Bukefalos 28 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.

mee

Trådstartare
Är det förstort för mig att rida en häst på 153cm varmblod om jag är 159cm och väger 48kg? Det är inte så att jag ska köpa den utan som medryttare.
 
Sv: Storlek?

Ändrat, jag läste fel :o

Nej jag tror att det blir ganska lagom, häng inte upp dig på storleken utan känn efter om det känns bra istället!
 
Sv: Storlek?

Nej verkligen inte! När det däremot är frågan om större skillnader, typ ryttare 1,70 och ponny 1,45, får man kolla på hur bra hästen är på att balansera upp ryttarens längd och hur viktbärande den är (ryttarens tyngd).
 
Sv: Storlek?

Jag red ett smäckrare halvblod (?) på 175 igår och jag är lika lång (till och med 1 cm kortare) som du och väger samma :)! Inte den optimala storleken och verkligen inget jag skulle köpa, men funkar utmärkt att rida lite då och då :).

Det beror ju såklart också på hur stark hästen är och hur tungriden den är. En häst på 153 borde inte vara några som helst problem för dig om man enbart ser till dens storlek. Jag är lite inne på att köpa en häst och den är 165 och växer, har inga problem alls att rida den heller :).
 
Sv: Storlek?

Tycker det låter ganska optimalt? Jag är lite kortare än du, och red en häst på 1,58 i flera år utan några som helst problem. Mina nuvarande hästar är 1,39 och 1,46, men den större av dem växer fortfarande, så hon lär bli något strax över 1,50 som vuxen. Den enda gången jag har känt att min längd och vikt är ett problem i sammanhanget är med riktigt stora, tunga hästar. Jag har dessutom korta ben även i förhållande till min längd, hästar över 1,70 räcker mina ben knappt nedanför sadeln på. Det försvårar inte bara ridningen, utan även all hantering, jag behövde hjälp att komma upp och hjälp att sadla.
 
Sv: Storlek?

Oups, rättar mig själv, du frågade om det var för stort, inte för litet. Slarvigt läst! Men nej, tycker inte det är för stort heller! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 431
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 371
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 787
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp