Storlek på ridbana

Silkisif

Trådstartare
Hej alla, ska nu ev bygga ridbana men behöver veta måtten. Vilka är standard?
Om det finns någon liknande tråd, så länka gärna och ursäkta mig.

Sv: Storlek på ridbana

En vanlig standard bana brukar vara 20*40 m. sedan finns det ju 20*60 banor. Ja det finns nästan i alla dimensinoner!

Dressyrbanor är 20*40 eller 20*60 meter. Men man kan ju givetvis göra hur man vill i vilken storlek man önskar. Det är ju oftast en kostnadsfråga.

Om du har möjlighet kan jag rekommendera att du lägger på en del extra på bredden. I vanliga ridhus brukar t ex bredden vara minst 22 eller så. Vi har en bana som är 40 gånger 60 och det var jättebra när jag skulle hoppa min unghäst, som behövde en hel del svängrum för att komma runt i en sväng med bibehållen galopp.

"Standard" är precis som nån annan sagt 20x40 eller 20x60 om man ser till dressyrmått.. men det finns juh alla möjliga storlekar och det är juh helt upp till en själv vad man har plats o råd till! Jag skulle oxå hellre satsa på en bredare bana iaf om man ska kunna hoppa i paddocken, har själv 25x50 vilket ja tycker fungerar utmärkt! Dock hade jag juh gärna haft en mkt större bana om jag haft plats och råd...

Tack alla:bow: :love: :bow:

Mätte den blivande ridbanan, som nu är "lilla hagen", den är 24x38 så det blir att ta liite från närliggande hage så blir den ju bra :)

Tack för hjälpen.

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 405
Senast: Lars L
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 312
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
1 246
Senast: hamilton1
·
Tävling Jag letar efter bra musik att tävla till, i detta fallet är det islandshästgrenen Gæðingalist men jag tänker att tråden kan fungera även...
Svar
7
· Visningar
321
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka