Storlekar?

Marvin

Trådstartare
Hur vet man vilken storlek man ska ha på benskydd? Boots? Just på boots verkar storleken variera enormt mellan olika märken?

Hur tänker man när man ska köpa stigläder?

Sv: Storlekar?

Det beror ju helt på vad du har för storlek på häst :)
Boots beror ju också helt på vad du vill ha för märke. PC är väldigt små i storlekarna medans typ hööks eller hansbo är helt normala.
Stigläder beror ju också helt på hur lång du är :)

Jag brukar köpa stigläder stl. 145 cm till såväl hopp- som dressyrsadel, och på mina 168 cm använder jag i princip bara hålen längst in. Skulle således troligen vara perfekt med 135 cm, men det är inte alltid de går att hitta i standardsortimentet. 125 cm brukar man använda på ponny/barnsadlar.

Benskydd får man prova sig fram lite, men i vanliga fall finns de i 3 storlekar - Ponny=S, Cob=M, Full=L. D-ponny och små hästar kan dra Cob, de flesta halvblod har Full. Boots tycker jag också kan variera lite, så där får man chansa och prova sig fram, men L är lagom till halvblod.

Senast ändrad:

kl

Jag mäter hästens ben & sen benskydden jag tänkt köpa, så vet jag att de verkligen passar :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Vad säger ni om storlek på Animo- kavajer? Italiensk 40 sägs ibland vara motsv 34 och ibland 36, beroende på var man läser...
Svar
3
· Visningar
425
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag undrar vilken storlek på träns islandshästar brukar ha. Jag har ett träns i storlek cob som min fjordhäst växte ur. Har full på...
Svar
5
· Visningar
353
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 457
Senast: Kristall10
·
Utrustning Behöver tips på var en kan hitta ridstövlar i riktigt läder, helst utan snörning. Människan som ska ha dem är knappt 160 cm lång och har...
Svar
2
· Visningar
242
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka