Stretching

DaydreamBeliever

Trådstartare
Tänkte starta en tråd för alla som älskar och stretcha, och/eller vill bli vigare, och som vill dela med sig av sina stretchpass och bra övningar..

Någon som är på??

Man kan själv välja vad man har för mål (man behöver iofs inte har några särskilda mål om man inte känner för det) , mina är:

* Komma ner i spagat inom ca 8 veckor
* Kunna gå ner i spagat på båda sidor inom ca 12 veckor
* Kunna gå ner i spagat, splitt, och brygga inom ca 16 veckor

Var hyfsat vig under gymnasietiden då det var mycket dans på schemat, men känner mig numera stel som en pinne.. .
Är dock lite besatt av att vara vig, så nu ska det bli ordning på det igen!

Sv: Stretching

Jag är hyfsat smidig efter några år på yogamattan, men vighet har inget egenvärde för mig. Är överrörlig i flera leder men ytterst försiktig med att fullt sträcka ut. Flexibilitet utan styrka är inget annat instabilitet och det är inget jag eftersträvar då jag inte vill få problem med kroppen när jag blir äldre.

Så var försiktig och se till att du tränar dina muskler och leder att orka hålla ihop när du tänjer och sträcker.

Jag är hyfsat smidig efter några år på yogamattan, men vighet har inget egenvärde för mig. Är överrörlig i flera leder men ytterst försiktig med att fullt sträcka ut. Flexibilitet utan styrka är inget annat instabilitet och det är inget jag eftersträvar då jag inte vill få problem med kroppen när jag blir äldre.

Så var försiktig och se till att du tränar dina muskler och leder att orka hålla ihop när du tänjer och sträcker.

Puttar upp och ger denna tråden ett försök till, och passar på att svara dig. Jag har hållit på ganska mycket med dans tidigare och van vid stretching.
Jag älskar att vara vig, dels känner jag positiva fördelar i vardagen och dels är det skööönt att stretcha.

Hmm.. Håller med tasse om att "flexibilitet utan styrka är inget annat instabilitet".

Jag strechar ytterst försiktigt, ser ingen poäng i att dra i kroppen i onödan.

Hur har det gått med dina mål?

Jag förstår att du menar väl men varför komma in på en tråd som handlar om att stretcha och mer eller mindre säga " nej jag vill inte stretcha"?

Brygga kan man eller så kan man inte.. Vissa har inte ryggrad till det.. Att komma ner i spagat på 8veckor som otränad tycker jag låter farligt...
Vet elitgymnaster som inte går ner i split/spagat ;)

kl

Jag ser ett slags egenvärde i att vara vig, men som andra sagt så måste man vara väldigt försiktig och balansera upp med styrketräning för att få stabilitet i kroppen. Detta gäller extra mycket om man är överrörlig. Man måste också veta exakt var och hur man ska böja för att inte överanstränga leder, särskilt viktigt i bakåtböjningar och när man har med ryggraden att göra. Att inte böja från midjan utan från höfterna och svansbenet i bakåtböjningar, att hålla höfterna raka i spagat osv.

Sedan är det inte alla som är fysiskt kapabla, pga skillnader i skelettets uppbyggnad i höften, att göra en perfekt split. Vet inte hur många procent av befolkningen det är faktiskt. Men spagat tror jag i princip alla med genomsnittliga kroppsliga förutsättningar kan göra, med rätt träning och tålamod. Brygga, då beror det väl på vilken typ av brygga man menar, cirkusbrygga där man i princip sitter på sitt eget huvud är ju en sak, att kunna hålla en hyfsad vanlig brygga behöver däremot inte vara omöjligt för medelsvensson.

Jag är på! Jag vill också bli vig. Nu kan jag nog mest jämföras med ett kylskåp...
När jag var yngre var jag väl normalvig. Dansat i flera år osv så lite vig var jag. Dock tar jag gärna emot en massa tips ;D jag är värdelös och tröttnar fort på mina vanliga stretchövningar.

kl

Tänkte bara hoppa in och be er hålla er till ämnet. Man får gärna ha negativa åsikter om att stretcha för nöjes skull, men inte i den här tråden. Tack!

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när... 2
Svar
23
· Visningar
1 175
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 153
Senast: starcraft
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 882
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 088
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka