Storlekar på manskapssadel

M

maisan

Är det nån här som vet vad dom olika beteckningarna betyder på manskapssadlarna? jag funderar på att köpa en och har hittat en med beteckningen A2...?
 
Sv: Storlekar på manskapssadel

1 är normal bomvidd - passar hästar av halvblodstyp
2 är vid bomvidd - passar grövre hästar, kallblod

A - är för hästar med hög/markerad manke eller kanske ska man säga normal manke.
B - är för hästar med låg manke.
C - är för hästar med sänkt rygg, svankryggiga.

Övriga nummer som står intryckta kan vara sadels egna personliga nummer, eller vilket kavalleri den tillhört.
 
Sv: Storlekar på manskapssadel

Tack för svaret. Då vet jag att den kan passa min pålle... :)
 
Sv: Storlekar på manskapssadel

Men manskapssadlar är ju groteska att ha på hästen :eek:
Hur kan man vilja lägga en sådan på sin häst frivilligt????
 
Sv: Storlekar på manskapssadel

Manskapssadlar är dessutom utmärkta tortyrredskap för ens bak.... oj aj aj :crazy:. Har ridit långtur i en sån en gång och det var inte roligt.....
Och kollar man på hur dom är mot hästen är dom lika hårda där.
 
Sv: Storlekar på manskapssadel

En manskapssadel är skonsam mot hästen om den har rätt storlek. Dessutom ska man ha en pad under, ingen tunn ridplansvojlock. Armén använde en yllefilt vikt så att den är sexdubbel. Sen om den känns hård mot baken beror på hur man sitter och hur man rider. Jag har ridit långturer, flera dagar, i manskapssadel utan problem.
 
Sv: Storlekar på manskapssadel

Mitrolle skrev:
Men manskapssadlar är ju groteska att ha på hästen :eek:
Hur kan man vilja lägga en sådan på sin häst frivilligt????
Om man vill vara snäll mot sin häst så använder man en sån i stället för en "vanlig" sadel. Fast det är ju frivilligt att vara det, tyvärr!
 
Sv: Storlekar på manskapssadel

Mitrolle skrev:
Men manskapssadlar är ju groteska att ha på hästen :eek:
Hur kan man vilja lägga en sådan på sin häst frivilligt????
Om man vill vara snäll mot sin häst så använder man en sån i stället för en "vanlig" sadel. Fast det är ju frivilligt att vara det, tyvärr! Varför tror du kavalleriet använde såna sadlar? Svar: för att de var snälla mot hästryggarna!
 
Sv: Storlekar på manskapssadel

Usch, de är så ruskigt obekväma .
 

Liknande trådar

Utrustning Fick med ett träns från Antares till nya ponnyn. Skulle vilja köpa en ny nosgrimma men kan inte hitta någonstans vilken storlek tränset...
Svar
0
· Visningar
126
Utrustning Ni med samshield hjälmar se hit! Sitter och ska köpa en ny hjälm och är väldigt sugen på en samshield men har lite svårt att bestämma...
Svar
7
· Visningar
256
Senast: MiniLi
·
Utrustning Tjo, någon som vet hur de olika märkena på rundbalsnät ligger i storlek? Vi har haft dom från granngården, hansbro sport lr va dom nu...
Svar
4
· Visningar
397
Utrustning Unghästen i stallet biter på grimskaften när han står uppbunden. Jag vet att det finns grimskaft med en bit plast på den delen närmast...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 058
Senast: Zacci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp