Storlek på grimma till Fjordhäst.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tudor
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 4 457
T

Tudor

Vet ej om jag lägger denna tråd på rätt ställe, men behöver ett akut svar på denna fråga!
Vilken storlek på grimma ska ett fjordsto ha? Och vilken storlek på täcke? Väldigt tacksam för snabbt svar! :)

Sv: Storlek på grimma till Fjordhäst.

den fjordinge jag hade hade stor cobgrimma eller full. på täcken drog hon 135. hon är 143cm hög och ser ut som en sportponny men med kortare hals och ett fjording huvud.

beror väl kanske lite på kroppsbyggnad osv, men min maffige fjordherre på 1.50 hade full i grimma och 135 i täcken i alla fall. :)

Det är klokast att låna hem och prova... :grin:

Mina fjordhästar har haft allt ifrån ponny till full på grimman och från 115-135 på täckena. :crazy: Mycket beror alltså på märket...

Mitt sto har full på grimma och 115-125 i täcken.

Min ganska stora valack(143,5cm och ganska grov med stort huvud) har Full på grimmor och 145 i täcke.

Det är jättesvårt att säga, fjordingar kan ju vara väldigt olika :)

Men jag skulle tro Full på grimman, eller möjligtvis stor cob.

Täcke kan säkert vara allt från 125-145... prova någon annan täcke?

Min syster hade en fjordvalack för ett gäng år sen, han var "normal" i typen och 144 cm hög, full på grimma/träns och 135 i täcken.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej!😊 Jag hade viljat köpa en sådan här gjord som finns på bilden jag har lagt till. Men jag undrar vilken storlek som jag borde välja…...
Svar
14
· Visningar
1 186
Senast: VincentM
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 055
Senast: Freazer
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
586
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
688
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka