Stressad häst.

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare mushroom
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 349
Sv: Stressad häst.

Ge hästen lite tankevila. Ta bort kraftfodret och promenera? Är hästen korrekt inriden? Annars kanske det är en god idé att börja om från början sakta men säkert och inte gå vidare till nästa steg förrens han är lugn och inte stressar.

Ett superbra inlägg i min önskan om ett ridtravarforum. Det behövs helt uppenbart. Folk har de mest knepiga föreställningar om travträning.....

Hej! Jag tycker att du kan rida med ngn bredvid och träna halter och igångsättningar först så att den förstår vad du vill. Du får helt enkelt rida in den och lära den vad den ska göra...

Min erfarenhet av travare är tvärtom att de är otroligt lugna. Jag tror problemet blir att man ofta kommer i obalans och gör de osäkra. Det är nog också väldigt beroende på individ. Vissa travare tolererar mycket mer obalans, missförstånd och hårda händer och andra hästar blir osäkra och utan självförtroende. ..

Din häst litar inte på ryttare riktigt än. gör det lätt för hästen att göra rätt!

Spirit skrev:
Jag har ridit & ægt travare i snart 4 år, har fortfarande inte jobbat bort min egen reflex helt & hållet att jag inte skall dra åt mig tyglarna, nær pålle blir upphetsad. :crazy:
Det ær skitsvårt.
tror aldrig man kan få bort reflexen helt. Jag kanske har lite fördel av att jag en gång i tiden red en galoppör som stack om man tog för mycket i honom och om man tog för lite i honom. Men visst är det skitsvårt och visst upptäcker man i bland att man sitter och håller på att starta en dragkamp.

Jo man sitter ofta & tjuvhåller tyvärr trots jag vet att jag absolut inte borde. Skulle kunna dunka huvudet i närmsta träd om det hade hjälpt. :crazy:

Muchroom.. Hur går det nu med din häst?

Hejsan,jag förstår ditt problem,har själv ett varmblod som är "stressad" av sig.Vad har den varit med om tidigare? Hur mycket mat ( havre ) får den.Hur mycket riden är den före din tid?:)

Humelibumlan skrev:
Det skulle ju vara önskvärt om du visste lite mer om just travträning innan du lägger in liknande inlägg...

Ca: 95% av alla jobb en travare gör de joggande i halvfart brevid en annan häst...
Vilket då betyder att arbete inte har ett dugg med stress att göra.
Ja, det finns olika individer, men jag upplever det som att många snälla, lugna och harmoniska travare blir darrande nervvrak i händerna på "ridfolk", Kan vara eftersom travaren är arbetad på ett helt annat sätt än en ridhäst. Önskavärt skulle kanske vara att de som skaffar fd.travare lägger mer enerigi o intresse på att lära sig hur travaren är arbetad o tränad innan den blir ridhäst. och mindre tid på att gnälla på hur stressad och hårt pressad en travare har varit på travet.. :idea:

Bra inlägg. Många fördomar finns om att trav mest går ut på att braka iväg i maxfart ett par minuter varje träning o sen är det bra. Mest handlar det nog om hästarnas temprament och om att dom faktiskt är avlade för fart och kapplöpning samt att dom är vältrimmade med kraftfoder. Det tar ett tag för en ryttare att dämpa effekterna av travarnas medfödda arv.... ett ridtravarforum vore önskvärt, tack.

Spirit skrev:
Tänkte på det.

En travare måste man lära acceptera att korta tyglar, att det inte betyder spring fort som fan.

Prova när han börjar stressa upp sig att lätta i handen, slappna av i kroppen, vissla gärna en liten fin melodi för du kan nämligen inte vissla & spänna dig samtidigt särskilt i rumpan.
Titta på blommorna, klappa han & berömm när du känner att han slappnar av minsta lilla.
För håller du hårt i han så blir du hans personliga uppkäk & han tar stöd i din hand, stänger av & sticker. Det är vad han har blivit lärd att göra från början på travet.

Bra råd.. I våra skogar gick "Pippis sommarvisa" så älgarna rymde.. Men Calle var lugn :D

Att vissla - vilket underbart tips! Det skall jag komma ihåg och ta med mig. Tack för det!

Humelibumlan skrev:
Då kan man ju undra vart du jobbade?:crazy:
Att deras liv går ut på att springa betyder ju inte att det är det ända de gör... och det är ju inet direkt så man tränar dem...
Kan du tala om för mig hur travträningen är upplagd för de flesta travare? Enligt din erfarenhet då..

Själv har jag både sålt och skickat ut "ridtjejer" på lugna snälla travare, för att efter 1 timme få tillbaka en stressad och nervös häst, pga,. av ryttarens okunkskap och förståelse för hästen.
Därmed inte sagt att det inte finns stressade travhästar, men jag tror många gärna skyller sin brist på kunskap på att hästen varit i travträning och därmed är stressad, rädd eller likande.

Men hästen tränas ju för att springa fort, elr hur? Jag jobbade bara i stallet och aldrig med själva träningen, men det jag såg inne i stallet var att så fort hästen blev lösknäppt så sprang den ut ur stallet och när den kom in ca 40 min senare så var den genomsvettig, alla dagar, jag tror dom hade en vilodag men annars var de tränade så dom svettades alla dagar.
Det där med småtjejer i travstall är jag medveten om, massa små tjejer på 11-13år kom in i stallet jag jobbade och frågade om dom fick rida men jag vägrade. Helt sinnes sjukt egentligen.

Självklart vet jag att problemet även ligger hos mig, att jag inte vet hur jag ska hantera hans problem, men det är ändå problem som uppkommit pga den miljö han tidigare levt i, hade han kommit till oss som föl hade han vart en helt annan häst. Egentligen var det här inte tänkt som en diskussion krong travträning för jag vet att med min åsikt får jag många människor emot mig, fastän jag tror/hoppas att det finns mkt bättre travtränare än dom jag träffat på.

Men ang travträningen så kör man ju inte hästen i steniga marker, för det är ju ganska svårt med en sulky bakefter.. x) och den ridning jag sett av "travfolk" är inte något jag ger ens en femma för. Självklart finns det väl duktiga ryttare inom travsporten med men de flesta är nog duktigare på att sitta bakom hästen om man säger så... De ytor dom tränas på är plana, då menar jag travbanan och den där raksträckan som man kan typ intervallträna dom på...

Star Master skrev:
Hejsan,jag förstår ditt problem,har själv ett varmblod som är "stressad" av sig.Vad har den varit med om tidigare? Hur mycket mat ( havre ) får den.Hur mycket riden är den före din tid?:)

Hejsan! :)
Innanhan kom till oss bodde han hos några tjejer som red honom, men det enda både han och dom kunde var att med skänklarna ökar man farten och med tyglarna bromsar man. Jag frågade om han var något galoppriden och dom svarade att ibland gick det att driva honom så snabbt att han föll in i galopp av sig själv, och det är inget som någon lite mer "kunnig" häver ur sig...

Han får 1liter pellets nu om dagen, enligt hans storlek borde han nog få mer men han blir alldeles för pigg om han får mer än då så jag ger honom det plus en mineral och vitamin blandning och 1,5 dl olja dagligen. :)

mushroom skrev:
Men hästen tränas ju för att springa fort, elr hur? Jag jobbade bara i stallet och aldrig med själva träningen, men det jag såg inne i stallet var att så fort hästen blev lösknäppt så sprang den ut ur stallet och när den kom in ca 40 min senare så var den genomsvettig, alla dagar, jag tror dom hade en vilodag men annars var de tränade så dom svettades alla dagar.
Ett väldigt ovanligt stall du befunnit dig i måste jag säga? Tråkigt! :(
Men ja, de tränas för att springa fort och som du säkert då förstår så ligger det en himla massa grundträning bakom, för att hästen ska ORKA springa fort och bära upp sig i de farterna.
Så träningen sker i låga farter, man kör sällan eller aldrig i "löp tempo", utan joggar och arbetar hästen i lägre farter.
Travhästar kontra ridhästar, så är ju travare ofta både lugnare och mer lätthanterlig...
Som ex. kan jag tra en häst jag nyss tog hem från proffsträning för att göra om till ridhäst.
Jag red snabbjobb på min häst och min kompis skrittade honom uppför backar som jag galopperade uppför... Ganksa cool vill säga..
Och jag ser inte honom som någon form av undantag, utan undantaget är dessa stressade hästar som "ni" pratar om..

Det där med småtjejer i travstall är jag medveten om, massa små tjejer på 11-13år kom in i stallet jag jobbade och frågade om dom fick rida men jag vägrade. Helt sinnes sjukt egentligen.
Nu var det inte små tjejer jag syftade på, utan ridfolk, oavsett ålder..

Självklart vet jag att problemet även ligger hos mig, att jag inte vet hur jag ska hantera hans problem, men det är ändå problem som uppkommit pga den miljö han tidigare levt i, hade han kommit till oss som föl hade han vart en helt annan häst. Egentligen var det här inte tänkt som en diskussion krong travträning för jag vet att med min åsikt får jag många människor emot mig, fastän jag tror/hoppas att det finns mkt bättre travtränare än dom jag träffat på.
Men vet du hur han var på stället du köpte han ifrån då? Så att du verkligen kan säga att hästen varir väldigt stessad innan?`
Annars kan du ju ransaka dig själv, alla gör misstag och att omskola en fd. travare är absolut inte lätt! Heder år de som lyckas! :bow:
Men Lyckas gör man inte med attityden att hästen haft ett svårt liv innan..

Men ang travträningen så kör man ju inte hästen i steniga marker, för det är ju ganska svårt med en sulky bakefter.. x) och den ridning jag sett av "travfolk" är inte något jag ger ens en femma för. Självklart finns det väl duktiga ryttare inom travsporten med men de flesta är nog duktigare på att sitta bakom hästen om man säger så... De ytor dom tränas på är plana, då menar jag travbanan och den där raksträckan som man kan typ intervallträna dom på...
Och? Vart vill du komma?? :confused:
Travhästen ridtränas under saden ja, men dethandlar ju sällan om "vanlig" ridning.. Rätt eller fel är ju en annan fråga..
Och vad har underlaget med saken att göra?? :confused:

mushroom skrev:
Hejsan! :)
Innanhan kom till oss bodde han hos några tjejer som red honom, men det enda både han och dom kunde var att med skänklarna ökar man farten och med tyglarna bromsar man. Jag frågade om han var något galoppriden och dom svarade att ibland gick det att driva honom så snabbt att han föll in i galopp av sig själv, och det är inget som någon lite mer "kunnig" häver ur sig...
Jag ser varför hästen är stessad :idea:
Men det är väl lättare kanske att skylla på travträningen.. :smirk:

Ja, jag håller med dig...

Min erfarenhet av travhästar är att de är mycket välhanterade. Lätt att lasta, sko, behandla av vet etc...

Men - de har ett annat tempo än ridhästar. Det är ett gediget jobb att skola om en travare, i alla fall så gott det går. När jag säger "så gott det går" jämför jag med ridhästar avlade och tränade för ridning.

Jag tror att ridtravarryttare måste förstå och acceptera att travhästen är just avlad och tränad för andra ändamål än ridning. De kan aldrig fullt ut bli som en dressyr- eller hopphäst. Vore inte rätt mot hästen att begära det. Alls.

Det betyder inte att travhästar är stressade eller illa tränade. De flesta är väl tränade och väl omhändertagna. Men de TRAVTRÄNAS. Om alla småtjejer som köper en "illa behandlad och stressad travare" kunde förstå det så vore mycket vunnet.

Min erfarenhet är att de flesta travhästar är mkt väl omhändertagna. Minst lika / eller bättre än många ridhästar!

Norrland

Åh jag vill bara säga att jag håller med dig humelibumlan!
Travare är ofta väldigt coola, men om de hanteras fel och inte förstår vad som krävs av dem, ja då blir de stressiga...

Bara för att hästen är äldre än tre år behöver inte det betyda att den är inriden... Själv var jag med och red in i åtta årigt hingst, där kan vi prata cool... Han stod still tills han fattade vad vi bad om och sedan gick som om han aldrig hade gjort annat, vi var ute och red i skogen efter två dagars "inridning"... Men då red vi med inställningen att hästen inte var inriden... Och att man som ryttare var tvungen att tänka för att få hästen att förstå.

Och att travhästar tränas genom att enbart köras fort... Ja det är synd att många tror det... Men att de ofta blir svettiga vid träning kan ju även bero på att det har gått långt... På alla ställen där jag har varit utom ett så har man selat av hästarna utanför stallet... Det enda ställe man satt i vagnen hela vägen in, var inne på banan och det var av säkerhets skäl, det fanns helt enkelt inte utrymme att stå utanför stallet och sela av.
Annars har hästarna stått stilla, lösa och blivit avselade, utan några som helst problem. Och ut har man nästan alltid fått lov att klara sig själv så hästarna har varit tvugna att lära sig stå stilla så man kan stänga stalldörrarna...

:bow: :bow: Mkt bra idé om ett ridtravarforum. Verkar behövas ett sådant där man kan diskutera och dela med sig av erfarenheter.
Är själv ny på Bukefalos och har mest läst på forumet. Familjen har både rid- och travhästar. En sak som jag funderat över när jag läst en del inlägg (inte bara här utan även i andra trådar)om att göra om travare till ridhästar, är att det förväntas av travare att bli ridhäst på kort tid. Jag menar, hur många år tar det inte att få till en bra ridhäst. Travhästen måste ju lära om sig och behöver lika lång och kanske längre tid. Om jag kör in en ridhäst kräver jag inte att hästen ska kunna detta direkt. Hoppas att ett forum kan startas med inriktning ridtravare, för jag tror vi är många som skulle uppskatta det.

Jag har en tråd på Bukehjälp där Gunnar sagt att han funderar på det - han är bara rädd att den ska urarta med folk som trackar ner ridtravarfolket.
Med god vilja och en strikt moderator ska väl det inte behöva bli ett problem.

mushroom skrev:

Ja men hästarna går ju knappast snabbjobb varje dag...
De flesta travtränare kör intervaller 1-2 ggr per vecka och snabbjobb på banan kanske en gång/vecka. Intervallerna går i ett lite lugnare tempo och det är mängdträning inte snabbhet man tränar. I jobben är det individuellt hur fort man kör men det handlar sällan om att driva hästen så att den får springa så fort den kan och jaga den varv på varv runt banan i tävlingstempo utan snarare att hästen ska lära sig tekniken.
Däremellan går många travare lugn träning och körs långsamt där de joggar några kilometer (obs. hästen kan bli svettig!:smirk: )/rids lugnt eller något liknande. En del tränare har stalltjejer som kan rida och rider dressyr på hästarna vilket jag tror är bra när det fungerar, för det gör det inte på alla hästar.

Problemet med många av er som inte håller på med trav är att ni har en bild av att vi är så grymma. Vi tvingar våra hästar att springa fort och i era ögon ser det illa ut när hästen är svettig. Vi har olika bild av hästhållning och träning men vi bryr oss självklart om hästarna och är det en häst som är stressad och inte mår bra så är vi givetvis bekymrade över den och försöker hitta på en lösning som får hästen att må bättre.
Exempelvis så kan vi försöka lägga om träningen (bl.a. prova ridträning), byta hästkompis i hagen, byta stall till ett lugnare, ändra på foderstaten o.s.v...
Om inget hjälper och hästen är stressad så brukar vi skicka hem den till ägaren en period eller för alltid.

Beträffande "travfolk som inte kan rida" så kan man inte döma alla efter en. Det foinns gott om "ridtjejer" i stallarna som är duktiga och som gör en himla nytta genom att rida och mjuka upp sina passhästar.

Däremot så är det skillnad på att rida travare och ridhäst. Travarna har ett annat tempo, som någon skrev och de rör sig inte som en ridhäst p.g.a. att dom är avlade för att vara travhästar inte för att ridas. Ofta är inte travarna körda/ridna som man kör/rider ridhästar och därför blir det lätt missförstånd mellan häst och ryttare sen, vilket jag sett allför mycket av.

De flesta travare kan bli trevliga ridhästar om än inga hopp/dressyrstjärnor(finns förstås undantag, som vanligt:smirk: ) men det krävs en lugn människa som för det första har tålamod och för det andra försöker att förstå hästen och även travet där den kom ifrån förut.

Nu blev det långt...

Du kanske borde prova ledarskapsträning? Litar h*n riktigt på dig? Prova, det kan vara lösningen. :)

Lycka till. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
462
Senast: animalasia
·
Avel Undrar om det är någon som äger eller haft erfarenhet av en lugnare ridtravare? Nu är detta personliga erfarenheter men jag har ridit... 2
Svar
26
· Visningar
1 490
Senast: Syrax
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag... 2
Svar
22
· Visningar
3 218
Senast: Claraclara
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i... 6 7 8
Svar
147
· Visningar
17 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka