Stövel till slask och gegga samt ridning

Bukefalos 30 år!

polly p

Trådstartare
Ja, som sagt, vilken stallstövel/sko är bäst om man samtidigt också vill kunna rida i den?
Typ uteridning? Till träning har jag bättre men vill kunna sköta stall och leda ut i geggiga hagar, vara varm om fötterna och ändå kunna rida i den så vad rekommenderas?

Muckboot har jag fått till mig är bra, så input på dem..

Jag byter skor! Vid in/utsläpp har jag ett par tretorn-stövlar. När jag mockar/gjejar med hästen i stallet har jag ett par stallskor med stålhätta från moutain horse. Har dom även på vid longering/tömkörning. Och när jag rider har jag antingen ett par mer åtsittande skor+ chaps eller mina stövlar! Ja... det är lite krångligt att byta, men jag slipper i alla fall frysa om fötterna. Bra strumpor är A och O! Bambu eller Ull är helt klart bäst :D

Jag köpte vanliga gummiridstövlar på hööks idag, de gamla läckte in lera ush! Ska även köpa ett par i läder till tävling/träning men hemma tycker jag gummiridstövlar är bäst. Men de är ju inte varma så det är extra sockar om det blir riktigt kallt.

Ja, som sagt, vilken stallstövel/sko är bäst om man samtidigt också vill kunna rida i den?
Typ uteridning? Till träning har jag bättre men vill kunna sköta stall och leda ut i geggiga hagar, vara varm om fötterna och ändå kunna rida i den så vad rekommenderas?

Muckboot har jag fått till mig är bra, så input på dem..

Jag har ett par Muckboot stövlar, dom är ovärdeliga i det här vädret! Varma och sköna, kanske i klumpigaste laget att rida i men jag har aldrig testat att rida i dom med stigbyglar. (Har bara en fårskinnsssadel till ponnyn) Tror det bästa är att testa dom för att känna om dom är för klumpiga eller ej, smaksak helt enkelt :). Hoppas det var till hjälp!

Så här skriver tillverkaren om den modell jag funderar på:

"Ridstövel Muckboot Colt Ryder "Godkänd Tävlingsstövel"

Specialdesignad ridstövel med "tight" profil. Oerhört lätt ridstövel som dessutom är snygg och praktisk. Gummiklädd fot + vristdel. Lätt att ta av och på. Färg: svart. 5 mm CR-neopren, naturgummi, skydd för både tå och häl. Otroligt varm på grund av neopren som binder värme. 5 mm ventilerad neopren sula medföljer. Vattentät ända upp i skaftet.

• 5 mm CR flex-foam med fyra lager stretchfoder
• Lätt och komfortabel, 100% vattentät
• Hållbar, lätt gummiyttersula
• Stålförstärkt hålfotsstöd
• Vid häl för god stabilitet
• Stretch-fit skafttopp behåller värmen inne
och kylan ute

Jag har ett par muckboots som jag kan ha även vid ridning. Funkar alldeles utmärk att även rida ett vanligt pass med

Jag avgudar mina Dubarry stövlar! Onödigt dyra absolut! Men räknar med att dom kommer hålla en tio år eller så i alla fall. Snygga, vattentäta och går utmärkt att rida ut i. Nu rider jag oftast ut i westernsadel och där känns det inte klumpigt alls men fungerar bra med hopp eller dressyrsadeln också även om jag inte skulle sitta och rida nåt pass på banan med dom stövlarna..

Jag avgudar mina Dubarry stövlar! Onödigt dyra absolut! Men räknar med att dom kommer hålla en tio år eller så i alla fall. Snygga, vattentäta och går utmärkt att rida ut i. Nu rider jag oftast ut i westernsadel och där känns det inte klumpigt alls men fungerar bra med hopp eller dressyrsadeln också även om jag inte skulle sitta och rida nåt pass på banan med dom stövlarna..
Nu har det gått 12 år. En nyfiken fråga, höll de måttet?

Ja, det tycker jag. Första paret blev rätt misshandlade och höll väl "bara" nio år. Man måste nog smörja dom lite oftare efter användning i lera mot vad jag gjorde. Men har skaffat ett par till som blivit bättre omhändertagna och de är fina fortfarande.
Wow!
Det var inte dåligt!

Då kanske de är värda sina 4000 kr?

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar