Bukefalos 28 år!

STORLEKAR PÅ SNÖSULOR

N

Nina83

Det finns ju olika storlekar på snösulor med luftkanal. Large, Medium och Small. Dessutom finns det speciella sulor som är anpassade till hästar med små hovar- t.ex. ponnys och islandshästar.

Jag har ett nätt litet engelskt fullblod med 00 på skor. Förra året hade jag väl "vanlig storlek" på sulorna, och de funkade inte så bra, tro det eller ej. Det blev klampar ändå, även om det inte var lika mkt och ofta, så blev det ändå.

Har tänkt köpa de lite dyrare snösulorna, av silikon- de genomskinliga, inte de svarta, som finns i handeln- t.ex. Granngården. Men funderar på storleken som sagt. Kanske man ska testa sulorna som är anpassade till islandshästar o ponnys..? :crazy:

Lättast är väl att testa sulan på en 00-sko där i hästaffären.. Men vart ska själva kanalen ligga? Alldeles vid skons kant, eller en bit in? Hur mkt plats ska det vara i mitten för strålen?

Hjälp! :crazy:

MVH Nina
 
Det är många islandshästar som jag skor, som har storlek 2x0 (eller 00 som du kallar dem), så det skulle funka alldeles utmärkt att testa de snösulorna! Annars använder jag small på de mindre hästarna, det har funkat bra hitintills. Sulan ska ligga så att kanalen ligger alldeles tätt till skons kant, annars förlorar du funktionen. Hoppas det hhjälpte dig lite grann iaf!!! :)
 
OK tack så mkt!

Ngn som har fler synpunkter, eller samma?
 
Samma. ;) Ta md skon till affären, eller varför inte bara fråga din hovis om h*n kan ta med några som passar?? :confused:
 
Kan inte tipsa om storleken men kan iaf säga att köp du de dyrare de håller i evigheter! Mina går nu för tredje vintern! När du "sommar"skor så ta tillvara på sulorna och lägg dem i matolja. Sedan tar du upp dem till vintern och torkar av dem. Luktar hubbabubba då men funkar kanon!!!
 
Vad lätt att ta med skon till affären när den sitter på hästen.. :smirk: Men Granngården säljer skor.

Nej jag kan inte fråga hovslagaren efter som jag själv får köpa vinterutrustningen: Alltså snösulor och skor med 4 broddhål..
 

Liknande trådar

T
Utrustning När det står storlek Small, Medium o Large, vad menas med det? På Hööks benskydd är (ungefär) S liten full, M stor full, L typ enorm...
Svar
3
· Visningar
784
Senast: Psyco
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp