Stressad häst vid uteritt

Sb05

Trådstartare
Hej!
Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars går de mest i ridhuset. Hon är som sagt ganska ung (vet inte säkert som runt 5-6 år). När vi rider ut blir hon ganska stressad och rädd för småsaker. Hon är även väldigt otålig, förstår ju självklart att mycket av detta har med hennes ålder att göra.

För tillfället har hon även väldigt mycket energi, svårt att ens trava utan att hon försöker sticker iväg eller bocka. Förstår självklart att detta kan vara en stor anledning till att hon är så stressad. Men väntar på att marken ska tina lite och att hon ska lunga ner sig innan hon ska få galoppera på ordentlig.

Jag i min ridning är rätt lugn måste jag ändå säga, stressar sällan upp även fast hästen är stressad. Självklart så berömmer jag henne mycket. Länger även tygeln lite när hon blir så stressad.

Just nu rider vi ut med en annan unghäst men hon är betydligt lugnare vilket är väldigt skönt. Hon brukar få ta täten och vara både bromskloss och tryggheten. :)

Men skulle gärna vela ha lite mer tips, ex. ska jag testa göra lite mer övningar under uteritterna som skänkelviknar (så gott som hon kan). Eller kanske testa huva för att få bort vinden som också stressar upp henne, eller blir det mer att undvika problemet än att försöka lösa det?
 
Hej!
Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars går de mest i ridhuset. Hon är som sagt ganska ung (vet inte säkert som runt 5-6 år). När vi rider ut blir hon ganska stressad och rädd för småsaker. Hon är även väldigt otålig, förstår ju självklart att mycket av detta har med hennes ålder att göra.

För tillfället har hon även väldigt mycket energi, svårt att ens trava utan att hon försöker sticker iväg eller bocka. Förstår självklart att detta kan vara en stor anledning till att hon är så stressad. Men väntar på att marken ska tina lite och att hon ska lunga ner sig innan hon ska få galoppera på ordentlig.

Jag i min ridning är rätt lugn måste jag ändå säga, stressar sällan upp även fast hästen är stressad. Självklart så berömmer jag henne mycket. Länger även tygeln lite när hon blir så stressad.

Just nu rider vi ut med en annan unghäst men hon är betydligt lugnare vilket är väldigt skönt. Hon brukar få ta täten och vara både bromskloss och tryggheten. :)

Men skulle gärna vela ha lite mer tips, ex. ska jag testa göra lite mer övningar under uteritterna som skänkelviknar (så gott som hon kan). Eller kanske testa huva för att få bort vinden som också stressar upp henne, eller blir det mer att undvika problemet än att försöka lösa det?
Borde inte ridskolan kunna hjälpa dig med det?
Vad säger dom?
 
Men skulle gärna vela ha lite mer tips, ex. ska jag testa göra lite mer övningar under uteritterna som skänkelviknar (så gott som hon kan). Eller kanske testa huva för att få bort vinden som också stressar upp henne, eller blir det mer att undvika problemet än att försöka lösa det?
Jag tycker att det bästa med sådana där stressade hästar är att rida ut på lång tygel. Givetvis måste man ju själv vara lugn och sansad, men det skriver du ju att du är och det är bra. :)

Många hästar tycker att det är kul att komma ut och blir lite extra taggade, men kör man med att det går att bara skritta ut i lugn och ro på lång tygel så brukar de lugna ner sig. Sen kanske hon aldrig blir en sådan där lugn och trygg häst. Alla hästar är ju olika! Vissa är lugna från första stund och vissa blir aldrig lugna att rida ut på även om de är 25 år gamla. Olike personligheter helt enkelt.
 
Hej!
Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars går de mest i ridhuset. Hon är som sagt ganska ung (vet inte säkert som runt 5-6 år). När vi rider ut blir hon ganska stressad och rädd för småsaker. Hon är även väldigt otålig, förstår ju självklart att mycket av detta har med hennes ålder att göra.

För tillfället har hon även väldigt mycket energi, svårt att ens trava utan att hon försöker sticker iväg eller bocka. Förstår självklart att detta kan vara en stor anledning till att hon är så stressad. Men väntar på att marken ska tina lite och att hon ska lunga ner sig innan hon ska få galoppera på ordentlig.

Jag i min ridning är rätt lugn måste jag ändå säga, stressar sällan upp även fast hästen är stressad. Självklart så berömmer jag henne mycket. Länger även tygeln lite när hon blir så stressad.

Just nu rider vi ut med en annan unghäst men hon är betydligt lugnare vilket är väldigt skönt. Hon brukar få ta täten och vara både bromskloss och tryggheten. :)

Men skulle gärna vela ha lite mer tips, ex. ska jag testa göra lite mer övningar under uteritterna som skänkelviknar (så gott som hon kan). Eller kanske testa huva för att få bort vinden som också stressar upp henne, eller blir det mer att undvika problemet än att försöka lösa det?
Jag tror att det är bra att du inte galopperar i dagsläget utan fokusera på att rida ut ofta och då i skritt och trav, gärna i skog där hästen får koncentrera sig på att lyfta fötterna.
 
Min häst kan bli extremt övertaggad vid uteritt, mitt tips är att strunta i tankarna att man alltid ska galoppera. Vissa perioder när min häst är som mest galen så skrittar och travar jag endast. Ibland om underlaget är dåligt blir det endast skritt. För ett par år sedan kände jag att en uteritt i endast skritt var inget "riktigt" pass, men har landat i att ett pass där hon måste hela tiden fokusera på mig och vad jag vill är jobbigare för henne än ett pass med galopp.

Tänk dig en uteritt där du rider på samma sätt som på banan, massor av övergångar, halvhalter. Flytta något steg i sidan över vägen, få henne att riktiga sin spändhet till uppmärksamhet mot dig.

Är hon extremt tittig så kan du även ta en promenad, få henne att lita på dig och följa dig. Enligt mig en super mysig aktivitet med sin häst. Har man tid kan man gå i 2 timmar för att utforska varandra.
 
Min häst (och jag) hamnade i en väldigt ond cirkel första hösten/vintern efter att jag börjat jobba heltid med kontorstider, så att ridningen blev mest i mörker och dessutom kanske inte så många dagar som jag hade önskat och som hon hade behövt. Det har tagit tid att få tillbaka henne till hur hon var innan, mest för att det till slut gick så långt att hon lyckades kasta av mig och så var både hon och jag helt uppstirrade. Mina bästa tips är:

1) Har du möjlighet att rida i paddock/ridhus? (Jag har till exempel inte det, vilket bidragit ännu mer till vår situation.) Rid i så fall i paddocken/ridhuset först, det vill säga bara skritta av ute när hästen redan är trött. Förlägg uteritterna till dagen efter ett mer ordentligt ridpass på banan så hästen inte är helt elektrisk av lagrad energi. (Såg nu att det är meningen att du ska rida ut på hästen när du rider, vilket kanske försvårar det hela lite. Men ridskolan borde ju samtidigt vara mån om att det funkar för er och att hästen inte är farlig att rida på, så det borde de ju kunna tänka sig att samarbeta kring.)
2) Promenera hästen mycket ute från marken. Det kan du också göra innan och efter ett ridpass på banan. Bygg upp ett förtroende från marken. Är hästen tittig, som min är, så funkar det oftast bättre om jag sitter av och leder henne förbi det som skrämmer henne, även om vi jobbar mer och mer på att det ska funka även från ryggen.
3) Skänkelvikningar/skolor funkar ofta bra på min för att få henne att tänka på annat och fokusera på mig istället för alla livsfarliga, hästätande monster som hon tror bor i buskarna.
4) Soundlesshuva! Alltså, den huvan har gjort hela grejen för oss. Hon är en helt annan häst när hon har den på, det går till och med att rida när det blåser nu vilket definitivt inte gick innan.
 

Liknande trådar

Ridning Min häst är väldigt tittig på uteritter blir rädd och gärna försöker vända hem. Stannar mycket och när man ber henne att gå fram så...
2
Svar
26
· Visningar
1 345
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 983
Senast: SiZo
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
1 521
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp