Storlek på sadel

Piffpuffen

Trådstartare
En dum fråga kanske, men hur sjutton mäter man storlek på sadeln?
Ska ha en sadel som ska vara till en c-ponny och tjejen som ska rida är liten och "tunn".

Vet hur sadeln ska ligga för att det ska vara bra med vilka storlekar ska jag kolla efter när jag letar begagnat?

(Har bara haft stor häst och dom ligger runt 17" i sätet, så vad ponny blir har jag ingen aning om)

Sv: Storlek på sadel

beror ju på tjejen. Men den maxade b-ponnyn i stallet har 15.5 tum. Så en 16 kanske kan funka bra?

brukar passa med 16-16,5 " beroende på hur ponnyn är i ryggen. om tjejen är kort och har liten rumpa kan ju ponnyn ha 15" om det skulle vara så. Sen måste man ju kolla på bomvidden och rak e svängd bom. Tjejen kanske behöver en 16,5 " sadel för att få plats med rumpa och/ eller långa ben?
Ska ju passa hästen men det är ju fint om den passar ryttaren oxå;)

Sitsstorleken ska ju passas ut efter ryttaren, inte hästen. En C-ponny kan ju ofta ha ganska stora sadlar, så är ryttaren liten blir det nog inget problem.

Är det en mindre ponny kan man såklart behöva begränsa sadelns längd och skippa 17- och 18"-sadlarna, men å andra sidan lär ju knappast en såpass liten häst ridas av en ryttare som kräver så stor sadel, heller.;)

Oj jag var visst lite trött när jag skrev detta igår. Det ska vara till en B-ponny:p
Men jag har iallafall fått ett "hum" om storleken.

Hej!

Jag har 16 tum i min sadel, har haft på 16,5 och 17 tum också. Jag är inte jättestor (sadelmakaren kommenterade att det var tur att jag hade en sån liten bak, för hästen (155 cm hög) kan inte större sadel).

Det bästa är att prova och se. En b-ponny kan nog få problem med en för stor sadel.

/ lavinia, vars häst inte går att rida med för lång sadel

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
646
Senast: Honey07
·
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 272
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka