Bukefalos 28 år!

Stora maskroskriget

tanten

Trådstartare
Nu kör det igång. Det årliga Maskroskriget. :rage:

Alltså - jag HATAR maskrosor. Både de stora bladrosetterna och de fula vita bollarna som invaderar lufenoch slår ner för att bilda nya palntor. De tränger undan gräset och gräsmattan blir så ful.

jag har ingen fantastisk green till gräsmatta. snarare en mix asv alla möjliga sorters växter som växer lågt och är gröna. Plus en hel del mossa. Men maskrosorna sticker upp sina spröt och fördärvar synen.

Att dra upp dem resulterar vara i att den lilla rotstump som oundvikligen blir kvar skapar ett helt gäng plantor till nästa sommar. Så det slutade jag med redan för många många år sedan.
Jag använder ättika som jag sticker ner i bladrosettens mitt. Vad gör ni andra?
 
Beror på var dom är,i gräsmattan kör jag över dom så fort jag ser dom,i grusgångar eller annan plats,så blir det en vända till bonden för inhämtning av roundup
 
Beror på var dom är,i gräsmattan kör jag över dom så fort jag ser dom,i grusgångar eller annan plats,så blir det en vända till bonden för inhämtning av roundup
Mitt bekymmer är väl att de dels blommar samtidigt som rikliga mängder av förgätmigej och dels lär sig blomma nere i bladrosetten så det lyser gult i marken istället för uppe på en stängel.

GRRRRR

(roundup är mycket lockande.....)
 
Pratade med mamma och morfar angående maskrosor och robotgräsklippare, morfar är mycket noga med sin gräsmatta, själv brukar vi ha för lite maskrosor på tomten så jag brukar plocka när vi är ute och går (till kaninerna) :)

Vi upplever att det inte finns lika många maskrosor och tistlar på gräsmattorna sen robotgräsklippare införskaffades :)
 
Så här är vyn närmast utanför min trädgård.

Attachment-1 (18).jpeg

Nu tänker jag bara "oj vad mycket fin honung detta kommer att generera!". Men även utan den fördelen, så har jag lagt ner kampen och klipper ner efterhand som de poppar upp i gräsmattan. Sedan ok att jag vill inte heller ha dem i mina grusgångar, där brukar jag punktbekämpa med kokhett vatten om jag inte orkar gräva bort, så klarar det sig ganska länge.
 
Det låter verkligen tillfredsställande! Får klura på hur jag ska tillämpa metoden på bästa sätt, har tyvärr inga sprutor eller kanyler av sådant slag.
 
Det låter verkligen tillfredsställande! Får klura på hur jag ska tillämpa metoden på bästa sätt, har tyvärr inga sprutor eller kanyler av sådant slag.
Fråga på närmaste riudskola eller stall? Det brukar finnas gamla som är kokade ett antal gånger
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Matskålar utan nickel
  • Optimala foderrutiner?
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp