stretching

majola

Trådstartare
Kan någon komma med ett tips om hur jag lär medryttarhästen att stretcha frambenen? Jag är helt rådlös, och alla som ser oss skrattar... :crazy: Bakbenen är inga problem, han fattade rätt snabbt vad det handlade om, bara att lyfta så stretchar han mer eller mindre av sig själv (jag visar liksom vägen, han töjer).

Men fram går bara inte. När jag lyfter benet framåt så följer hela hästen med tills han tippar framåt och sätter i hoven. Jag har provat att bara lyfta frambenet rakt fram, och bara hålla om övre delen av benet så att han böjer i knäleden. Det går rätt bra. Men så fort jag försöker ta runt hoven eller kotan och be honom räta ut benet så tippar han fram. Har också försökt ta benet rakt framåt, men väldigt lågt - samma resultat. Bäst går det om en annan person håller i honom och har en hand mot bringan som "broms" men det funkar inte heller alltid. Framför allt har man ju inte ständigt en groom med sig!

Jag har lyckats lära våra egna hästar, men här går jag verkligen bet. Tips önskas!
 
du kan lyfta som du gör när du skall krats hovarna. Sen tar du tag i hov spetsen och under känet och lyfter. Att sträcka fram benet är väldigt svårt för hästar som är lite spända så ta det jätte försiktigt med det. Sen kan du lyfta benet och stäcka det bakåt och sedan försöka sätta ner det. Hästarna brukar inte vilja ha det där så länge men det sträcker ut jätte bra. Lite svårt att berätta utan bilder. Skall försöka scanna in lite bilder sen så kanske det är lättare att förstå hur jag menar :D
 
Börja fullkomligt kravlöst.

Ta tag om kotan och ställ fram hoven en bit, låt honom stå så länge han vill. Samma med andra.
Gör så varje gång och öka avstånden samt börja hissa upp benet efter några ggr.

Du gör helt rätt i att själv låta honom tänja bak, det ska vara likadant fram, du visar vägen.

Har du medhjälpare spänner han sig och vänjer sig vid att ha någon att luta sig mot, meningen är att han ska kunna hålla balansen själv, kan han inte det får man kolla tex: länden på honom.
 
Nu ska jag inte måla fanden på väggen.... Men tänk på att om hästen är stel i sin skulder och frambensmuskulatur, så vill den ogärna sträcka ut sitt ben sådär, det gör ont.

Så ta det gradvis, nöj dig med en "liten" stretching i början, så kan du ta lite mer varje gång. :)
 
Han är säkert spänd och stel och kort i sin muskulatur. Man blir ju gärna det om man inte stretcher efter träningar. :crazy:

Han är "ganska" vig ändå, problemet är att han inte står kvar. Han kan utan problemet ta benet ganska högt rakt fram, men sedan tippar han med.
 

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 887
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 061
Senast: Stergo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 072
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 443

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp