Storlek på utrustning till russ?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 8 292
S

Svanhild

Ni som har russ... vad har ni för utrustning o vad är det för storlek på grejjorna?

Jag vet att man inte kan dra alla hästar över en kam men ge mig liten hum om storlek... barnen har fått ett russ utan utrustning så jag är igång o letar saker för fullt... snälla ge mig en start så jag vet liiiite i vilken ända av storlekarna jag ska kika...:laugh:

Bett:

Sadel:

Sadelgjord:

Träns o grimma:

Täcke:

Sele:

Sv: Storlek på utrustning till russ?

Tyvärr finns det ingen mall, russ är ju lite olika i storleken. När jag köpte min häst var vi nästintill bosatta i ridsportsbutiken. Åkte fram och tillbaka, byte grejer.

Den har dock säkert Ponny eller Cob (i benskydd/grimma/träns). Täcket är ju bara att mäta längden på ryggen. Pröva ut sadeln först sen är det bara att mäta sig till vilken längd på gjorden hästen ska ha. Köp flera bett och prova vilket som passar bäst, de andra lämnar du tillbaka (spara kvittot).

Lycka till med den nya!

:laugh:

Mitt russ är 125 cm i mkh.

Bett: 11,5 - det är något stort, men 10,5 är för litet (beror ju på bettet också)

Sadel: 15" med vid bom

Sadelgjord: Just nu, med gräsmage 100cm, annars 90 cm

Träns o grimma: Hon har 2 träns, båda i storlek ponny, och de är båda i största laget, fastän de är max inspända. När det gäller grimma så skiftar det väldigt från grimma till grimma. Hon har en som är ngt stor och en som är på gränsen till trång - båda i storlek ponny.

Täcke: 115 cm

Sele: Vet ej storlek, då jag köpt en begagnad som jag fick utprovad av selmakare.

Senskydd fram: XS, och de är på gränsen till stora - hon har de smalaste tändsticksben jag någonsin sett.

Strykkappor bak: S

Aha! Det russet vi köpt är nog i ungefär samma storlek som ditt i alla fall i manken så det är ju bra att ha lite att jämföra med:)

i85844023_40840_6.jpg

Bett: 11,5

Sadel: 15", bred bomvidde.

Sadelgjord: Husker ikke. Kommer helt ann på salen og magen :p

Träns o grimma: Ponni. Cob ble for stort!

Täcke: 115cm.

Sele: Usikker. Hadde det bare fantes noe mellom ponni og cob.

Vh Lotte

Det har varit lite olika beroende på storlek på russet. Damen vi köpt tillbaka, som är 126cm, har ganska stort huvud och ganska grov kropp hon har:

Bett: 9,5

Sadel: 16 tum

Sadelgjord: 90cm tror jag hon hade när hon var igång:p

Träns o grimma: Ponny, men kan även ha cob
Täcke: 115

Sele: ponny

Hade även ett superlitet russ innan, hon hade 105 i täcke och shettisgrimma. Hade ponny i träns och sele till henne, men det huvudlaget var väldigt ställbart

Bett: 9,5

Sadel: Han har just nu en 17" som är förstor, rids endast på fredagar på ponnyridning och en gång varannan vecka av en tjej. Annars kör jag.

Sadelgjord: 90 cm

Träns o grimma: Ponny

Täcke: 115

Sele: Ponny

Kom på en sak till:angel: ni som har russ inom greppbart avstånd... kan ni inte mäta hur stort bröstomfång era småttingar har? Typ där däckeln/tömkörningsgjorden ska ligga?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! Vet inte direkt vad jag vill med denna tråd mer än ventilera och få skriva hur jag känner just nu. Jag kommer låta som... 2
Svar
27
· Visningar
6 332
Senast: Oknytt
·
Utrustning Hej! Har läst många trådar om folk som frågar vilken utrustning mm som behövs och är bra att ha. Så jag gjorde en lista med saker som... 2
Svar
22
· Visningar
5 006
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 280
Senast: lillamy73
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 675
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka