Storlek till nyfödda

Status
Stängd för vidare inlägg.

B&B

Trådstartare
Har inhandlat lite kläder till första tiden, storlek 50, 56 och 62, för att vara på den säkra sidan. En kompis fick nyligen en pojk på 4,5 kg, han drog stl 62 på en gång! Är det ovanligt att en nyfödd har stl 50 om man gått full tid? Har mest kläder i den storleken och de är så söta, vill verkligen att de ska passa :)
 
Sv: Storlek till nyfödda

Det beror som sagt på storleken på barnet. Min första flicka vägde 4,7 kg o var 55 cm lång så de kläder i 50 jag köpt åt henne var på tok för små. Men 56 kunde hon ha från början. Men i regel växer de rätt mycket första tiden så särskilt länge brukar man inte
få använda de minsta kläderna..... Även om man behöver ha rejält med ombyte.
 
Sv: Storlek till nyfödda

Jag köpt inga kläder alls i 50, ett startset i 56 och sen fick jag ärva en massa små kläder oxå, så jag klarade mig bra på det. Det är bättre att lägga pengarna på några 56 och sen 62. Sen tycker jag även att man kan vänta med de flesta kläd inköpen till efter att barnet är fött om man inte har tagit reda på könet. För det blir lite tråkigt med bara gult och begiet... Sen brukar man få en hel del kläder i present oxå...
 
Sv: Storlek till nyfödda

Mina tjejer har knappt kunnat ha stl 50 som nyfödda ens. Max en vecka eller två, sen var de urvuxna.
Det är nog bättre att köpa det mesta i 56, så kan de ha det i några fler veckor i alla fall. Men tyvärr växer de ur de minsta storlekarna väldigt fort. Första halvåret är värst, sen kan de ha dem lite längre...
 
Sv: Storlek till nyfödda

Rekommenderar ni att jag går tillbaka och byter till 56 istället?
 
Sv: Storlek till nyfödda

OM du har mycket kläder i 50 så tycker jag nog att du ska byta ut en del av det till 56, för det kommer du ha mer användning för. Det är ju lättare att klä på dem lite för stora kläder än för små.. ;)

Har du långt kvar till bf?
 
Sv: Storlek till nyfödda

Då ska jag gå och fråga om det går bra att byta!

Nej har bf på fredag, men det är första barnet så är väl inställd på att jag får vänta någon vecka till. Men man vet ju aldrig! Håller på att packa väskan nu men det är svårt. Läste tråden "Väskan" här och har packat det mesta som nämndes, väskan är något stor men men bättre att känna man har med sig för mycket än för lite kanske?!

Undrar en till sak nu, de små lapparna som sitter i kläderna, ska jag klippa bort dem eller irriterar det mer av den lilla kanten som blir kvar tro? Är ju olika på oss vuxna, de borde göra kläder utan lappar för de små tycker jag...
 
Sv: Storlek till nyfödda

Jag har aldrig klippt bort några lappar i mina barns kläder, det har fungerat bra ändå. För de flesta barn är nog 56 rätt storlek. Mitt första barn var dock litet (planerat snitt), så till henne fick jag gå ut och köpa lite kläder i stl 50 för att hon inte skulle behöva tälta:)
 
Sv: Storlek till nyfödda

Min dotter vägde 4080g och kunde ha 50 till att börja med, men visst växte hon ur de kläderna rätt så snabbt. :)

Lappar har jag aldrig klippt bort och hon har inte verkat störa sig på det heller.
 
Sv: Storlek till nyfödda

Det är så olika och det är svårt att köpa kläder i rätt storlek inna barnen är födda.

Min son trode jag skulle vara ganska liten då min mage knappt syntes till och med min barnmorska fick en glad stor överanskning när han föddes för han var 56 cm lång och vägde 3945 gram. Det var en smal men lång kille som drog 56 det första dygnet sedan skippade jag dom då dom var för korta i överkroppen. Så alla mina babykläder i st 50 och 56 vart oanvända.
 
Sv: Storlek till nyfödda

Min dotter kan fortfarande ha storlek 50. Mest har vi 50/56-storleken (blandning, inte ren 50-storlek). Kläderna var nästan väl stora i början.
Hon föddes i vecka 38+0, och var 50 cm lång, 3130 gram.
 
Sv: Storlek till nyfödda

Min lilla Melker var 53 lång och vägde 4544 gram när han föddes. Han har inte kunnat ha 50 cm nångång. Nu när han är tre veckor (5465g och 56cm) börjar dessutom vissa 56-bodies vara för små.

Så om jag vore du skulle jag inte köpa så mycket i 50 utan köpa 56 och sen köpa 50 om barnet behöver det.
 
Sv: Storlek till nyfödda

Ok, tack för alla svar :) Är inte lätt när man är förstföderska och inte känner så många med småbarn, så det är tur att ni här finns :bump:
 
Sv: Storlek till nyfödda

:eek: Ni får inte skriva och tala om nyfödda som nästan väger 5kg! *tittar på magen, skakar på huvudet - springer och gömmer mej* :o
 
Sv: Storlek till nyfödda

Ett bra tips om man inte kan ärva/få barnkläder är att handla begagnat på tex tradera eller blocket. Perfekt att slippa tvätta kläderna innan man använder dem som man måste med nya utan få dem mjuka och sköna från början. Bebisarna hinner ju knappast slita på sina kläder heller innan de är urväxta :p Och det blir mycket billigare :D
 
Sv: Storlek till nyfödda

Silverkedjan skrev:
Ett bra tips om man inte kan ärva/få barnkläder är att handla begagnat på tex tradera eller blocket. Perfekt att slippa tvätta kläderna innan man använder dem som man måste med nya utan få dem mjuka och sköna från början. Bebisarna hinner ju knappast slita på sina kläder heller innan de är urväxta :p Och det blir mycket billigare :D


Oja har jag tänkt göra också... Men de första ville jag ha nya :) Bara det att sambon är helt emot begagnade kläder, han tycker det är äckligt att veta att något annat barn kissat och kräkts i käderna (han är emot allt gammalt och begagnat, dock köpte vi en barnvagn från 03, han insåg att vi inte hade råd med en sprillans ny!) Att en tvättmaskin tvättar rent vet han visst inte. Jag får köpa begagnat i smyg helt enkelt och säga att de är nya, eller så får han då betala allt nytt under hela barnets livstid!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 005
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: cassiopeja
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 106
  • Artikel
Dagbok Jag har tydligt från första dagen jag fick hemvård att jag vill HELST inte ha besök efter halv elva för strumpor på morgnarna för mina...
Svar
0
· Visningar
1 001
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp