Bukefalos 28 år!

Storlek på senskydd

R

Real_Life

Till islandshäst med lite kraftigare ben
Ponny eller full, hittar inga inom prisgränsen som finns i Cob
Vad blir bäst?
 
När man väljer senskydd är det SUPERVIKTIGT att de inte är för långa. Full-storlek är till för just stora hästar och är antagligen för långa för din islandshäst eftersom skillnaden är störst på längden. Om du har köpt ett par senskydd i en storlek du är osäker på och ska prova dem på hästen, böj upp frambenet och känn med ena fingret ovanför senskyddet, det får inte vara så långt att det går in i "leden" och trycker, då kommer det göra ont på hästen och du får, förutom en olycklig häst, försämrade rörelser och vid hoppning kanske en häst som tillslut stannar helt.

Om din häst har grova ben kanske inte ponny-storlek passar och du får gräva i plånboken efter några hundra extra så du kan köpa dom där i cob-storlek...
 
Ok...
Kan ju kolla lite på ponnystorlekarna om dom når runt hennes stockar till ben ;)
Annars får jag börja tvätta bilar ;) :D
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har väldiga problem med att hitta senskydd till min D-ponny. Han har oftast storlek ponny i höjd, men behöver full för att nå runt...
Svar
10
· Visningar
589
Utrustning Jag ska beställa nytt övergångstäcke och fastnade för Hansbo PRO 150g med separat hals. Nu behöver jag hjälp med att välja storlek...
Svar
1
· Visningar
464
Senast: sweep
·
Utrustning Hej!😊 Jag hade viljat köpa en sådan här gjord som finns på bilden jag har lagt till. Men jag undrar vilken storlek som jag borde välja…...
Svar
14
· Visningar
1 000
Senast: VincentM
·
Utrustning Använder inte benskydd annars men tänkte köpa reflexbenskydd på Hööks nu i höst, men vet inte vilken storlek jag ska välja. Har två...
Svar
5
· Visningar
473

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp