Stora uppfostra valp tips tråden

Humelibumlan

Trådstartare
Jag vet att det på buke finns en otroligt stor kunskapsbank och erfarenhet och jag tror det finns många som har frågor?

Tänkte om vi kunde ha en tråd just för allmänna tips om hur man fostrar en valp och hoppas ni kan dela med er om hur ni gör och har gjort.

Jag har precis köpt en valp och trots tidigare erfarenheter och att det just nu fungerar smärtfritt, så dyker det upp frågor och funderingar om olika saker och metoder och jag tror många skulle kunna ha nytta av svar på nedanstående frågor. :)

För ett bättre liv med hund!

* Hur får man en valp rumsren?
* Valpen tuggar på skor/möbler/kläder etc, hur får jag den att sluta?
* Jag vill ha en följsam hund, som håller koll på mig och följer mig, hur tränar jag den?
* Hund och människor möten, jag vill att den inte bryr sig om andra, utan har fokus på mig.
* Hur "bestraffa/berömma" på ett mjukt sätt?
* Hur tränar jag hunden till att kunna vara ensam?
* Hunden skäller, hur får jag kontroll över det?
* Fyll gärna på med andra tips, frågor och problem ni själva har/haft.

*Hoppas på en lång och givande tråd som vi kan hänvisa till och som kan hjälpa många hundar och ägare* :D

Sv: Stora uppfostra valp tips tråden

Vi har gjort så med alla valpar vi haft, första veckorna hemma är det kisspaus var 3e timme dygnet runt. Vid måltid ger du mat o medans hunden äter är det på med skor/jacka o när den tar sista biten o sväljer så upp med den i famnen o ut. Stressa inte men var snabb!! Sen ser man vart efter hur länge man kan vänta efter måltid osv, det kommer bli olyckor men hunden förstår fort. Fya INTE valpen om den kissar inne det är ditt fel inte valpens...du var inte tillräckligt snabb dom har superliten blåsa. Så har vi gjort o har aldrig haft problem med nån hund att dom kissar/bajsar inne. Det burkar bara ta några veckor så är dom rumsrena till 90% :)

Har haft problem med min curly, även nu när han är 4år, han tuggar sönder saker. Ge hunden gosedjur (utan knappögon osv), ben, leksaker osv som h*n FÅR tugga sönder. Det har fungerat på min, då vet han att flisa är okej men bara sina egna saker.Mycket tuggben när dom är små, gärna sega så dom får nästan snutta på dom. Det kliar i deras tänder.

Jag brukar skämma ut mig när jag tränar mina hundar, jag hoppar o studsar o busar med dom för att få deras uppmärksamhet, det fungerar i nästan alla situationer. Börjar du vara rolig redan från valpstadiet så kommer hunden vara förväntansfull gentemot dig :) Men var försiktig när hunden är liten så du inte skrämmer den när du tror att du är rolig ;) Men var snabb att korrigera mjukt om den börjar hoppa på dig osv, då ska du bli tråkig igen. Det har fungerat på mina iaf!!
Samma vid hundmöten, ha en boll/godis eller nått när ni möter människor/hundar då kopplar hunden snart att när det kommer nån då ska man titta på matte för då får man en gottis eller leka med bollen.

Bestraffa är svårt, det är väldigt olika hur sträng du kan vara på röst osv, min äldre får man bara harkla sig mot så tycker han att jag är "farlig" medans valpen (rottis) får man ta lite i nackskinnet då han blir lite okontaktbar när vi ser katter osv hihi
Berömma är lätt! Du kan inte berömma fel egentligen, supermjuk röst, en mjuk klapp eller en godis..vad som helst egentligen men akta för att "hetsa upp" hunden så den blir föör exalterad..

Skällande hundar har jag ingen erfarenhet av så jag vet inte..

Ensamträning är också ganska lätt om man tränar sakta o komsekvent. Börja med ett kompostgaller till vardagsrummet eller köket, vad som passar, hunden får inte vara i samma rum som dig men den måste få se dig till en början. Sen utöka att den inte ser dig men hör dig, till slut kan du gå ut genom dörren, vänta en pyttestund o sålänge hunden är tyst går du in säger hej till hunden o inget mer. Lite så har jag gjort o mina bryr sug itne om att vara själva. Men när tiden utökas se till att den har ett ben eller leksam osv som den får trakassera för i början kan dom bli väldigt frustrerade o bättre att dom har sönder en leksak än står o skäller.

Jag vet itne om mina tips är nått men så har jag gjort med mina som sagt!

Jag har en fråga med hundmöten, valpen på nu 9månader o 42kgtycker att vi ska hälsa på alla hundar genom att resa ragg o morra o sen vifta på HELA kroppen, han är osäker, tror jag, det har kommit nu när han börjar bli könsmogen, det har blivit bättre för nu försöker han inte gå fram till mötande längre men när dom gått förbi så vänder han sig o är svår att få med...han bryr sig itne om godis/boll eller så precis i den situationen. Han är inte dum alls för han är tyst också nu men i början var det ragg o morr, förklarar nog lite otydligt..men just hur får jag kontakt med honom när han bara ser den andra hunden? klicker fungerar inte för mig i nuläget då jag har två hundar o de är svårt att berömma osv med en klicker i rätt ögonblick när man går med två. Men andra tips?? 4åringen bara knallar på o gör inget, viftar på svansen o fortsätter lukta på sitt så han påverkar inte valpen negativt iaf.

OJ vad mkt text:angel:

Vi har gjort så med alla valpar vi haft, första veckorna hemma är det kisspaus var 3e timme dygnet runt. Vid måltid ger du mat o medans hunden äter är det på med skor/jacka o när den tar sista biten o sväljer så upp med den i famnen o ut. Stressa inte men var snabb!! Sen ser man vart efter hur länge man kan vänta efter måltid osv, det kommer bli olyckor men hunden förstår fort. Fya INTE valpen om den kissar inne det är ditt fel inte valpens...du var inte tillräckligt snabb dom har superliten blåsa. Så har vi gjort o har aldrig haft problem med nån hund att dom kissar/bajsar inne. Det burkar bara ta några veckor så är dom rumsrena till 90% :)

Var tredje timme? händer det inte olyckor mellan dem timmarna? Jag och sambon har en tio veckors valp hemma och vi är ute varje timme hon är vaken, dvs när hon inte tar en tupplur under dagtid (nattetid sover hon). Om vi väntar längre än så när hon är aktiv, händer det alltid en olycka inomhus.

Det har fungerat på mina hanar, det kanske är annorlunda med tikar? Det är väl ganska individuellt kan jag tänka men jag förklarade mest hur jag gjort, sen timantalet kan säkert variera jättemycket hur dom klarar!!:laugh:

Det har fungerat på mina hanar, det kanske är annorlunda med tikar? Det är väl ganska individuellt kan jag tänka men jag förklarade mest hur jag gjort, sen timantalet kan säkert variera jättemycket hur dom klarar!!:laugh:

Att det är individuellt förstår jag. Jag blev bara lite avis, tycker inte att jag gör annat än springer ut om in hela tiden, pjuh!

Hihi ja jag förstår det! Fy sjutton så jobbigt att springa så ofta som du måste, jag tyckte det var jättejobbigt var tredje..det var tufft o jobba också däremellan, dagtid hade jag tur o "slapp" hundarna mina underbara föräldrar var hundvakt :)

Att det är individuellt förstår jag. Jag blev bara lite avis, tycker inte att jag gör annat än springer ut om in hela tiden, pjuh!

Känns det lite bättre om jag berättar att vi bor på 4de våningen, utan hiss och det börjar med en trappa till plan 1 (så vi kan säga 5e våningen....) och att amstaffen på ca 18 kg bärs både upp och ner?

Det är nästan så jag tror att jag faktiskt kommer hinna till beach 2010 ;)

Känns det lite bättre om jag berättar att vi bor på 4de våningen, utan hiss och det börjar med en trappa till plan 1 (så vi kan säga 5e våningen....) och att amstaffen på ca 18 kg bärs både upp och ner?

Det är nästan så jag tror att jag faktiskt kommer hinna till beach 2010 ;)

Ja nu känns det faktiskt bättre! :D. Jag håller mig alltid till första våningen vid val av lägenhet. Denna gång bor jag iofs en halv våning upp (9 trappsteg), men med skogsdunge precis utanför porten så det är bara att kuta ut och sedan släppa ner damen för att göra sina behov. :bow:

Min behövde gå ut varje eller varannan timme som valp, på dagtid. Nattetid har han aldrig behövt gå ut och aldrig skett någon olycka heller.

Vid möte, skällighet osv funkar det bäst att se till att få hundens uppmärksamhet (för min del iaf), både nu (13 mån) och som valp, även om det var lite svårare när han var valp :angel:

Mina "bästa tips" - kanske lite luddiga, men dock:

* Gör så liten affär som möjligt av så mycket som möjligt!
* Miljöträna mycket när valpen är liten!
* Hantera valpen mycket när den är liten! (Milt tvång och positiva erfarenheter av lite "obehaglig"-/"obekväm"-hanteringar är så värdefullt att ha om valpen/hunden skulle bli sjuk/skadad!)
* Bygg relationen mycket, mycket mer än du tänker på moment och detaljer.
* Var tydlig och konkret från dag 1 - det går att ställa "krav" tidigt! (Ex sitter inte valpen på rumpan = matskålen sätts inte ner)
* Låt den sociala-motivationen - DU själv - vara belöning i 59 fall av 60! (Godis, leksaker mm kan användas längre fram, tag chansen att vara "det bästa som finns" när valpen är liten!)
* Du kommer få de problem du tillåter dej att få! Så enkelt är det! (Låter du valpen dra i kopplet så kommer den dra i kopplet! Låter du valpen hälsa på alla du möter så kommer den få förväntan på alla ni möter! Låter du valpen hoppa på folk så kommer den tro att man får hoppa på folk! Osv osv)

Men framför allt! Njut och ta det lugnt!!!
Man behöver INTE springa ut varje timma! Risken är snarare att det skapar stress än rutiner!
En normal valp blir rumsren när den kan "kontrollera sej".

TÄNK SJÄLV! Och var kritisk till ALLA andras råd ! :D

/Swat

*kl*

Detta med valpar och trappor, vad är det rätta?

Läst runt lite och det verkar vara väldigt olika åsikter, hur gör ni?

Tja, ta det lugnt i trappan och gå inte i 300 stegstrappor varje dag. Men att gå upp eller nerför någon trappa ibland är inte hela världen. Storvuxna raser som växer långsamt ska man ta det lugnt med medan hundar som snabbt är färdigvuxna kan gå i trappa lite tidigare.

Det är vad jag fått höra. Vår har fått gå lugnt i trappa sen han var 4-5 månader.

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 589
Senast: Raderad medlem 147980
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
473
Senast: tanten
·
Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 310
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 169
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Diskbråck
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår