storlek på ELT-gjordar

Lilla_Gubben

Trådstartare
Jag har, utav sadelmakare, blivit rekommenderad att köpa en ELT-gjord till min dressyrsadel, men nu till frågan, är det samma storlek som på befintlig gjord, eller bör man gå upp/ner i storlek?
 
Jag gick ner fem, men borde tagit min vanliga längd, då har jag alltid en ganska lång gjord som jag inte drar hårt alls.
 
När jag köpte till hoppsadeln köpte jag samma längd som på min vanliga men tyvärr får jag då spänna högst upp. Köpte en begagnad så gick inte byta! När jag köpte till dressyrsadeln valde jag 5 cm kortare än min vanliga.
 
Beror ju på på vilket hål man har sin vanliga.
Min vanliga är 45 cm och spänns kanske på 4-5 hålet, ELT köpte jag i 40 cm och första gångerna var det så man fick kämpa lite för att få i första hålet. Nu spänner jag väl ungefär på 3-4 hålet. Så, bara för att måttet säger att den är 5 cm kortare så är den kanske bara 2-3 cm kortare vid användning.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
643
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej!😊 Jag hade viljat köpa en sådan här gjord som finns på bilden jag har lagt till. Men jag undrar vilken storlek som jag borde välja…...
Svar
14
· Visningar
979
Senast: VincentM
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 502
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Har efter mycket om och men köpt en dressyrsadel. Rider annars i westernsadel. Ska köpa en sadelgjord. Hade helst velat köpa en ELT, men...
Svar
11
· Visningar
1 027
Senast: Ace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp