - ni skulle bli förvånade hur vanligt det är!

Lycka till alla med jobbsökandet!

[QUOTE="Slowfox, post: 16530661, member: 91021"

Om du söker ett arbete på annan ort ge gärna en lite förklaring till det och kanske beskriv om du har löst boende eller annat. Söker någon från en stad långt bort utan förklaring tänker jag gärna att det där blir ju bökigt med intervjuer och boende och väljer bort den, särskilt om det finns många andra sökande[/QUOTE]
Den var intressant :)

För mig börjar sommarvikariatet lida mot sitt slut :down:. Har avtal till den sista aug. men har hittills bara fått 2 helger framöver denna kommande månad. Visserligen kanske inte schemat är riktigt klart än men med tanke på att ordinarie personal kommer tillbaka från semestern nu så är det frågan om det finns behov av extra personal..

Ska ringa och höra med chefen idag hade jag tänkt, bara det att jag är så feg ibland när det gäller att ringa folk :nailbiting::p så funderade ett tag på att mejla henne istället (eftersom hon brukar svara snabbt på mejl) men det ser väl alltid bäst ut om man ringer, antar jag?

Känner mig förövrigt lite kluven. Trivs bra på jobbet som tågstädare (dock ej med de 2 kärringarna som haft semester nu) men det är inte heller precis mitt drömjobb.. men självklart vill jag ju hellre ha ett jobb än att gå utan, så då är ju detta utmärkt tillsvidare :)
Men frågan är just precis om man kommer få förlängt nu till hösten eller om det blir tvär slut :confused:
Har börjat leta andra jobb men det verkar ganska dött på min/a fronter just nu :meh: vilket känns ganska:down: och därmed hoppas jag att jag får jobba kvar där jag är nu, åtminstone några timmar i veckan tills jag hittat något annat.

Min sambo har heller ingen aning om om han kommer få stanna kvar eller hur det blir för hans del. Hans chef/er har så dålig framförhållning och planering :meh:..

Så just nu känns framtiden lite oroväckande.

Avis måste jag säga, har som nämnt i tråden augusti ut, sen vet jag ingenting. Jag är verkligen en person som älskar att jobba så det känns inte kul att ev få gå tillbaka och jobbar timmar på halvtid på jobbet jag hade i våras.

Avis måste jag säga, har som nämnt i tråden augusti ut, sen vet jag ingenting. Jag är verkligen en person som älskar att jobba så det känns inte kul att ev få gå tillbaka och jobbar timmar på halvtid på jobbet jag hade i våras.

Och jag har helt tappat motivationen till allt! :crazy:

Vet inte hur det blir med någonting, förutom att jag har 50% på tehandeln till december. Antar att jag är på väg att jobba ihjäl mig, nu har jag förvisso fått ganska många lediga dagar, men innan dess jobbade jag 8 dagar, ledig en och så 8 dagars jobb igen. På fredag börjar en riktig helvetesvecka med 8 dagar i rad igen, varav 4 dagar är 24h's pass.

Har varit ångestfri sedan november/december men de senaste kvällarna har varit apjobbiga! Igår kände jag av en rejäl attack, som dock varade max 15 minuter så det var ju bra. Är dock rädd att historien ska upprepa sig, men så har jag ju jobbet på tehandeln att luta mig mot och det är ju ändå en viss trygghet. Ska väääldigt mkt till att jag ska krascha in i väggen när jag har ngt som gör att jag mår bra och får ta ansvar!

Sökte ju in på universitet i höst, som förskollärare. Ligger som 5e reserv och kommer antagligen in, men jag vet inte om jag kommer fixa det. Plus att jag saknar poäng för att få kunna ta csn i början! :arghh: Men efter lite övervägande så är det en tjänst som skriker efter folk plus att löneläget antagligen kommer att förändras åt det positiva.

Men... :arghh::yuck::wtf::banghead:

Jag förstår din känsla, låter som en tuff situation, men du har ju mycket bra :) 50% på tehandeln som du gillar och det kan du säkert kombinera med studierna så du får till det där med CSN sen :)

Jag vill ju jobba i ett visst län, helst utan alltför mycket pendling, det verkar dock svårt, i andra hand så är förlängning av sommarjobbet en bra grej, men jag vet ingenting om nånting just nu. Känns som livet står på paus +att bara tanken på äckelarbetsförmedlingen ger mig ångest.

Jag förstår din känsla, låter som en tuff situation, men du har ju mycket bra :) 50% på tehandeln som du gillar och det kan du säkert kombinera med studierna så du får till det där med CSN sen :)

Jag vill ju jobba i ett visst län, helst utan alltför mycket pendling, det verkar dock svårt, i andra hand så är förlängning av sommarjobbet en bra grej, men jag vet ingenting om nånting just nu. Känns som livet står på paus +att bara tanken på äckelarbetsförmedlingen ger mig ångest.

Helst av allt vill man ju slippa AF, det finns inget bra med dem. Ovissheten är extremjobbig, men det brukar ju lösa sig, även om det inte är ngt som hjälper innan det verkligen har gjort det. Jag håller alla tummar för dig! För egen del så har jag svårt för att få saker att fastna och om jag har lite inlärningssvårigheter annars så är det katastrof nu! Känns som att en mening i en bok är svår att förstå, så att studera känns långt borta därför. Det går antagligen ytterligare ett år innan det är aktuellt med studier...

Uh, nu har jag skickat iväg ansökan till jobbet jag nämnde tidigare som borde passa perfekt. Vetesjutton hur det blev, men nu ska jag belöna mig själv med riktigt god glass :p Det är ju i alla fall större chans att jag får jobbet nu när jag sökt det, än om jag inte hade sökt alls.

Suck, jag har börjat noja igen. Det är av assistenten jag har i princip blivit lovad arbete till hösten, men det är inte hon som har sista ordet. Utan chefen. Chefen som kört över mig innan och inte svarar i telefon på tre veckor. Suck!!!
Är rädd för att hon inte kommer vilja ha mig på arbetsplatsen (var mycket sjuk i våras t.ex.) men jag har jobbat hela sommaren utan sjukdom, varje helg sedan helgen efter midsommar (då var jag ledig, jobba midsommar), två delade turer på helgerna efter varandra varit bra på mitt arbete osv.
Men jag känner mig ändå orolig :( Om jag inte får en rad är jag rädd för att kommunen inte vill stå för min validering.

(måste prata med lönekontoret och se hur många las-dagar jag egentligen har)

Suck, jag har börjat noja igen. Det är av assistenten jag har i princip blivit lovad arbete till hösten, men det är inte hon som har sista ordet. Utan chefen. Chefen som kört över mig innan och inte svarar i telefon på tre veckor. Suck!!!
Är rädd för att hon inte kommer vilja ha mig på arbetsplatsen (var mycket sjuk i våras t.ex.) men jag har jobbat hela sommaren utan sjukdom, varje helg sedan helgen efter midsommar (då var jag ledig, jobba midsommar), två delade turer på helgerna efter varandra varit bra på mitt arbete osv.
Men jag känner mig ändå orolig :( Om jag inte får en rad är jag rädd för att kommunen inte vill stå för min validering.

(måste prata med lönekontoret och se hur många las-dagar jag egentligen har)
Usch, osäkerheten tär på en. Jag är nere idag. Vill ha ett jobb och kunna organisera mitt liv.

Hästen har det toppen - men blir fetare och fetare. Typ fångvarningfet... Har ev lösning på g eller så måste hästen flytta till bantningsvänligare stall. Jättekul att ha häst just nu. Bara stress och oro kring det :( (Rida mer går ju inte med tanke på att jag jobbar i Sthlm.)

Usch, osäkerheten tär på en. Jag är nere idag. Vill ha ett jobb och kunna organisera mitt liv.

Hästen har det toppen - men blir fetare och fetare. Typ fångvarningfet... Har ev lösning på g eller så måste hästen flytta till bantningsvänligare stall. Jättekul att ha häst just nu. Bara stress och oro kring det :( (Rida mer går ju inte med tanke på att jag jobbar i Sthlm.)

Ja, allt blir ju liiite lättare med jobb. Om inte annat bara ha ett schema!

Vad jobbigt med hästen! Hoppas du vet något ställe där den kan gå redan. Du kan inte ta in en medryttare?

Ja, allt blir ju liiite lättare med jobb. Om inte annat bara ha ett schema!

Vad jobbigt med hästen! Hoppas du vet något ställe där den kan gå redan. Du kan inte ta in en medryttare?
En medryttare är inget alternativ av flera skäl, dels är hästen känslig och risken är att hon skulle sätta mot, dels ligger stallet mitt i ingenstans. Sen är marknaden här för det inte särskilt stor. Och lösningen är mindre mat - även om mer ridning kan hjälpa till...

Jag har så jävla svårt att må bra och ha roligt i det här :( Jag har ju ändå jobb en månad till och lön i två till + a-kassa och inkomstförsäkring. Mao - ingen panik alls. Men min hjärna agerar i panik! Sry allt gnäll men just nu är det jobbigt :(

Vad jobbigt, vi har också en tjockis nu men henne kan vi ändå rida (är under igångsättning) så jag förstår problemet.

Man är trygghetsnarkoman, såklart det är svårt att inte veta vad som händer och sker. Är inte direkt så att det går och leva utan pengar

Vad jobbigt, vi har också en tjockis nu men henne kan vi ändå rida (är under igångsättning) så jag förstår problemet.

Man är trygghetsnarkoman, såklart det är svårt att inte veta vad som händer och sker. Är inte direkt så att det går och leva utan pengar

Hästen rids kanske tre-fyra dagar i veckan, jag gör det när jag är hemma och hinner, men blir ju en del annat som ska hinnas med också när man bara är hemma på helgerna...

I min ägo har hästen tidigare gått på gräs utan munkorg utan att bli fet alls så gissar att komben är att gräset är kraftigare där hon står nu +rids mindre. Går med munkorg men det tycks inte hjälpa :( (Stallägaren har också avslöjat att hon "tantrider", tror hon är lite försiktig av sig och det är ju helt ok men vore kanske bättre om hästen fick gå lite hårdare, inget jag klandrar henne för, hon rider hästen jättebra och det är bättre än inget och i slutänden är hästen min och mitt ansvar.) Kort sagt: jag känner mig maktlös och som en dålig hästägare.

Skitsamma. Tråden ska ju handla om jobb. Men livet blir garanterat svårare och jobbigare när man inget vet :( Vill ju vara glad, har så mycket att vara glad över i livet men det här överskuggar så mycket :(

Hästen rids kanske tre-fyra dagar i veckan, jag gör det när jag är hemma och hinner, men blir ju en del annat som ska hinnas med också när man bara är hemma på helgerna...

I min ägo har hästen tidigare gått på gräs utan munkorg utan att bli fet alls så gissar att komben är att gräset är kraftigare där hon står nu +rids mindre. Går med munkorg men det tycks inte hjälpa :( (Stallägaren har också avslöjat att hon "tantrider", tror hon är lite försiktig av sig och det är ju helt ok men vore kanske bättre om hästen fick gå lite hårdare, inget jag klandrar henne för, hon rider hästen jättebra och det är bättre än inget och i slutänden är hästen min och mitt ansvar.) Kort sagt: jag känner mig maktlös och som en dålig hästägare.

Skitsamma. Tråden ska ju handla om jobb. Men livet blir garanterat svårare och jobbigare när man inget vet :( Vill ju vara glad, har så mycket att vara glad över i livet men det här överskuggar så mycket :(

Jag tycker att det är ok att skriver om ovan problem, även om tråden "ska" handla om jobbsök osv. Varför? Att söka arbete påverkar så mkt runtomkring så man måste få ventilera! ;)

Funderar på att söka en visstidsanställning som matdemonstratör, det finns en tjänst ute nu som låter bra och som jag kan kombinera med tehandeln. Det verkar som att man kan bestämma lite själv och lägga tiderna så det passar i övrigt. Det lär bli mkt helger (typ alla) men jag tänker att det kan få vara så under en tid. Har för mig att @StrawberryRed eller om det var @strawberrysylt som skulle börja med ngt sådant. Om jag har rätt så kanske den av er som jag ev. prickade in, kan berätta lite om det plus löner osv. :bump:

Uppdatering direkt från jobbet:
Surkärringen är tillbaka! :/
Fick jobba en dag extra och hade oturen att jobba med henne. Dagen har väl gått ok men inte mer än så. Ex. Så glömde jag ta med egen nyckel till ett tåg. I vanliga fall så är det saksamma om den andra har en nyckel. Men inte för surisen. "Du har ju jobbat i 4 veckor nu...mutter mutter". Och? Jag glömde nyckeln idag men vem säger att jag gjort det tidigare?! Kan hända vem som, men inte enligt henne verkar det som :mad:

Hon surar över mer saker med men nu lär jag dra o städa sista tåget. ..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Lekstuga
  • Tandfen utan kontanter
  • Pluggtråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka