Storlek på rasthage

P

Piavik

finns det någon lag på hur stor en hage ska vara till stor häst som inte motioneras?
Finns det någon lag om hur många timmar en häst ska gå ute per dag?

Sv: Storlek på rasthage

Jag tror inte det finns någon exakt lag, bara rekommendationer på hur det bör vara.
Folk bygger ju hagar lika stora som boxar och låter dem gå ut enbart 2-4 h/dag. Det är ju ingen höjdare direkt - men inget man kan göra åt heller om ägaren valt att göra så..

Finns det någon lag om hur många timmar en häst ska gå ute per dag?

Vi får faktiskt ha hästarna instängda hela livet! Hästsporten har genom en stark lobbyverksamhet fått ett regelverk man förtjänar. Ridskolor och andra i storstadsområden har hävdat att de inte kan driva sin verksamhet om de måste erbjuda hästarna utevistelse.

Våra kor är mycket bättre skyddade i detta avseende. Här finns bland annat krav på sommarbete med datum för olika delar av Sverige.

Rent djurrättsligt är det därför antagligen fullt möjligt att ha en gruvponny i Sverige, bara boxen är tillräckligt stor och takhöjden är OK.

Usch så arg jag blir! Alla hästar borde ha rätt till att gå ut i rejäla hagar som förblir gräshagar året om trots regn och nederbörd! De skulle också ha rätt att få gå ute minst sex timmar om dagen också trots att de är lektionshästar. Det är så hemskt att köra förbi stall som ligger i stora städer och även vissa ridskolor i små städer som bara har 2-3 små "frimärkshagar" att dela på hela stallets hästar.:mad:
Tacka vet jag de ridskolor som släpper ut alla lektionshästarna på förmiddagarna i stora hagar så de får gå ute tills lektionerna börjar på eftermiddagarna, de är få men finns faktiskt!:love:

Det finns ingen lag på rasthagsstorlek, men det finns rekomendationer. Vad det gäller utevistelse så finns det en maxgräns för hur många timmar de får vara ute så här års utan vindskydd....
//FPL

Hur stora hagar man har är helt upp till en själv. Man måste dock stängsla ordentligt. Men ca 1ha per häst är väl typ rekomendation (i alla fall på bete).

Det finns en maxgräns på hur länge hästarna får vara ute utan vindskydd (12timmar) men ingen regel att de måste vara ute. Helt sjukt. Dock har de väl infört en sån regel i Danmark om utevistelsen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att... 2
Svar
30
· Visningar
2 967
Senast: ako
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns... 2
Svar
26
· Visningar
2 418
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 176
Hästmänniskan Som titeln lyder, är det klokt att köpa en häst på 141cm när man själv är 163? Jag är 19 och väger inte så mycket, men det kan ju... 2
Svar
38
· Visningar
2 967
Senast: Editten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka