Storlek och passform på sprengerstigbyglar

Ozarc

Trådstartare
:bump: Hej, jag vet att det finns många trådar om de här stigbyglarna, men jag har en fråga som inte verkar ha tagits upp tidigare om dem. Jo, jag provred en sadel (är på väg att köpa ny) som hade stigbyglar med gummigrejor på sidorna. Jag vet inte om det var äkta Sprenger eller inte, men problemet var att jag inte kunde få in foten ordentligt i stigbygeln (då red jag i ganska breda CarlscronA Riders) så jag var tvungen att byta till mina egna.

Jag har hört att det finns vissa som fastnat i Sprengerstigbyglarna, men då började jag fundera på om det kan vara så att man måste köpa en stor storlek eftersom gummigrejorna på sidorna tar plats. Ni som har äkta Sprenger, vad tror ni?

Ska man köpa en riktigt stor storlek, så kanske man inte riskerar att fastna lika lätt?

Sv: Storlek och passform på sprengerstigbyglar

Ville bara smyga in en till fråga; Sprenger Bow Balance, är det någon som har hunnit köpa dem än (de är ju rätt nya), hur är de?

jag har äkta sprengar i junior size, eftersom jag har små fötter o rider i nätta skor.
Min kompis som har större fötter får inte in fötterna i stigbyglarna :p hon fick rida med bara strumpor.

Jag funderade på dem på Globen men de hade så bred platta att det blev ett par till "vanliga" istället.

Ja, gummit tar ju dels mycket plats, och så blir det en väldig friktion när gummisulan på skon är mot gummit på stigbygeln = känns som att man sitter lite fast med foten.

Ska man köpa en riktigt stor storlek, så kanske man inte riskerar att fastna lika lätt?
måste nog säga nej...då finns väl istället risken att du åker igenom med hela foten? om du nu inte har bautastora fötter förstås...

Japps, jag har de nya bow balance.
Älskar dem. :love:

Vad exakt är skillnaden? Är de bättre?

Jag hade ett par och jag gillade dom inte alls. Vet inte vad jag hade för storlek men jag tyckte de var tunga och klumpiga. Sålde skräpet.

Mina är damstorlek minns inte cm, men man måste ju få i foten och den får ju inte bli fastkilad. Jag har inte större stl i dem än i andra.

Du kan nog kolla om de är äkta genom att vrida och se om de är ledade så att du kan böja ena benet "bakåt"W och det anbdra "framåt" samtidigt. Det kan man inte på kopiorna tror jag.

De är vridna och har bredare fotplatta vilket gör att det blir bättre avlastning för mina problemknän.
Kan äntligen hoppa utan att det gör ont. :love:

*KL*
lånar lite...

jag vet inte heller vad jag vill ha för storlek eller modell.

har inte direkt problemknän, men det är klart att jag känner i knäna om jag har stått mkt eller hoppat. tävlar hoppning upp till 130 cm, kommer inte avancera ytterligare under kommande år i höjd. tränar ordentligt en gång i veckan, tävling varje till varannan vecka, oftast en dag och två klasser. Lättare träning en till två ggr/v.

har ett par läderstövlar som jag tränar och tävlar i. storlek 35. även dom mörkbruna stallskorna från MH som jag brukar vardagsrida i med shortchaps, också storlek 35 men dom är ju rätt grova. TROR NI PÅ JUNIORSTORLEK ÄNDÅ?`

ÄR DEN STORA SKILLNADEN MELLAN SPRENGER 4 SYSTEM OCH BOW BALANCE ATT BB AVLASTAR KNÄN ÄNNU MER, SAMT ÄR SVÅRA ATT TAPPA?

HAR HITTAT BÅDA FÖR 1400:-. MEN ANNAN AFFÄR HADE 4 SYSTEM FÖR DRYGT 1000:-. KOMMENTARER, VAD ÄR VÄRT VAD?

oj vad stora bokstäverna blev...

Jag har vanliga damstl och dom är iaf som herrstigbyglar i andra märken tycker jag, dom är stora! Jag har 39 i skor, inga problem att ha vinterskor med dom..

Ngn kan väl vara snäll att lägga in bilder på de 2 olika modellerna så man kan se hur de ser ut och jämföra?:idea:

Jag har haft flrea vanliga stigbyglar i damstorlek förut och även Sprengers i damstorlek, jag tycker de känns lika stora, lagom stora för mig. Jag har stl. 40-41 på de flesta skor, ibland 42 men då är det i regel storkna som är små i storlek. Men mina ridskor är det stl. 40 och 41 på , båda är Blundstones jodphursskor.

Jag har inte speciellt breda fötter och tycker att sprengers damstorlek är lagom.
Har aldrig tappat BB och har ändå en häst som hoppar enorma språng med mycket rygg.

Bow balance:
MI_SPR_44266-2.jpg

De vanliga:
8246.JPG

då låter väl juniorstorleken bra till mig.

väger fortfarande BB mot 4System...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Dressyr I dressyr-TR står det såhär under mom. 211 Hästens utrustning angående sadel: "Dressyrsadel (se bild), hoppsadel och...
Svar
11
· Visningar
1 897
Senast: kryddelydd
·
Utrustning Har tittat en del på lite olika stigbyglar. Både Free Jump, Sprenger och lite andra. Men det är en sak som slagit mig: Vissa stigbyglar...
Svar
2
· Visningar
2 546
Utrustning Har precis införskaffat en ny väst, en Racesafe :love: Innan dess hade jag en Outlyne, som jag bokstavligen H A T A D E... Den satt...
Svar
17
· Visningar
2 560
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk Politik 4
  • Jobba som veterinär
  • 12 kvm utbyggnad?

Hund, Katt, Andra Djur