Stressad hund

arabia

Trådstartare
Skaffade mig för ca 2 månader sedan en blandrastik (labrador/border collie), hon är 4 år o har varit hos ett äldre par tidigare. Hunden upplever jag som mkt stressad, tokig i bollar så det leker vi inte med, men ser hon nån som sparkar boll eller liknande så är hon med på noterna direkt.
Hon vill åka bil, men springer runt som en galning bak i bilen varje gång man får möte av en annan bil.
Är ungarna ute o leker så vill hon vara med o springer då från fönster till fönster o gnäller o skäller.
Hundstackarn måste ju få magsår som hon håller på.

Vi har börjat med agility en gång i veckan men det tycker hon inte är särskillt kul så vi får se om vi fortsätter. Försöker träna lite vardagslydnad med henne men hon vill liksom inte riktigt, gäller det nått med fart så är hon med direkt, det ska vara full rulle från början till slut. hon har mestadels gått lös innan men för att hon inte ska springa hela tiden koppelrastas hon oftast det börjar hon acceptera nu.

Även när familjen sitter o tittar på ex. tv o inte ägnar henne all uppmärksamhet börjar hon gny o pipa o ibland även skäller hon.

Nån som har något tips om vad man kan göra? Alla tips mottagen tacksamt

Sv: Stressad hund

Hon tjuvvallar och det stressar henne. Det kan bli så med vallhundar och tydligen har Bc slagit igenom på henne. Tyvärr kan jag inte komma med något gott råd, jag har aldrig haft vallhundar, men här är flera på forumet som har vallhundar som nog kan hjälpa dig.

Men OM jag hade försökt mig på det så hade jag nog försökt stimulera henne på något annat sätt så att hon får utlopp för all stress, agility verkar ju lämpligt men om hon inte gillar det är det svårt. Sök och spårning är ju andra psykiskt krävande aktiviteter.

Och jag tror att du har gjort helt rätt som har uteslutit bollar, i mitt hus är bollar förbjudet :angel:

//E

Rutiner, rutiner och rutiner! :)
Det ger trygghet och lugn. Kan även göra så att ni går nästan samma runda varje dag (när ni är ute och rastar).

Hoppas det går bra!/Mimmi

Vallhundar behöver valla. Finns det ingen vallkurs du kan gå på? Jag tror hon skulle bli lugnare då..

Som jag ser det två sätt att hantera förväntningsstress; utsläckning eller att helt undvika sådana situationer. Eftersom hon stressar i många vardagliga situationer ser jag inte alternativt 2 som en möjlighet. Utsätt hunden för kontrollerade situationer som ni bara uthärdar till hon inser att det inte blir roligare.

Begränsa rörelsefriheten i bilen med en bur, och ta ofta med henne. Gör inget roligt på turerna.

Gå med henne till fotbollsträningar och sätt henne till att börja med i bur. Tala om vad du håller på med och låt ingen hälsa på henne. Hon ska ha tråkigt! Ta med en god bok, annars har du också tråkigt. ;) När hon slutar hetsa up sig i buren börjar du gå på träningarna utan den, men fortfarande med en god bok.

Aktivera henne med hjärngympa mer än fysiska aktiviteter. Motionera gärna med simmning och cykling då det sker i kontrollerade tempon. För hjärngympa är viltspår, cirkuskonster, balansövningar, lydnad, sök inomhus eller på begränsade ytor utomhus bra. Alla saker du kan göra ute i koppel utan att du behöver springa själv funkar.

Tanken är helt enkelt att kontrollera hennes kropp till hennes hjärna har slutat stressa upp sig, och att ändå ge henne fysisk och psykisk stimulans. Du har ett hästjobb framför dig eftersom hon uppenbarligen redan befäst denna stress i 4 år. Jag skulle inte räkna med att hon någonsin blir helt stressfri, men hon kan säkert bli mycket bättre. Förhoppningsvis kommer ni så långt att du kan bryta stressbeteendena när de kommer.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 034
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 167
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Hej, Vi är en barnfamilj som planerar att köpa en hund och skulle vilja ha tips på raser att titta på. Jag har själv växt upp med... 2 3
Svar
53
· Visningar
4 557
Senast: Sel
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
458
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka