Stövlar som glider.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rebecca_R
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 162
R

Rebecca_R

Köpte ett par Cavallo Olymp för ett tag sen.
Problemet är bara att dom är glidiga som tusan.

har ni något tips på hur man får bort "glidigheten"?

Sv: Stövlar som glider.

på vad sätt glider dom ? är detr sulan som är "glidig " ?

Om de är så när du rider? Mot sadeln? Kanske prova stövelklister då?

mot sadeln glider dom som tusan.
har testat med vanligt läderfett men brukar försvinna efter ja hoppat fram o så glider ja runt som tusan på banan :(

sen är dom rätt hårda, ngt tips på hur man kan få dom mjukare?

Prova sånt klister då?

Används ju av John Whitaker och Maria Gretzer och många fler...

Om jag vill sitta fastklistrad använder jag Effax läder"såpa", något vitt i en gul burk. Blir väldigt klibbigt av det.

vart kan man köpa sånt då? vanlig ridsportbutik el?=)

Finns nog lite överallt. Vi har de hemma och våran affär är inte direkt stor, annars kanske de kan ta hem det till dig!
Är en liten vit/blå burk typ. Kostar 49 eller 75 kr nått...

ok tack:D

ngn som har ngt tips om hur man får stövlarna mjukare?

Använd dem mycket så blir de mjukare! ;)

emelie_r skrev:
Använd dem mycket så blir de mjukare! ;)

Precis! Syå ut å kämpa på och smörj mkt så blir det nog bättre! Har hat samma bekymmer me mina men det blir bättre men man måste plåga sig igenom den första tiden.

Nej usch då sjunker dem ju bara ännu mer i skaftet, skulle aldrig gjort det utan bara smörja mycket samt härda ut :D (men det är jag det)

men d e så jävla tråkigt o smörja dom:P
för ja kör nämligen me skokräm o då måste man putsa hit o dit, så jobbigt haha

men men d e väll bara bita ihop o rida i dom så mkt som möjligt, lär iofs gå rätt fort när man sitter i sadeln så mkt som ja gör:D

Jag har ett par Cavallo stövlar som är minimalt för små (men ändå så pass att jag ska köpa nu stövlar). De vårdar jag genom att använda en blöt trasa för att få bort allt smuts och sedan gör jag precis som dig, använder skokräm behövs inget annat. Jobbigt är det bara om man inte orkar ta sig tid till att vårda stövlarna eller vad det än är, jag brukar ta hem stövlarna och sätta på en film medan jag håller på och sedan sist av alla dra på mig dem och be min far hjälpa mig med putsningen med nylonstrumpor (lite svårt att göra det själv då man har dem på sig :p ).

Rida in dem tycker jag låter som det bästa alternativet, jag skulle aldrig kunna tänka mig att cykla med dem på mig som du fick tips om längre upp. Rider du mycket så borde det inte ta allt för lång tid för dina stövlar att bli mjuka (hoppas jag för din skull ;) ).

Lycka till!

Smörj mkt och använd dom mkt. Men vissa stövlar är och blir stela, hade några cavallo som var lika obekväma efter 6 år.... :smirk:

Dom jag köpte nu tog det bara en vecka att rida in! :bow:

suisyola skrev:
ut och cyckla med dom,det gör ont,men funkar
asbra
många bud, fick tipset att gå in dom , ut och gå mycekt med dom innan du rider med dom första gången

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par...
Svar
17
· Visningar
629
Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
397
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
142
Senast: Islaend
·
Utrustning Tyvärr har min 13-åriga dotter ärvt sin mammas kroppsform, vilket innebär att vi har små fötter (36-37) korta ben men breda vader...
Svar
6
· Visningar
660
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka