Storbil+transport. B-kort?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pigelin73
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 826
P

pigelin73

Hej
Någon som vet om det finns någon stor bil (helst 7-sits) som man får köra hästtransport med ett vanligt B-körkort??

Sv: Storbil+transport. B-kort?

Måste veta på vikterna på släpen (vad den väger och vad den har för lastvikt) för att kunna svara på det. Lika så hur mycket du har för avsikt att lasta i släpen d v s vad väger hästen som ska åka?

Men troligast så finns det inte så många som klarar att både ta många passagerare och dra en släp med stor häst i. Speciellt inte om det är fråga om en boggisläp, möjligen att det kan gå med "rätt" enkelaxlat släp.

Sv: Storbil+transport. B-kort?

Jag har också det här problemet nu när jag har flera barn. Jag har just nu löst det så¨att jag köpte ett extrasäte till min Volvo 245 (som jag tycker är en skitbra bil till en billig peng när man ska dra släp). Vips kan vi åka 7 och jag får dra 1350 kilo på B-kort. Har ett gammalt Umesläp.
Drömmen är ju naturligtvis en bättre bil och BE-kort, men just nu funkar det så här.
Har man lite slantar att röra sig med finns det ju B-korts lastbilar som är sjusitsiga. En sån vill jag ha! Och du får ju dra en lätt släpvagn med max totalvikt 750 kilo efter också. Så brukar jag göra om jag ska på körtävlingar och ska ha med maratonvagn och hästar. Då lånar jag av min snälla granne!

Liknande trådar

Utrustning Hej allvetande bukefalister! Jag har precis köpt mig en hästtransport, en Blomert Nairobi från 2013 för att vara exakt. Jag skulle...
Svar
9
· Visningar
480
Senast: warg
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 369
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Hej! Jag ska införskaffa mig en ny transport och behöver råd på vilken jag ska söka efter. En totalvikt på max 1500kg, en lastvikt så...
Svar
4
· Visningar
288
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
263
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka