Shatoo

Trådstartare
Har precis varit och hämtat mina efterlängtade stövlar, ett par Cavallo Piaff Plus. Måttade och allt efter mig....MEN...

när jag tagit på mig dom med ridbyxa och strumpa sitter de jätte bra förutom längst upp vid skaftslutet där är de alldeles för stora. Kan stoppa ner hela handen! Jag har inte provridit dem ännu men det kan ju inte vara det ultimata när de är sååå stora eller? Ngn som har erfarenhet av stövlar och dess passform?

De kommer ju sjunka ihop ngt och då trodde de i affären (mkt hjälpsamma) att de skulle sitta bättre, då skaftslutet halkar ner mer mot den breda delen av vaden. Vad tror ni?

Borde jag gå tillbaks med dem och se om de kan göra de ngt smalare upptill?...det är ju dragkedja snett fram till på dem så det borde väl inte vara några problem.:confused:

Sv: Stövlar?

Och jag som måste specialbeställa just för att mina vader är så breda upptill, de smalnar inte av som de "ska". Galet konstiga ben...

De kommer sjunka, men inte ska de vara för stora upptill från början! För när de väl sjunker och hamnar lite längre ner så kommer de töjas ännu mer (så länge du har något under som gör attdet tar emot) så jag skulle gå tillbaka med dem så de får fixa! När man måttar så måttar man precis hur benet är, det enda du ev. lägger på någon cm är oftast höjden, för att få en lagom höjd när de sjunker, ibland kan de ju tyvärr bli för korta om man tar exakt längden man har (däremot är det många som köper för långa och de kommer bli jättefula i vecket eftersom hela stöveln kommer tvingas ner av knävecket för att de ska sitta bra).

Kan inte ha stövlar, måste typ ha gaiters. Jag har för långa o smala ben.

Låter som att Cavallo har gjort stövlarna helt fel i övre delen av skaften. Jag hade inte tolererat att de var så med tanken på priset.
Lämna tillbaks dem och säg "Gör om och gör rätt" ;)

Klart att du ska gå tillbaka med dem! Hoppas att du kommer få tillbaka ett par stövlar som passar!

Men oj, ursäkta mig. Trodde tråden handlade om svårigheter med stövlar och hur fel det kan bli. Ska skriva längre och tydligare nästa gång.

Nu har jag försökt gå tillbaks med dem...de mätte mina ben igen och stövlarna och kollade i deras papper och mina vader hade krympt 2 cm (?!). Då ringde jag agenten för cavallon och frågade varför de inte mäter precis under knä och bara vad och höjd. Då säger han att de har som standard att göra de ca 2 cm smalar under knä än vad du mäter runt vad...Går och mäter mina stövlar och det stämmer oxå... mäter mig själv och jag är knappt 4 cm smalare under knä än vad....därför sitter mina stövlar som en potta skit!!!

Hoppas ni är med! Så mitt tips till alla om ni ska beställa stövlar med mått är att säga till dem att även ta under knä...för jag kommer få kosta på en omsynad själv...på min redan ap dyra stövlar...

Ni hör kanske att jag är lite små irriterad...kanske ska man kolla vad konsumentlagen säger?

De flesta som måttar stövlar mäter även under knät. Har aldrig hört nån som inte gör det faktiskt.

Jag har faktiskt bara varit med om att de tagit ut tre mått; vad, höjd och underknä (stövelskaftets slut). Är man inte säker på sin skostorlek tar de ju givetvis ut även det måttet (själva foten).

Tycker det låter som återförsäljaren gjort en blunder...

Jag skulle börja med att kontakta Cavallo och fråga vilka mått de brukar ta. Då vet man åtminstone om återförsäljaren gjort en miss eller inte.

okej....ska ringa agenten igen...kan ju va som ni säger att de gjort fel i butiken men borde inte agenten/cavallo frågat efter det måtte när butikem rimgde och beställde om de har det som standard?:confused:

När jag var och måttade för ett par Cavallo Piaff Plus tog de mått på fotens längd, fotens bredd, runt hälen och upp över ankeln, runt vristen, runt vadens bredaste ställe, under knät samt underbenets längd. De flesta måtten kollades på båda benen och dubbelkollades också för att de verkligen skulle stämma. Detta för att stövlarna säkert skulle passa efterom jag inte måste köpa stövlarna om de inte passar mig men affären ändå måste betala "Cavallofabriken". Det låter inte som att din affär riktigt kollade av dina mått som de borde ha gjort och därför får de stå sitt kast och själva stå för kostnaden.

Man måste alltså inte lösa ut en special sydd stövel? Jag ska ringa dem idag igen...jag inga tävlingar på ett tag så jag skulle kunna skicka iväg dom på omsynad (?) nu.

Jag har för mig att du inte behöver lösa ut dem om de inte tar alla mått som de är tvungna att ta.

Jag hade inte köpt dyra dressyrstövlar som Cavallo Piaffe Plus i den butiken du har köpt dem i, personalen verkar inte vara helt 100 på vad de ska ta för mått ut i från din beskrivning att dömma.

Nu vet ju jag inte vart du bor men jag är lycklig lottad att ha minst 5 butiker här i Stockholm som säljer Cavallo stövlar och kan gå till vilken butik som helst om jag är missnöjd med någon. Jag skulle rekommendera dig att gå till en annan ridsportsbutik om det är så att du har fler i närheten av dig, där de kanske kan mäta lite mer korrekt.

Liknande trådar

Dressyr Jag har ett par Cavallo Piaffe Plus. Dessa är måttbeställda och jag har haft dem i 6 år eller så. Jag var tjockare när jag måttade dem... 2 3
Svar
51
· Visningar
13 784
F
Dressyr Sökte i tråden men hittade inget om detta iaf :) Undrar lite ang cavallostövar. Funderar på att köpa ett par cavallo piaff, dragkedja...
Svar
4
· Visningar
1 242
Senast: freakkid
·
E
Utrustning Har funderingar på att göra det eftersom det är så svårt att hitta stövlar som passar. Har haft ett par med dragkedja i ungefär två...
Svar
5
· Visningar
1 374
Senast: Express_Pearl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31