Sträckning??? Eller - de dåliga höfterna...?

Lena Furberg

Trådstartare
I morse gick vi ner till sjön på morgonpromenad. Husse kastade R:s älsklingsboll som flög långt och försvann ur sikte. R kutade efter, lycklig - och sen hörde vi bara hur han gallskrek. När vi kom runt hörnet kom han mot oss, förtvivlat tjutande. Vi fattade först inte vad som hänt, han haltade inte, men så småningom insåg vi att smärtan kom från bakändan, kring höfterna/ländryggen.
Vi gick hem igen, han haltade fortfarande inte men var märkbart låg och ledsen.
Väl hemma reagerar han med att gnälla bara man nuddar vid bakkärran, han är nu ganska stel och det märks på hela hunden att han har ont och är ängslig över situationen.
Jag har gett honom en Rimadyl som fanns kvar sedan en misstänkt halsinfektion, och nu ligger en ledsen vovve i soffan och vill bara vara nära.
Jag har jätte-jätteångest, för han har D-höfter och är 5 år gammal, en stor kille (Beauceron, 73 cm och 50 kg) och jag har väntat på att han skulle börja känna av dem. Kan detta vara nåt annat, tror ni därute?? En sträckning i ländryggen kanske?? Givetvis ska jag kontakta veterinären, men det är helgdag idag så det måste vänta till imorgon.
Usch, jag grät när jag körde till sopstationen med julhelgens sopor, grät inne på ICA..... Jag kan inte tänka mig livet utan min underbara, stolliga R!!!
 
Sv: Sträckning??? Eller - de dåliga höfterna...?

Spontant funderar jag på diskbråck.. Skulle nog boka tid och åka in och titta över ryggen till att börja med.

Hoppas han kryar på sig!
 
Sv: Sträckning??? Eller - de dåliga höfterna...?

!!! Det låter allvarligt....... Jag ber till högre makter om en sträckning...! Ska tillägga att vi tror han halkade, det hände på en gräsmatta som är väldigt blöt och hal just nu.
 
Sv: Sträckning??? Eller - de dåliga höfterna...?

Hur bra är en vanlig veterinär på att ställa såna här diagnoser?
 
Sv: Sträckning??? Eller - de dåliga höfterna...?

Spontant så tänker jag mig (som lekman) att symptom från dåliga höfter inte uppstår så akut.

Jag håller tummarna att det inte är något allvarligt, utan att det bara är en lätt sträckning. Det kan ju göra tillräckligt ont. Min förra hund fick som gammal en sträckning i länden en gång och hon skrek vid minsta lilla rörelse. Jag var helt övertygad om att det var diskbråck. Men det var det inte. Efter ett par dagar med Rimadyl och värme om länden så var hon som vanligt igen.
 
Sv: Sträckning??? Eller - de dåliga höfterna...?

Precis direkt efter att han gjort illa sig, skulle han ändå prompt hoppa upp på picnicbordet nere vid sjön :angel: , men där blev det tvärstopp, det gjorde för ont. Här hemma ligger han i soffan nu, jag tror Rimadylen hjälpt en del, men han ser fortfarande nere ut och rör sig inte så ledigt. Men han tar sig upp i soffan, det tycks göra ont när han sen legat en stund och ska röra på sig igen.
Jag kan lägga handen lätt på hans rygg nu utan att han gnäller. Obs att han är en rätt tuff kille som inte visar smärta speciellt väl, man ser det mest på att han blir lite nere. Skrikit på detta viset har han aldrig gjort i hela sitt liv, jag begrep först inte vad det var som lät!!
 
Sv: Sträckning??? Eller - de dåliga höfterna...?

Borde han vila helt eller ska jag gå ut på stilla, korta koppelpromenader tills jag vet vad det är? Han är rätt ovillig att röra på sig i onödan just nu men gnäller inte.
 
Sv: Sträckning??? Eller - de dåliga höfterna...?

Helt utan erfarenhet så skulle jag inte tvinga ut honom, mer är för att kissa och så då. Och jag hade lagt på täcke (ute) men det är för att min har så lite päls!
 
Sv: Sträckning??? Eller - de dåliga höfterna...?

Lugnt och stilla i väntan på att ni får tid hos veterinär imorgon.
Vår labbe sprang en gång (budföring) och skrek till och blev blockhalt på ena bakbenet = korsbandet som gått av för hennes del.

Hoppas er kille blir bättre snart!
 
Sv: Sträckning??? Eller - de dåliga höfterna...?

Helt utan erfarenhet så skulle jag inte tvinga ut honom, mer är för att kissa och så då. Och jag hade lagt på täcke (ute) men det är för att min har så lite päls!

Jag hade gjort likadant, och hade faktiskt lagt på täcke i stort sett vilken pälstyp hunden än har, för värme brukar oftast lindra smärta något i alla fall.

/Camilla
 
Sv: Sträckning??? Eller - de dåliga höfterna...?

Men fy, stackars R!

Att det skulle vara höfterna tror jag inte, det brukar inte komma sådär akut. Däremot vet man inte, men jag hade inte satsat min peng på det.

Har han däremot halkat kan det vara lite vad som helst, diskbråck, korsband, sträckning osv. Boka tid och röntga för säkerhetsskull!

Håller tummarna för att han bara sträckt sig lite illa.
 
Sv: Sträckning??? Eller - de dåliga höfterna...?

Ja fy jag vet hur den där känslan känns, smärtan av att se en kär vän ha ont och oron som äter upp en innan man vet vad som är fel.

Men jag har själv haft en gravt HD belastad hund och känner många D och E hundar men har aldrig hört om en enda som fått så akuta smärtor av sina höfter, flera av de D- hundar jag känner har dessutom haft höfter utan pålagringar och således levt normala aktiva liv och slutat sina dagar av ålderdom.

Jag har råkat ut för liknande situationer 2 ggr, båda gångerna har det varit just sträckningar i ryggen, den ena gången eventuellt ett litet diskbråck. Bägge gångerna har hunden varit sig själv igen efter ett par veckors vila och lite rimadyl.

Korsbandsskador och liknande skador tycker man att du borde se någon hälta av.

Jag skulle i väntant på veterinär låta hunden vila med värme över rygg, kanske lite lätt massage och sparsamma kisspromenader och hjälp upp i säng eller soffa om hunden är van att ligga där.

Håller tummarna
 
Senast ändrad:
Sv: Sträckning??? Eller - de dåliga höfterna...?

kl

Låter precis som diskbråck. Det var ungefär så vår förra tax fick sitt första bråck, han lekte, och sen small det till. Håll honom så stilla du kan medan ni väntar på tid hos vet är min rekommendation.
 
Sv: Sträckning??? Eller - de dåliga höfterna...?

*KL*
Jag tror inte heller att det är höfterna. Jag hade dessutom satt på ett täcke även inne, även om de har underull har väl beauceroner inte SÅ tjock päls? Och bara korta koppelpromenader. Jag kommer inte ihåg om du har fler hundar, se i så fall till att den/de andra håller sig på avstånd så de inte råkar putta till R. Dels för att det kan göra ont naturligtvis men även för att en hund med smärta kan bita. (Tänk på det om du själv försöker känna på honom, håll inte ansiktet nära.)

Håller tummarna för en liten skitsträckning!
 
Sv: Sträckning??? Eller - de dåliga höfterna...?

Uppdatering!

Vovven mår betydligt bättre idag; igårkväll vågade han knappt kliva upp i sängen, han var tydligt rädd för smärtan. Men idag visar han i stort sett ingenting!!! Jag håller honom lugn så gott jag kan, det blev koppelpromenad i morse och han lär inte få rusa omkring och härja än på ett bra tag. Men han rör sig obehindrat och den där låga, rädda uppsynen är försvunnen. Man kan gnugga honom på länden utan att han gnäller och i morse studsade han ut och ville hämta tidningen!
Så, jag har uppskjutit veterinärbesöket, han ska in och vaccineras om nån dag och börjar han inte markera alls innan dess får det vänta.
Jag håller tummarna att han bara sträckte sig igår, eller fick nån typ av smäll (typiskt att enda gången han skadar sig, befinner man sig runt hörnet och ser inte vad som hände!!), som går över av sig självt. Som han skrek kunde man tro att hela höftleden hoppat ur, men hade det varit en verklig skada, borde han väl ha visat smärta även idag?
 
Sv: Sträckning??? Eller - de dåliga höfterna...?

Vad skönt, och det där är min erfarenhet också, efter någon vecka lät jag hunden härja på som vanligt och märkte inget mer.

Jag tror mycket väl att skriket är lika mycket rädsla över den plötsliga smärtan, som smärtan i sig.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp