Storlekar - fort hjälp !

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Instant
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 655
I

Instant

jag är medryttare till ett arabiskt fullblod och ska snart köpa täcke och schabrak till honom . Vilken storlek tror ni att han har? Även i grimmor, Fs? Tack för alla svar !!:)

Sv: Storlekar - fort hjälp !

Hur stor är hästen? Du kan mäta från hästen manke till hästens svansrot för att få ut vilket täckes mått hästen ska ha (om jag inte minns helt fel)
Araber brukar för övrigt vara rätt nätta så cob i grimma kanske?
Som sagt svårt att avgöra, hästar är ju olika grova osv.

Okej, han är 1,59 hög och rätt nätt i kroppen. Tack!

Min vbls valack (nätt i kroppen han med) är 155 i mkh han har cob i grimma och 135 i täcke :)

Min haflinger är 155 och är ganska grov, så han har 135 i täcken i F på träns, grimmor, benskydd osv. Hos Eskadron har han L på täcken, då de är små i storlekarna.

Så Cob och stl 145 vore väl rimligt för den hästen?

Min arabtös är 155 cm hög. Hon har 135 cm i täcken och cob i grimma/träns. Shabrakets storlek beror ju mest på sadeln...

Min hästs mamma däremot, är två cm lägre än min tjej, men har bara 125 i täckesstorlek, så det är inte helt lätt att chansa...

Lycka till med shoppandet!

Min kompis arab har storlek Cob i grimma och egentligen i schabrak/vojlock också, men eftersom inte det finns använder hon fs på vojlock/schabrak. Bättre för stort än för litet när det kommer till vojlockar och schabrak :p

Min arab är ca 152cm
Hon har 125-135 på täcken (beroende på vem som är tillverkare)
Cob i grimma
Full i schabrak/vojlock

Syrrans arab, som är lika stor, har samma som ovan utom grimman som hon behöver något mindre än min (hon har lite kortare huvud)

Liknande trådar

Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
595
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
424
Senast: Freazer
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
235
Senast: sweep
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
880
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka