Sv: Stressad häst.
mushroom skrev:
Men hästen tränas ju för att springa fort, elr hur? Jag jobbade bara i stallet och aldrig med själva träningen, men det jag såg inne i stallet var att så fort hästen blev lösknäppt så sprang den ut ur stallet och när den kom in ca 40 min senare så var den genomsvettig, alla dagar, jag tror dom hade en vilodag men annars var de tränade så dom svettades alla dagar.
Ett väldigt ovanligt stall du befunnit dig i måste jag säga? Tråkigt!
Men ja, de tränas för att springa fort och som du säkert då förstår så ligger det en himla massa
grundträning bakom, för att hästen ska ORKA springa fort och bära upp sig i de farterna.
Så träningen sker i l
åga farter, man kör sällan eller aldrig i "löp tempo", utan joggar och arbetar hästen i lägre farter.
Travhästar kontra ridhästar, så är ju travare ofta både lugnare och mer lätthanterlig...
Som ex. kan jag tra en häst jag nyss tog hem från proffsträning för att göra om till ridhäst.
Jag red snabbjobb på min häst och min kompis skrittade honom uppför backar som jag galopperade uppför... Ganksa cool vill säga..
Och jag ser inte honom som någon form av undantag, utan undantaget är dessa stressade hästar som "ni" pratar om..
Det där med småtjejer i travstall är jag medveten om, massa små tjejer på 11-13år kom in i stallet jag jobbade och frågade om dom fick rida men jag vägrade. Helt sinnes sjukt egentligen.
Nu var det inte små tjejer jag syftade på, utan ridfolk, oavsett ålder..
Självklart vet jag att problemet även ligger hos mig, att jag inte vet hur jag ska hantera hans problem, men det är ändå problem som uppkommit pga den miljö han tidigare levt i, hade han kommit till oss som föl hade han vart en helt annan häst. Egentligen var det här inte tänkt som en diskussion krong travträning för jag vet att med min åsikt får jag många människor emot mig, fastän jag tror/hoppas att det finns mkt bättre travtränare än dom jag träffat på.
Men vet du hur han var på stället du köpte han ifrån då? Så att du verkligen kan säga att hästen varir väldigt stessad innan?`
Annars kan du ju ransaka dig själv, alla gör misstag och att omskola en fd. travare är absolut inte lätt! Heder år de som lyckas!
Men Lyckas gör man inte med attityden att hästen haft ett svårt liv innan..
Men ang travträningen så kör man ju inte hästen i steniga marker, för det är ju ganska svårt med en sulky bakefter.. x) och den ridning jag sett av "travfolk" är inte något jag ger ens en femma för. Självklart finns det väl duktiga ryttare inom travsporten med men de flesta är nog duktigare på att sitta bakom hästen om man säger så... De ytor dom tränas på är plana, då menar jag travbanan och den där raksträckan som man kan typ intervallträna dom på...
Och? Vart vill du komma??
Travhästen ridtränas under saden ja, men dethandlar ju sällan om "vanlig" ridning.. Rätt eller fel är ju en annan fråga..
Och vad har underlaget med saken att göra??