Storbalshalm som avdelning i lösdrift ??

gylle

Trådstartare
Kliar mig i huvudet och försöker komma på hur fasiken jag skall kunna dela av min loge på ett tillräckligt starkt sätt.

Behöver tillfälligt dela av den mitt i, att gjuta ner plintar är inte att tänka på iom att det bara är tillfälligt den skall vara delad och sedan kan det inte sticka upp någonting där. Vet av erfarenhet från ifjor att de stolphållarna med bara en spets som borras ner inte håller utan stagning vilket inte går att göra (12meter högt i tak så går inte heller att staga från golv till tak).

Kom då på att borde det inte kunna funka med storbalar med halm ? Blev dock lite fundersam hur lätt välter de sådana ? Stora halvblod som gärna sätter rumpan i och kliar sig kan tänka mig att halmbalar river gott så det blir säkert ett favoritställe för sådan aktivitet :cool: anledningen att jag oroar mig är att det i var del kommer att finnas en liten fölis skulle de få en sådan bal över sig är det ju tack och adjö, de stora tål det ju säkert.
 
Sv: Storbalshalm som avdelning i lösdrift ??

Visst kan det funka med storbalar OM du inte sätter de på högkant då de lätt trillar då.

Sätt de som vanligt o 2-3 balar högt så ska det nog allt hålla dem på plats.

Alt. kan du ju sätta typ kreatursgrindar som avskiljning. Finns tex hos Bole o Nordpost.
 
Sv: Storbalshalm som avdelning i lösdrift ??

Två rader med halmbalar då? Fast det kanske blir för små avdelningar i lösdriften då? :confused:
 
Sv: Storbalshalm som avdelning i lösdrift ??

Ja var ute och mätte, liggande rundbalar tar lite väl mkt plats, iofs är där plats då den ursprungligen är 11 meter bred, men har nu kommit på en lösning som borde kunna funka (om jag får tag på sådana balar), och det jag tänkte nu är en rad med fyrkantsbalar de är ju ungefär 90 höga/2m långa och väger ca 200kg i dem sätter jag sedan ner plaststolpar och drar en brett vitt elband (alltså utan ström men som en markering). Stolparna borde ju stå ganska stadigt i dem balarna, dessutom går det ju att förankra bandet även i väggen. Då är det ju massivt nertill så att inte fölen kan komma igenom och stona tror jag inte får för sig att ha hoppövningar inne i logen de har fullt upp att hålla koll på sina odågor. Iom att balarna ligger som de skall alltså platt så kan de ju inte tippa det värsta som kan hända är ju att de puttar dem en bit.
Nu skall jag bara jaga tag i sådana balar, vet att grannen en bit bort har sådana att elda halmpannan med dock vet jag att den halmen inte är särskilt rolig och skall man ändå släpa hem så hade det ju varit smidigt att man kunde strö med den sedan när man inte behöver den mer som avdelning. Men som nödlösning så finns deras i alla fall om jag lyckas flörta av dem 4-5 stycken sådana.
 
Sv: Storbalshalm som avdelning i lösdrift ??

I ett stall jag höll till i var det väldigt stenig mark. så istället för att slå ner stolp på vissa sträckor fixade man (hur vet jag inte) en hög gråsuggor, alltså såna betongklumpar man ofta spärrar av vägar med och sätter skyltar i. Sen sattes stolpar i hålen (ev fastgjutna, vet inte riktigt, var rätt liten då så jag la inte märke till detaljer). Stolparna stod iaf där de skulle och gick enkelt att flytta med lastare på traktor!
 

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite hjälp med att tänka efter före. Vi har köpt en grannfastighet till sambons släktgård. På denna fastighet håller vi på och...
Svar
10
· Visningar
2 191
Senast: Zadie
·
Hästmänniskan Håller på att klura på hur jag skall lösa att dela av en del av vår stora loge så att småttingarna och den gamla som kommer att gå ute...
Svar
10
· Visningar
1 485
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp