Storlek fölningsbox?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Siekan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 5 248
S

Siekan

Jag undrar hur stora fölningsboxar ni har till era ston? Mitt sto 157 cm högt och hennes box är 3,60x2,85 (10,26 m2) tror ni att det räcker?

MVH
Elin

Sv: Storlek fölningsbox?

Jag tycker att det är på tok för litet. En fölbox bör vara minst 4x4 meter.

KAn nog hålla med där.

MEN skulle vilja tillägga ett par saker också.
Spelar ingen roll hur stor boxen är därför att märrskrällen lägger sig alltid mot väggen eller i hörnen...:crazy: ;)

Däremot tycker jag att efter fölning så ska stoet ha tillgång till rejäl yta inne.

AM

Ska också hålla med...

Våra fölningsboxar är runt 4,5*5,0 meter. Andra krav är att de är ljusa, välventilerarde och hållbara/utan onödiga vinklar o dyl.

Har för mig att det tom är lag på att de är minst 12kvm (kolla på jordbruksverket där finns mått)
Själv gjorde vi en provisorisk ombyggnad iår (första fölen) då vi var lite låsta i måtten så våra fölboxar är 3 x 6 m och jag tycker att 6 meter längd är perfekt (fölis får plats att busa friskt däremot skulle jag gärna ha dem minst 1 meter bredare gärna 2. Nu har vi konstant bevakning när det är dags för fölning och hade vi inte haft det så hade jag inte lyckats avstyra märren som hade tänkt lägga sig på tvären och föla vilket hade gett problem. (Hela tiden innan när hon bott i boxen har hon legat på längden men just till fölningen skulle hon lägga sig på tvären)

Jodå, det finns mått. För en stor häst (över 160 cm) ska en fölbox vara minst 11 kvm och minsta sidan ska vara 3 m. Men eftersom hästen tråden gäller bara är 157 cm hög så räknas den som liten häst, och minsta måttet är då 10 kvm med minsta sidan på 280 cm.

Gisburne skrev:
Jodå, det finns mått. För en stor häst (över 160 cm) ska en fölbox vara minst 11 kvm och minsta sidan ska vara 3 m. Men eftersom hästen tråden gäller bara är 157 cm hög så räknas den som liten häst, och minsta måttet är då 10 kvm med minsta sidan på 280 cm.

Jag tycker att dom måtten är på tok för små. Vi får ju våra fölisar redan i feb/mars så då vill jag ha stort så dom kan röra på sig. Vi har även så att vi kan ta ner mellan väggen och får då en jätte stor box.
Minst 3.5x4 tycker jag att dom bör vara.

Masse skrev:
Förr fanns krav på minst 12 m2 med kortaste sidan 3 meter för stor häst.
Men på Djurskyddsmyndighetens sida om mått finns det inget längre om fölboxar. Vad jag kan hitta,
http://www.djurskyddsmyndigheten.se/Steria/templates/Page.aspx?id=2131

Det står faktiskt på denna sida exakt vad som gäller för fölboxar. Man ska komma ihåg att dessa mått är minsta tillåtna. De bör vara större tycker jag!

Du följer ju faktiskt måttbestämmelserna, men jag tycker som sagt som de flesta andra här att det är för litet.

Mina fölboxar är 4*3m till mina ponnyer. Och till mitt fullblod som bara är 150cm har en på 5*3m. Tycker detta räcker. Mvh

Mina är 4*4 m både till ponny o mitt hbl 158cm.
Men skulle jag ha en större häst skulle jag plocka ut väggen o då blir boxen 8*4 m istället.
Kan tycka att 4*4 m är det minsta jag skulle kunna tänka mig.

Varmblodssto 154 i mkh

hennes box är 3x6 m=18 kvm med 2 stora fönster

Rev ner mellanväggen mellan 2 boxar:)

Jag har möjlighet att riva ner en boxvägg men då blir boxen över sju m lång men fortfarande bara 2,85 cm bred. Nackdelen är då att när hon blir ensam (före fölningen) blir hon väldigt orolig och är den så stor kan hon ju bokstavligen springa runt:crazy: Är rädd att hon gör sig illa.
Men det får väl bli så ändå. Får försöka hålla henne sällskap när den andra hästen är ute.

Tack alla för era svar!

MVH
Elin

Liknande trådar

Avel Flera av er är kunniga inom på avel på en särskilt nördig nivå, så jag tror jag kan få svar! Varför har vissa ston parentes med...
Svar
11
· Visningar
955
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 884
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 993
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
1 003
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka