• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Hannzo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 934
H

Hannzo

Hur stretchar man en häst?
Hur ofta ska man göra det?

är nyfiken. :)

Be någon som kan att visa dig hur man stretchar. Annars kan
du enkelt få hästen att sträcka ut halsen genom att ta t.ex.
en morot åt båda sidorna om hästen och mellan hästens framben och sedan ge hästen godisen/moroten. Det kan ju alla göra!

Men vill du stretcha benen etc. rekommenderar jag att du ber
någon som kan, att visa dig. Du kan stretcha varje gång efter det att du ridit.

Jag brukar alltid stretcha efter alla träningspass!
Tex frambenen "drar" du rakt fram så du känner att hästen riktigt spänner ut musklerna. Samma sak med bakbenen. Jätte svårt att förklara det skriftligt!
Men hoppas du förstår lite iaf... :D

Stretching av hästen bygger på samma principer som du använder dig av när du stretchar din egen kropp.
Ifall du använder dig av din egen in och ut andning (in genom näsan ut genom munnen) och slappnar av så kommer hästen att anpassa sig efter dig och det blir dubbel effekt.
Då behöver du inte dra så hårt i benen, utan dom kommer att falla neråt eller utåt eller bakåt och hästen är totalt avslappnad. MEN det gäller att vara lyhörd och känslig så att man inte bara drar och sliter för då kan hästen stänga av och bara lyfta benen och då fyller stretchingen ingen funktion.
Tänk på att hästen kan behöva träna sin balans och därför så kanske man inte kan begära fulla övningar i början. Den kanske tom vill känna säkerhet och då lyfter man och sätter ner hoven i marken i en mini position, så att den förstår var den har benet och att den då också vet att den kan sätta ner ifall den känner sig vinglig och osäker.
Pressa aldrig hästen, stretcherna kommer när den känner sig avslappnad. Och tänk på att dom är oliksidiga och inte alltid klara lika mycket på varje sida, boeroende på befinkligt skick. Stretcha en varm häst, så ofta som den behöver det.

Hoppas det går bra för dig! :)
"Friskare häst" är en BRA bok, precis som redan sagts!

om du söker på "Cattas hästmassage" på eniro så kommer du till en sida där det finns bra beskrivet med schema på hur du ska stretcha din häst.

Liknande trådar

Hundhälsa All snön här gör att hundarna musklar sig lite ojämnt, de blir stumma fram i bogen och i höftböjarna av allt pulsande. Jag stretchar så...
Svar
1
· Visningar
493
Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
372
Senast: Elo
·
Avel Har ett sto som gick in i månad 9 nu. Har känt sparkar sedan någon månad tillbaka och rörelsena blir bara fler och fler. I månad 6 va...
Svar
4
· Visningar
759
Senast: Freazer
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka