Bukefalos 28 år!

Stressad vid borstning

FlygandeGris

Trådstartare
Nu har jag haft min nya häst i tre veckor och han verkar alltid så stressad när jag borstar typ som ett litet ovant föl. Han är extremt känslig så jag ser till att jag borstar löst (men ändå inte så löst att det kittlas).
Han går fram och tillbaka och står och håller på att kraffsa med frambena osv.

När han går "ifrån mig" (typ bara 2 steg) ska jag sluta borsta tills han lugnat sig eller ska jag fortsätta borsta så att han lär sig att han inte kommer undan. Vill att han ska kunna känna att borstningen ska vara mysigt och lugnande inte stressigt och obehagligt :)
 
Låter som om han är lite otålig och upp i varv. Borstar du på gången eller i boxen? Ett tips är att borsta honom lös i boxen och låta honom äta hö samtidigt. Så har jag alltid gjort med mina, första gångerna har dem gått runt lite med efter ett par ggr står dem still och är så lugna så! :) Du ska inte sluta borsta när han rör på sig, då förstärker du bara det beteendet. Fortsätt bara borsta och beröm när han står still.
 
Alla hästar gillar inte att bli borstade. Står han still när du inte rör honom? Fäller han? Prova olika typer av borstar och testa dig fram till vad han gillar bäst.
 
Låter som om han är lite otålig och upp i varv. Borstar du på gången eller i boxen? Ett tips är att borsta honom lös i boxen och låta honom äta hö samtidigt. Så har jag alltid gjort med mina, första gångerna har dem gått runt lite med efter ett par ggr står dem still och är så lugna så! :) Du ska inte sluta borsta när han rör på sig, då förstärker du bara det beteendet. Fortsätt bara borsta och beröm när han står still.
han är lugn och så när jag bara står och klappar eller kratsar, borstar man osv men just vid borstning av kroppen så tycker han att det är obehagligt. Borstar i stallgången och boxen (och binder fast utomhus och borstar:) ) han blir inte jättedramatisk.

Jag misstänker att han inte har blivit borstad så mycket eftersom förra ägaren hade typ 8 andra hästar att ta hand om så det kanske bara är ovana ;)
 
Min unghäst står aldrig still vid den här tiden på året när jag borstar. Pga allt gräs har han myror i brallan ;)

Min är helt enkelt rastlös och vill ut/göra något. Han tycker det är jättetråkigt när jag borstar och går runt eller krafsar på gången, ibland försöker han få mig att klia honom eller vill titta vad jag gör men annars så är det för tråkigt för att stå still. Ger jag honom uppmärksamhet eller gosar med honom så har han ju inte tråkigt längre, så då står han still. Samma sak om jag t.ex. sadlar, då händer det något och han står still.

Min är dock rastlös, frågan är om din bara inte är otrygg i situationen? 3 veckor efter att min kom till mig så var han stressad pga hela situationen i ett nytt hem, men med tydliga rutiner och lugn hantering så bodde han in sig helt efter 2-3 månader. :) Misstänker du att det är så så skulle jag se till att hästen kan äta eller liknande under borstningen och ev se till att någon mer häst är inne när du borstar, bara så att han får det så lugnt som möjligt runt om sig.
Och ang det där med att sluta borsta, då lär du bara han att du slutar borsta om han går runt. Fortsätt bara så du inte lär in några konstiga beteenden. :)
 
han är lugn och så när jag bara står och klappar eller kratsar, borstar man osv men just vid borstning av kroppen så tycker han att det är obehagligt. Borstar i stallgången och boxen (och binder fast utomhus och borstar:) ) han blir inte jättedramatisk.

Jag misstänker att han inte har blivit borstad så mycket eftersom förra ägaren hade typ 8 andra hästar att ta hand om så det kanske bara är ovana ;)
Ja det kan säkert vara en ovana och då är det enda som hjälper att borsta massor så han vänjer sig! :)
 
Min unghäst står aldrig still vid den här tiden på året när jag borstar. Pga allt gräs har han myror i brallan ;)

Min är helt enkelt rastlös och vill ut/göra något. Han tycker det är jättetråkigt när jag borstar och går runt eller krafsar på gången, ibland försöker han få mig att klia honom eller vill titta vad jag gör men annars så är det för tråkigt för att stå still. Ger jag honom uppmärksamhet eller gosar med honom så har han ju inte tråkigt längre, så då står han still. Samma sak om jag t.ex. sadlar, då händer det något och han står still.

Min är dock rastlös, frågan är om din bara inte är otrygg i situationen? 3 veckor efter att min kom till mig så var han stressad pga hela situationen i ett nytt hem, men med tydliga rutiner och lugn hantering så bodde han in sig helt efter 2-3 månader. :) Misstänker du att det är så så skulle jag se till att hästen kan äta eller liknande under borstningen och ev se till att någon mer häst är inne när du borstar, bara så att han får det så lugnt som möjligt runt om sig.
Och ang det där med att sluta borsta, då lär du bara han att du slutar borsta om han går runt. Fortsätt bara så du inte lär in några konstiga beteenden. :)

Han är väldigt lugn annars han känner sig väldigt hemma och är inte otrygg. Han står still om jag håller på och kliar bakom öronen och gosar han står still i stallgången om jag lämnar honom för att hämta nåt det är just vid borstningen :)
 
han är lugn och så när jag bara står och klappar eller kratsar, borstar man osv men just vid borstning av kroppen så tycker han att det är obehagligt. Borstar i stallgången och boxen (och binder fast utomhus och borstar:) ) han blir inte jättedramatisk.

Jag misstänker att han inte har blivit borstad så mycket eftersom förra ägaren hade typ 8 andra hästar att ta hand om så det kanske bara är ovana ;)

Det låter ju som att han inte är så förtjust i att bli borstad på kroppen, och då hade jag provat mig fram med hårdare/mjukare borste och provat borsta lite hårdare etc. för att se vad han trivs bäst med.
 
Jag har en unghäst som avskyr att vara själv, nu när de går ute till typ nio så har jag inget val.
Han står i gången och gapar och skriker och steppar runt så det luktar bränt i stallgången. Jag håller in tårna och försöker göra plågan kort. River av med borsten, sadlar i farten sas och sen iväg. Av nån aledning blir han tyst och lugn (eller ja, mindre stressad) bara han får komma ut.

Så gör det du ska, sen låter du hästen vara, jag skulle inte fundera så mycket på vilken typ av borste utan bara borsta med det som behövs.
 
Jag har en unghäst som avskyr att vara själv, nu när de går ute till typ nio så har jag inget val.
Han står i gången och gapar och skriker och steppar runt så det luktar bränt i stallgången. Jag håller in tårna och försöker göra plågan kort. River av med borsten, sadlar i farten sas och sen iväg. Av nån aledning blir han tyst och lugn (eller ja, mindre stressad) bara han får komma ut.

Så gör det du ska, sen låter du hästen vara, jag skulle inte fundera så mycket på vilken typ av borste utan bara borsta med det som behövs.

men saken med min häst är att han inte är stressad, han är kolugn och men han verkar inte gilla att bli borstad på kroppen :/
 
det var dåligt förklarat av mig. Han blir stressad när jag borstar honom men om jag typ kratsar hovar, borstar man eller något annat är han jättelugn. Han är inte rädd för att vara ensam/vara uppbunden/stå i stallet osv.
 
Prova med olika borstar, olika hårdhet på stråna osv. Vad händer om du bara stryker med tex en svamp? Då ser du ju om det är känslan av borstar som är otäck eller själva grejen i sig.


Min häst är bara rastlös men jag orkar inte bråka med honom så jag kliver bara med honom, om han inte kliver PÅ mig, då blir det bråk.
 
det var dåligt förklarat av mig. Han blir stressad när jag borstar honom men om jag typ kratsar hovar, borstar man eller något annat är han jättelugn. Han är inte rädd för att vara ensam/vara uppbunden/stå i stallet osv.
Om hästen inte är rädd eller stressad utan bara inte gillar att bli borstad, varför tvinga den? Borsta det du behöver, varken mer eller mindre. Alla hästar tycker inte det är mysigt och det blir inte mysigare för att de blir tvingade. Gör ingen big deal av det. Kanske kommer hästen att uppskatta det i framtiden. Kanske inte.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
2 871
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 289
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 307
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 848
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp