Stora jobbsökartråden

Jag med. Jag blir så sliten av det här :down:

Gruppterapisessions? "Jag är inte värdelös, jag kan få ett jobb..." :banghead:

Jag läser gärna ansökningar också. Har ändå sett en del när jag sysslade med rekrytering, även om jag höll på med en extremt smal och specifik grupp av sökande. (Har dock inte tid att komma med feedback förrän på torsdag, tenta hägrar.)

@Asko lokalvårdare kanske?
Jo, det får väl bli något sådant - trots att jag inte är så renlig av mig egentligen :o

Ställer samma fråga till dig som till så många andra här; är du inskriven på AF? Där har du rätt till hjälp! Läs mer på den här länken;
http://www.arbetsformedlingen.se/Fo...xtra-stod/Har-du-en-funktionsnedsattning.html
Just nu pluggar jag på deltid (vilket jag gjort sen jag slutade gymnasiet) och då får man väl inte något slags bidrag? Därför har jag tänkt att det kanske är onödigt eller inte går att vara inskriven på AF då?
Men jag har tänkt att om jag märker att jag inte håller igång tillräckligt med pluggandet den här terminen så slutar jag och börjar jobba, eller så börjar jag till våren. Kanske bra att registrera sig nu hos AF trots att jag inte riktigt söker efter jobb ännu?

Det där extra stödet är jag medveten om iallafall, och tror att jag skulle bli beviljad något sådant.

Förresten, jag är helt ny på det här så acceptera mina dumma frågor tack snälla :D Man ska ju skicka med ett CV och en ansökan i mejlet till arbetsgivaren, right? Ska man anpassa/skriva en ny ansökan till varje jobb man söker?

Hittade en jobbannons med ett krav (kunskap om teckenspråket) som passar in på mig, och så skrev de att de gärna anställde såna som jag (döva/hörselskadade) på deras hemsida. Men det är som personlig assistent och den döva världen är så liten att chansen är ganska stor att jag skulle känna igen den som jag skulle vara assistent till (iallafall om brukaren skulle vara runt min ålder) och ... jag är verkligen inte bra på sånt! :arghh: Socialt awkward och allt det där. Kommer de att lyssna på mina önskemål isåfall tror ni? :cautious::nailbiting:

... Fast de kanske helt enkelt säger nej tack och anställer någon annan :meh:

Förresten, jag är helt ny på det här så acceptera mina dumma frågor tack snälla :D Man ska ju skicka med ett CV och en ansökan i mejlet till arbetsgivaren, right? Ska man anpassa/skriva en ny ansökan till varje jobb man söker?

Om inte argumenten för att anställa dig är precis lika, så ja. Ofta skiljer sig ju annonserna lite åt även om det är inom samma bransch, och då får man anpassa lite vilka argument man trycker på och vilka egenskaper som lyfts.

Jag har gjort lite olika "moduler" tex: "det här stycket ska vara med om det är en tjänst åt energihållet jag söker", "den här biten handlar om min forskningsgrund, tas med i akademiska jobb men oftast inte mot industrin" och sen pillar jag ihop det med lite standardbeskrivningar om vem jag är och min bakgrund.

Det är också vettigt att inte försöka få med allt i alla ansökningar. Om du söker en jonglör tror jag du nappar mer på "jag har jonglerat i de här, och de här sammanhangen, och gillar dessutom att göra andra cirkustricks och kanske lära ut underhållning" än "jag har jonglerat jättelänge, och jag är dessutom bäst på att baka bröd och laga bilar" :confused:

Jo, det får väl bli något sådant - trots att jag inte är så renlig av mig egentligen :o

Det handlar mer om att vara noggrann, pålitlig och följa instruktioner. Jag var långtifrån noggrann på hemstäd när jag började, men det är en helt annan sak att göra det på sin arbetstid, hos en kund. För att hålla hög kvalitet har de vettiga firmorna skrivna instruktioner om vad som ska göras och i vilken ordning hos varje kund. Bara att checka av. Sen får man förstås inte vara slarvig, det finns en anledning till att tex vattnet ska vara kallt när man moppar, att vissa golv inte får våtmoppas och vissa kunder är väldigt noga med vilka rengöringsmedel som används.

Hamnar man hos en bra firma är det ett väldigt trevligt jobb (offentliga lokaler och trappstäd är ofta mycket tyngre, med undantag för kontorsstäd). I vissa fall jobbar man oftast ensam, på andra ställen brukar man köra i par. Körkort är ofta nödvändigt när det gäller hemstäd.

Börjar bli redigt stressad nu då mitt vikariat går ut på torsdag, och jag lyckades ta mig till en andra intervju på PA-jobbet och ska få svar nu i veckan. Gaah stress! :nailbiting: :crazy: :cry:

Jag sitter och väntar på besked från den gruppintervju jag var på förra veckan. Just nu vill jag bara få veta om jag har gått vidare eller inte, för det tär så förbenat på mig att vänta :(

Om jag inte får det här jobbet så antar jag att det är dags att söka lite mer. Pluggar ju samtidigt, så ingen panik på det sättet, men jag vill så gärna jobba också. Känner att jag har en massa att ge. Och dessutom vill jag ju fylla cv:et med lite poster som visar att jag kan jobba likväl som att läsa.

Det råkar inte vara någon som har en okvalificerad tjänst nerstoppad i fickan? :angel: Jag kan lite allt möjligt, från att städa toaletter till att korrekturläsa text till att bemöta människor.

Är det någon här som har en bra början till pb? Jag brukar köra med denna "Hej jag heter Kethets och är en positiv kvinna på 23 år" typ. Dötrist, dödålig.
Vad finns det för annat bra man kan använda?

@Kethets Jag brukar inleda med att skriva var jag hittade annonsen (eller vad som nu får mig att söka mig till företaget), fortsätta med varför jag vill jobba på just det företaget och därefter presentera mig själv, främst genom mina utbildningar och vad jag har gjort.

Är det någon här som har en bra början till pb? Jag brukar köra med denna "Hej jag heter Kethets och är en positiv kvinna på 23 år" typ. Dötrist, dödålig.
Vad finns det för annat bra man kan använda?
Jag kan skicka mitt personliga brev till dig när jag kommer hem. Nämner varken namn eller ålder i det personliga brevet, förutom i sidfoten.

Jag kan skicka mitt personliga brev till dig när jag kommer hem. Nämner varken namn eller ålder i det personliga brevet, förutom i sidfoten.
Kan du inte skicka till mig med? Behöver inspiration!

Kl
Mejlat med bemanningsföretaget och företaget jag jobbade för i våras men det lät som det var rätt tunt om jobb... Strötimmar typ, som det var i våras. Ekonomiskt funkar det men med livet i stort och hysteriska a-kassan fungerar det mindre bra...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Lekstuga
  • Husvagnsrenovering

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka