storleksguide beställa täcke från usa

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare cämela
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 754
C

cämela

som jag förstått det så mäter man längst ner på täcket i usa för at få fram storlekarna tstorleken min häst har om man mäter så är 175 cm vilket blir 68-69 inches (")
MEN då jag kollar hennes storlek på horsewares hemsida då dom mäter samma så få jag fram helt andra siffror...

då är 69 inches för en häst som mäter 147 - 157 dvs har 125 täcken och det stämmer inte min har 135-140!

kan nån hjälpa mig täcket ag sak bestälal frn usa är dyrt och med emblem och allt möjligt och vill inte få fel storlek.

tacksam för hjälp!

Sv: storleksguide beställa täcke från usa

min häst tar 135-140 från manken och till svansen
men å amerikanska och engelska täcken mäter mn ju från bogen
från bogen och till svansen är min 175

så et blir ju helt fel om du kollar på horsewares hemsida! :(

I USA mäter man från mitten av bogen till svansen, Så här: http://www.blanketbarn.com/information/measuring_blankets.htmhttp://www.blanketbarn.com/information/measuring_blankets.htm

Täcken säljs i jämna storlekar; 175 cm = 68,9 inches, vilket blir ett 70 inch täcke (gå alltid uppåt i storlek om du hammnar mitt emellan två storlekar).

Vad är det för häst du har? 70 är nämligen rätt litet, normala fullblod ligger oftast runt 74-80, och halvblod 80-84.

jag ahr e travhäst som är lite mindre än normala hon drar 135-140 på vanlga täcke.. mina mått kanske inte stämmer får nog mäta igen

Vad jag vet så går storlekarna i "3 inch rises", dvs. det finnst 69" (inches) och 72" (inches) (=6.0' feet). Men då jag kollade på horsewares sidor stod det även:
Measure the distance from the centre of the chest across the point shoulder to the centre of the tail. Take 4" off for a Turnout and 7" off for a stable.
Så då borde du ha et ännu mindre täcke om du följer deras anvisningar... Men det stämmer nog inte på alla hästar.

Mitt lilla varmblod har ett 72" (6.0') horseware utetäcke som jag tycker är lite väl stort, hon har 130-135 i vanliga täcken (t.ex. bucas). Dock ligger det så himla bra at det är inga problem även om jag nog skulle ha köpt en storlek mindre.

alltså borde jag ska ha minst 74"?

cämela skrev:
alltså borde jag ska ha minst 74"?

Alltså finnst inte 74", bara 72" och 75"... Är det ett inne eller utetäcke? Innetäcken skall man ju iflg Hw ha en storlek mindre av. Känner du ingen som har ett horseware du kan prova? Jag skulle tro att mitt 72" vore perfekt på en häst som har 140 normalt. Om den inte är för bred över bogen.

min ahr ett horseware som r 140 cm och ett shires som är 72" (såg jag yss då jag kollade igenom täckena. de är båda utetäcken så dom är ju lite rymligare.

det r ju stalltäcen jag sak bestlla eller ja tävlingstäcken..

alltså bode väl shires 72" passa om dom mäter på samma sätt som usa???

Men Horseware är ju gjorda i Irland. Borde dom inte ha samma storlekar på sina täcken även i USA??? Annars skulle man ju bli totalförvirrad... Du kanske kunne skicka en mail och fråga dom du ska beställa ifrån.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka